Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Familiebedrijven adviseert over toekomst Europees mkb-beleid

    9 november 2020
Home / Familiebedrijven adviseert over toekomst Europees mkb beleid

Via regelgeving en investeringen drukt de Europese Unie een zware stempel op het Nederlandse mkb-beleid. Samen met de Overijsselse gedeputeerde Eddy van Hijum stelde het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven onlangs een mkb-advies op namens het Europees Comité van de Regio’s. Een unieke kans om zo actief bij te dragen aan een verbeterslag van dit beleid. In het advies wordt ook expliciet ingegaan op de positie van familiebedrijven in het Europese mkb-beleid.

Begin maart ging Eddy van Hijum aan de slag als rapporteur mkb-beleid namens het Europees Comité van de Regio’s. Dit comité vertegenwoordigt de belangen van lokale en regionale overheden in Europa. Vanuit zijn rapporteursrol adviseert Van Hijum onder meer over de nieuwe mkb-strategie van de EU. Die strategie richt zich op het ondersteunen van mkb-bedrijven bij digitalisering en verduurzaming, het verbeteren van de toegang tot financiering en het verminderen van de regeldruk voor mkb-bedrijven.

Windesheim schrijft én denkt mee
Voor zijn advies klopte Eddy van Hijum ook aan bij het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van hogeschool Windesheim. Lector Ilse Matser en onderzoeker Bart Hoogeboom schreven mee aan het mkb-advies en voerden gesprekken met allerlei belanghebbenden, zoals Europese en Nederlandse belangenorganisaties. Denk aan Ondernemend Nederland, SMEunited en Eurochambres (de Europese koepelorganisatie voor Kamers van Koophandel). Daarnaast haalde de rapporteur input op bij regionale en lokale overheden in Europa én ging het team tot slot in gesprek met ambtenaren van de Europese Commissie die verantwoordelijk zijn voor het mkb-beleid van de Europese Unie.

Vier aanbevelingen voor de Europese Unie
Het team van Eddy van Hijum, waarin naast het expertisecentrum ook een medewerker van de Europarlementariër en provinciale ambtenaren deelnamen, kwam uiteindelijk met vier aanbevelingen. Een van de aanbevelingen is dat gevestigde mkb-bedrijven, zoals familiebedrijven, (nog) meer beleidsaandacht moeten krijgen. Deze groep heeft namelijk andere behoeften, waarbij de ondersteuning zich meer moet richten op continuïteit in plaats van slechts groei. De conclusie is dat het huidige mkb-beleid te weinig aandacht heeft voor het brede mkb. De Europese middelen komen nu vooral nog terecht bij innovatieve start-ups en hightechbedrijven.

Ook vindt het team dat de ondersteuning van regionale ecosystemen centraler moet komen te staan als Europa straks dichter bij mkb-bedrijven wil gaan opereren. De huidige Europese mkb-strategie richt zich te weinig op deze regionale mkb-omgevingen, waar zulke bedrijven juist het meest verankerd zijn.

Bovendien moet Europa serieus werk maken van het ‘think small first principle’ door meer rekening te houden met de belangen van mkb-bedrijven bij nieuwe regels of bij herziening van bestaande regels.

Tot slot pleit het team voor een divers aanbod van financieringsinstrumenten voor het mkb, vooral om te voorkomen dat de schuldenpositie van mkb-bedrijven verslechtert tijdens de coronacrisis.

Impact coronacrisis
Naast het advies schreef het expertisecentrum een aanvullend onderzoeksrapport: een verdieping op het advies dat meer inzicht geeft in de impact van de coronacrisis op het mkb en de mogelijkheden voor herstelbeleid. Dit onderzoeksrapport wordt samen met het advies verspreid onder stakeholders.

Van advies tot implementatie
De 329 leden van het Europees Comité stemden op 14 oktober unaniem in met het advies. De komende maanden wil Van Hijum samen met zijn team zorgen dat alle aanbevelingen zo veel mogelijk worden opgepakt door de Europese Commissie, het Europees Parlement en de diverse EU-lidstaten.

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl

Persvragen?

Stel ze aan Freek Hofland
Woordvoering onderzoek

Laatste nieuws

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in