Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Twee studenten genomineerd voor de Ad-toptalentprijs 2020

  • 26 januari 2021
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Nieuws(opent in nieuw tabblad) / Twee studenten genomineerd voor de Ad-toptalentprijs 2020

Twee studenten van Windesheim zijn genomineerd voor de Ad-toptalentprijs 2020 waar 11 hogescholen met 24 inzendingen aan meedoen. Mohammed Ahmad studeerde af aan de Ad Commerciële Economie in Almere en Jolanda Kok aan de Ad Sociaal Werk in de Zorg in Zwolle. Lees over hun bijzondere projecten en ervaringen. De vijf genomineerden horen donderdag 28 januari in een online uitzending (start om 15.00 uur), wie van hen zich Ad-toptalent 2020 mag noemen. 

Jolanda Kok: ‘Iets kleins kan een heel groot effect hebben’

Jolanda Kok studeerde afgelopen zomer af aan de Ad Sociaal Werk in de Zorg en is genomineerd voor haar afstudeerproject Breien voor KerstZwolle. 

Jolanda, kun je kort vertellen wie je bent en wat je doet? 
‘Ik ben Jolanda, 33 jaar, heb een dochter Charlotte en woon samen met mijn man en ouders op één erf in Jolanda KokDrenthe. Afgelopen zomer studeerde ik af aan de Ad Sociaal Werk in de Zorg. 

Hoe kwam je terecht bij de Ad Sociaal Werk in de Zorg?
‘Mijn ouders doen aan pleegzorg. Ze vingen kinderen tijdelijk maar ook langdurig op. Ik zag dat er dingen beter kunnen voor de kinderen en ouders en heb geleerd dat als je ergens iets van vindt, je dan ook je mouwen moet opstropen om aan de slag gaan. Tijdens de opleiding werkte ik als secretaresse en liep stage bij Travers Welzijn en uiteindelijk ging ik daar ook in dienst. Het is een mooie organisatie waar men uitgaat van het feit dat iedere bewoner – jong en oud – iets kan betekenen voor een ander en van waarde kan zijn voor onze samenleving. Daarbij kijk je vooral naar wat wél kan en dat past bij mij.’ 

Kun je iets vertellen over je nominatie?
‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg verbaasd was toen ik het hoorde. Een docent heeft mij opgegeven omdat zij mijn project zo waardevol vond, maar ik wist van niks. Een leuke verrassing van de docent. Het project Breien voor KerstZwolle had ik al in mijn hoofd en omdat ik toch een afstudeeronderzoek moest doen heb ik dat op papier gezet. Het idee was om mensen te mobiliseren die wol konden leveren en mensen die gingen breien. Dat is een enorm succes geworden, van Eindhoven tot Heerenveen kregen we reacties en deelnemers. Het idee erachter is heel simpel: Wat kan ik nog wel? Ik richtte me vooral op ouderen en maakte bewust gebruik van de oude communicatiemiddelen: krant en telefoon. Dat werkte uitstekend. Er zijn mensen helemaal opgeleefd door dit project en dat komt denk ik omdat ze zelf konden beslissen om mee te doen. Eigen regie hebben is erg belangrijk voor mensen. Ouderen pakten zelf de telefoon en zeiden: Ik doe mee! We brachten ook wol langs en dat was gelijk een mooi moment voor een praatje. Er was een vrouw die zich zelf per telefoon had aangemeld en helemaal opbloeide. Haar dochter vertelde dat haar moeder zich nutteloos had gevoeld maar door het breiproject weer zin had in het leven. Iets kleins kan dus een heel groot effect hebben!’

Hoe heb je het project verweven met je studie?
‘Het was de opdracht om een innovatief afstudeerproject op te zetten. Ik vond het leuk om in plaats van het denken in een technische richting of iets met internet, de andere kant op te denken. Hoe kun je innovatief zijn met de oude communicatiemiddelen die ter onze beschikking staan en waar je vooral de ouderen goed mee kunt bereiken? Door het project uit te voeren heb ik kunnen bewijzen dat je ook innovatief kunt zijn met de middelen die er al zijn.’

Wat betekent de nominatie voor je?
‘Ik hoop dat de aandacht voor mijn nominatie mensen weer meer in aanraking kan brengen met de gedachte: Wat kan nog wel? Dat vind ik heel belangrijk.’ 

Wat zijn je toekomstplannen? 
‘Ik heb vorig jaar bewust gekozen om het erf van mijn ouders over te nemen en samen te gaan wonen. In december ben ik gestopt als buurtwerker omdat ik door corona in contact kwam met teveel mensen waardoor mijn ouders het gevaar liepen om besmet te worden. We wonen hier als gezin met mijn ouders op één erf, dus dat risico was te groot. In de toekomst hoop ik zelf iets op te kunnen zetten. We wonen hier prachtig en er is ruimte genoeg en de mogelijkheden zijn er. Dus wie weet!’

Mohammed Ahmad: ‘Overal bordjes ‘Stilte opname!’ Ik was helemaal verkocht’

Mohammed Ahmad studeerde aan de Ad Commerciële Economie en maakte voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid een fantastisch marketingplan.

