100 dagen lector Familiebedrijven: samenwerken voor regionale ontwikkeling
In december 2023 was ik 100 dagen in functie als lector Familiebedrijven. Passend bij de tijd van het jaar was dat een mooi moment om terug te blikken op mijn eerste periode als lector. Mijn collega’s heb ik verteld wat ik zoal heb gedaan en wat me is opgevallen. Mijn bespiegelingen wil ik graag ook met jou delen.
De leeropdracht
De leeropdracht waar ik invulling aan mag geven is gericht op het functioneren van familiebedrijven in relatie tot hun omgeving en heeft tot doel “het handelingsperspectief van familiebedrijven te vergroten en te optimaliseren door kennis te ontwikkelen over de wederzijdse relatie van familiebedrijven met de maatschappelijke en sociaaleconomische omgeving. Hogeschool Windesheim zet in op kennisontwikkeling over de maatschappelijke en sociaaleconomische positie van familiebedrijven en hoe deze in samenhang met de omgeving verbeterd kan worden.“
In gesprek over maatschappelijke opgaven en samenwerking
Om beter zicht te krijgen op familiebedrijven en hun ‘maatschappelijke en sociaal-economische omgeving’ ben ik om te beginnen met (mkb-)familiebedrijven in gesprek gegaan. Ik heb ze gevraagd tegen welke maatschappelijke opgaven ze aanlopen, hoe ze hier aan werken en met wie ze daarin samenwerken. Ook heb ik gesproken met andere partijen in het (regionale) ondernemersecosysteem, zoals Kennispoort regio Zwolle, de provincie Overijssel, MKB-Nederland Regio Zwolle, de gemeente Zwolle en FB Ned. Het waren boeiende gesprekken. Ik heb prachtige voorbeelden gehoord van familiebedrijven die verschillende maatschappelijke uitdagingen succesvol hebben opgepakt, samen met andere bedrijven en organisaties.
Arbeidsmarkt, innovatie en brede welvaart
In de eerste plaats is me opgevallen dat de familiebedrijven creatief zijn in het vinden van oplossingen voor de huidige personeelstekorten. Familiebedrijven steken veel energie in het zelf opleiden van mensen, vaak in samenwerking met regionale opleidingscentra (ROC’s). Ze bieden plek aan mensen aan de onderkant van de arbeidsmarkt en ook creëren ze banen voor jonge hbo’ers, zodat die behouden blijven voor de regio en niet naar de Randstad vertrekken. Een (klein) familiebedrijf heeft niet altijd voldoende middelen om een communicatiemedewerker of recruiter aan te nemen, maar samen met een paar andere bedrijven lukt dit zeker wél!
Verder heb ik mooie voorbeelden gezien van productinnovaties, vaak gericht zijn op verduurzaming. Familiebedrijven lieten me vol trots producten zien waarin sinds kort nieuwe materialen verwerkt zijn waardoor ze nu demontabel, te hergebruiken of recyclebaar zijn. Dit soort innovaties komt altijd tot stand in samenwerking met andere bedrijven en soms komen hier ook kennisinstellingen aan te pas.
Tot slot, en misschien had ik hiermee moeten beginnen, heb ik familiebedrijven gezien die vol overgave een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap van het dorp waarin ze gevestigd zijn. Ze sponsoren sportverenigingen, steunen goede doelen met geld en bijvoorbeeld opslagruimte, zetten zich in voor (doelgroepen binnen) de inwoners. Op deze manier leveren familiebedrijven een substantiële bijdrage aan brede welvaartcreatie.
Plannen voor 2024
Ik zit te popelen om in dit nieuwe jaar 2024 dit soort voorbeelden te gaan ‘afpellen’: wat maakt dat het deze familiebedrijven lukt om succesvol maatschappelijke opgaven aan te pakken? Met wie werken ze hierin samen? Hoe verloopt deze samenwerking? Waarom lukt het sommige andere familiebedrijven niet? Waar loopt het dan spaak? En wat kunnen familiebedrijven van elkaar leren om zodoende “het handelingsperspectief van familiebedrijven te vergroten en te optimaliseren”?
Zin om mee te doen? Neem contact op, dan gaan we in gesprek!
Claudia van Orden
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)