‘De studentcoach is ons cadeautje voor alle nieuwe studenten’
Studentcoaches waren er al, maar het idee om élke nieuwe eerstejaarsstudent een coach te geven is nieuw en mede een gevolg van inzichten opgedaan tijdens de coronaperiode. Inmiddels staan meer dan 800 studenten klaar om als coach de nieuwe eerstejaars in september een goede start te geven.
De Newsroom sprak met Anneke Postma die leiding gaf aan de operatie om in korte tijd 800 studenten onder de ouderejaars te werven die zich willen inzetten als coach voor de nieuwe lichting studenten.
Had je verwacht dat het zou lukken om 800 coaches te werven?
‘Wel gehoopt natuurlijk, maar ik had niet verwacht dat we al zo snel de grens van 800 zouden passeren. Daar ben ik heel blij mee en ook wel een beetje opgelucht.’
Wat is het idee achter deze grote operatie?
‘We hebben bij Windesheim al langer de studentcoach. Voor je bij ons startte, kon je je via de website voor dergelijke begeleiding aanmelden. En ook als tijdens het eerste jaar die behoefte ontstond, meldde je je aan en kreeg je een student toegewezen die daarvoor een speciale training had gevolgd. In onze projectgroep vonden we al langer dat iedere student die ambities had om studentcoach te worden, dat moest kunnen doen én dat iedere student die begeleiding moest kunnen krijgen. Het College van Bestuur had hiervan gehoord en door de coronacrisis is ook bij hen dat idee sterker gaan leven. Zo zagen zij de mogelijkheid wel zitten om de inzichten vanuit de crisis te gebruiken en iedere eerstejaars een studentcoach aan te bieden. Mede door de ervaringen tijdens corona, weten we nog beter hoe belangrijk het is om je prettig en thuis te voelen op school als startende student.’
Waarom de keuze voor begeleiding door een studentcoach?
‘Peercoaching, het begeleiden van studenten door medestudenten, heeft zich inmiddels bewezen en is een effectieve manier om je prettig te voelen en je studie op de rit te krijgen. Onboarding-programma’s die tegenwoordig heel populair zijn, gaan ervanuit dat het van belang is dat je mensen de eerste honderd dagen goed volgt en begeleidt in hun nieuwe baan of op hun nieuwe school. We willen dat iedere nieuwe student zich snel thuis voelt op Windesheim. Dat thuis voelen en die binding zijn ongelooflijk belangrijk. Als je je verloren voelt, is de kans groot dat je studie niet van de grond komt omdat je met allerlei andere dingen bezig bent. Daarom is het fijn als je terecht kunt bij een andere student. De vragen die ze hebben zijn divers, van ‘uit welke automaat haal ik de lekkerste koffie’ tot ‘waar parkeer ik mijn fiets’. Het kan echter ook gaan over dingen die wij als docent of studentbegeleider over het hoofd zien of te vanzelfsprekend vinden. Voor een startende student zijn ze juist nieuw en dus van belang. Dat ze daarvoor terecht kunnen bij hun coach is een cadeautje van ons voor alle nieuwe eerstejaars.’
Aan welke eisen moet een studentcoach aan voldoen?
‘Ze moeten het vooral leuk vinden om te doen en ze krijgen een financiële vergoeding voor de uren die ze maken. Je wordt er niet rijk van maar het is mooi dat ze wat terugkrijgen. Ik heb de indruk dat de studenten vooral een innerlijke drive hebben om coach te worden. Voor de studenten vind ik het heel fijn dat ze dicht bij de studie iets kunnen bijverdienen en tegelijkertijd zelf ook groeien. Want je maakt als studentcoach natuurlijk zelf ook een ontwikkeling door als je anderen begeleidt en de verantwoordelijkheid daarvoor neemt. Verder zorgen we ervoor dat ze hun taak kunnen uitvoeren door een online training in groepjes van vier of acht. De trainingen gaan binnenkort van start en onze trainers en intervisiebegeleiders uit de domeinen zorgen voor de kick-off.’
Hoe komt een dergelijk project van de grond?
‘Het is echt teamwerk. Wij hebben als projectgroep veel contacten gelegd met de opleidingen, met de studentbegeleiders (sb’ers) en de opleidingsmanagers, om alles en iedereen warm te krijgen voor dit project. Per domein verspreidde een coördinator uit onze projectgroep het idee bij de afzonderlijke opleidingen. Dat was van belang want we wilden het per opleiding regelen. Het idee is ook dat je als student een coach krijgt die dezelfde studie volgt en het gevoel van nabijheid het grootst is. We hebben ook prettig samengewerkt met de afdeling Marketing en Communicatie en veel te danken aan hun wervingscampagne. Maar voor de werving waren ook de sb’ers belangrijk die de studenten van dichtbij meemaken en iemand kunnen aanstoten en zeggen: studentcoach, is dat niks voor jou?’
Zijn er bij andere hogescholen of universiteiten vergelijkbare projecten?
‘Ja, ik weet dat er bij de HAN en Saxion vergelijkbare projecten met studentcoaches zijn opgezet waarbij studenten begeleiding geven aan andere studenten. Hoe die precies werken weet ik niet maar dat iedere eerstejaars automatisch een coach krijgt in september is nieuw, denk ik.’
Hoe ziet de toekomst eruit van de studentcoach op Windesheim?
‘Eerst gaan we natuurlijk kijken hoe het dit jaar gaat. Het idee achter de begeleiding is dat nieuwe studenten de eerste drie maanden, het eerste kwartaal, de meeste vragen hebben. Daarna zal het contact waarschijnlijk minder worden, al kan ik me voorstellen dat als er een goede klik is het contact blijft. Na het eerste kwartaal zullen we kijken wat het heeft opgebracht. Als blijkt dat het goed staat, het aanslaat, er een behoefte is en we op deze manier dichterbij de student staan, dan willen we zeker kijken of een herhaling mogelijk is.’
Mees, Janna en Mirjam hebben zich aangemeld als studentcoach
Mees: ‘Het lijkt mij erg leuk om mijn ervaringen van het eerste jaar te delen met de volgende eerstejaars. En als er ook nog een vergoeding bij komt kijken dan is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen. Ik merkte zelf dat er veel studenten vrij vroeg stoppen met hun opleiding. Misschien dat een studentcoach dit kan gaan verminderen, al helemaal omdat we nu in deze gekke tijd leven.’
Janna: ‘Ik ben erg enthousiast over studeren en wil dat enthousiasme graag overbrengen op andere studenten. Ook ben ik goed in plannen en hoop dat ik de eerstejaars kan helpen om de studie goed te beginnen!’
Mirjam: ‘Als je start met een studie komt er veel op je af. Handig als je dan even iemand iets kunt vragen. Zelf hoop ik er ook wat van te leren, mogelijk ook van de intervisie. Ik had zelf een leuk leerteam waar ik veel aan heb gehad. Dat wil ik ook promoten: een eigen netwerk maken met studiemaatjes.’
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)