Mohammed, kun je kort vertellen wie je bent en wat je doet? 
‘Ik ben Mohammed, 25 jaar, woon in Almere en studeerde af aan de tweejarige Associate degree Commerciële Economie.’ 

Waarom koos je voor Commerciële Economie?
‘Ik zat eerst bij Bedrijfskunde maar dat was niet mijn studie. Vervolgens ging ik op zoek naar een opleiding waar Mohammed Ahmedik meer mijn creativiteit in kwijt kon. Eerst dacht ik aan de HvA maar toen attendeerde mijn studiebegeleider Dennis me op de Ad-opleiding. Na wat gesprekken met docenten en nog behoorlijk wat wikken en wegen, vond ik het uiteindelijk heel fijn om op Windesheim te kunnen blijven en de tijdsduur van twee jaar sprak me ook wel aan.’ 

Waar heb je je afstudeeronderzoek gedaan?
‘Ik heb een passie voor radio, tv, media, muziek en ben graag creatief bezig. Een eerdere stage bij een managementbureau voor artiesten vanuit mijn mbo-opleiding vond ik superleuk. De wereld van entertainment spreekt me gewoon enorm aan. Dus ik heb heel veel tijd en energie gestoken in het vinden van een stageplek en had allerlei opties zoals een pr-bureau en een winkel. Uiteindelijk kwam ik op een platform voor mediastages terecht en zag daar de advertentie staan van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en dacht gelijk: Dat is het!’        

Kun je iets vertellen over je nominatie voor de Ad-toptalentprijs 2020? 
‘Beeld en Geluid is echt een fantastische plek. Ik kwam daar toen net voor kerst 2019 binnen en zag direct het decor van de Top 2000 die daar net werd opgenomen en overal bordjes met ‘Stilte opname!’. Ik was helemaal verkocht! Het was veel groter dan ik had verwacht en je kunt er alles vinden van de eerste radio-opnames, tv-series als Swiebertje tot eigentijdse media. Maar goed, ik had daar een gesprek en werd aangenomen voor de opdracht om een marktonderzoek uit te voeren. De nominatie heb ik gekregen voor het marketingplan dat ik maakte waarin ik de customer journey, de klantreis,  beschrijf van enkele doelgroepen. Beeld en Geluid heeft prachtige arrangementen, vaak met een nostalgisch karakter, en er is een grote potentiële markt voor senioren. Waar het aan ontbrak was een strategisch plan.’

Hoe zag jouw onderzoek eruit?     
‘Ik verzamelde eerst enorm veel informatie en heb veel gelezen. Ik maakte een doelgroepenanalyse  en concentreerde me op twee groepen eindgebruikers: touroperators en seniorenverenigingen. Ik begon met interviews, enquêtes en maakte een flitsende start en toen kwam … corona. Ik liep een week door mijn kamer te ijsberen omdat ik me geen raad wist. Toen ben ik gaan bellen, bellen en nog eens bellen. Dat was een uitdaging hoor! Dan krijg  je iemand van tachtig aan de lijn die geen idee heeft wat je van hem wil. Uiteindelijk werden het telkens hele leuke gesprekken. Ik ging net zo lang door tot ik alle resultaten  had en heb toen alles omgezet naar teksten en ook een mooie visuele poster gemaakt met de twee customer journey’s.’

Wat vond je het leukste onderdeel?
‘De tweede tien weken waren geweldig. Want toen mocht ik kiezen wat ik uit het onderzoek en advies in de praktijk wilde brengen: de website analyseren en optimaliseren, nieuwsbrieven maken en testen, of als klap op de vuurpijl: een video maken die zou dienen als commercial. Ik heb het meeste ambitieuze programma gevolgd en alle drie gedaan en mijn project afgesloten met een tien. Mij begeleider zei ook tegen me: ‘We gaan tot het uiterste!’ Vooral het editen van de video was een hele bevalling maar het is me gelukt: de video staat nog steeds online bij Beeld en Geluid.’

Waar ben je trots op?
‘Dat het me ondanks corona gelukt is om alles te doen wat ik wilde. Die periode heeft echt de survivor in me naar boven gehaald. Ik ben nogal ambitieus en probeer altijd het beste uit mezelf te halen. En als je een opdracht doet voor een bedrijf dan ben je dat ook verplicht vind ik. Zij huren jou in en vertrouwen je.’   

Toekomstplannen?
‘Ik ben verder gegaan met de bachelor Commerciële Economie en net klaar met een minor. Ik kijk nog niet heel ver voor me uit want ik kan sowieso alle kanten op.’

Meer informatie over de Ad Toptalentprijs 2020
Lees meer over de uitreiking op 28 januari (15.00 uur) en de manier waarop je je kunt aanmelden via deze link(opent in nieuw tabblad).


 

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Flevoland Monitor 2024: krapte vraagt om keuzes in de regio

25 april 2024
Teaser image

‘Sterk aan het Werk’ wint Bridge of Fame Award

25 april 2024
Teaser image

14 miljard aan potentie voor mkb beschikbaar

23 april 2024
Teaser image

Ad-opleiding hielp Deborah bij switch van toerisme naar zorg

19 april 2024
Teaser image

Meer impact met onderzoek door samenwerking

18 april 2024