Zo draagt empathisch luisteren bij aan succesvolle bedrijfsopvolging
Een bedrijfsopvolging in de familiale sfeer gaat niet altijd zonder slag of stoot. Zeker als er verschillende belangen spelen, kan dit voor de nodige conflicten zorgen en kunnen de emoties hoog oplopen. De boven-de-tafel-gesprekken gaan vaak over feiten, maar onder het oppervlak speelt meer. Frustraties blijven onuitgesproken en inleving in andermans belang blijkt lastig. Die diepere laag wordt niet aangeraakt, terwijl het juist belangrijk is om ook van elkaar te weten welke emoties er meespelen.
Toch hoeft het niet zo te gaan, als er ook voldoende aandacht is voor de behoeftes van de verschillende partijen. Wie zich bewust is van de onderliggende spanningen én de kunst verstaat om empathisch te luisteren en door te vragen, heeft de helft al gewonnen.
Oog voor de zachte kant
Dankzij gedegen onderzoek en ervaringen uit de praktijk is er een educatief programma ontwikkeld dat gericht is op familiebedrijven en hun uitdagingen. Zo gaven lector Judith van Helvert, associate lector Erik Veldhuizen en onderzoeker Rosemarie Stedehouder-Steenbeek workshops aan onder andere Bouwend Nederland, de Nederlandse Vereniging van Rentmeesters en de Vereniging voor Agrarische Specialisten in het Notariaat (VASN).
“In de workshop leren de deelnemers met behulp van bijvoorbeeld het belangenspel ‘Leef je in, leef je uit’ zich te verplaatsen in de verschillende rollen binnen een familiebedrijf. Ze ontdekken welke belangen er spelen bij een opvolgingsproces en voor welke dilemma’s de partijen kunnen komen te staan,” vertelt Erik Veldhuizen. “In de onderlinge communicatie binnen de familie, maar ook tussen de familie en de adviseur, is het essentieel dat je eerst leert begrijpen, voordat je begrepen wordt. Dat proberen we op deze manier inzichtelijk te maken.”
Oefening in empathisch luisteren
Wie zich bewust is van de dynamiek onder het oppervlak en daar aandacht aan schenkt, kan volgens Erik veel winnen. In de workshop geeft hij niet alleen tips hoe je empathisch kunt luisteren, maar gaan de deelnemers ook aan de slag om zich deze vaardigheid eigen te maken.
“We zijn heel erg geneigd om te oordelen als we het ergens mee eens of oneens zijn en we kunnen niet wachten om de ander raad te geven of oplossingen voor problemen te bedenken. We interpreteren de woorden van de ander al snel op basis van onze eigen ervaringen en stoppen dan met luisteren om vervolgens de ander te onderbreken. Als je dat patroon weet te doorbreken en echt gaat luisteren naar de behoefte van de ander, dan zorg je voor synergie. Geweldloze communicatie is de sleutel: waarnemen zonder oordeel, uiting geven aan je gevoelens, je wens uitspreken en je behoeftes communiceren.”
Geen perfecte verdeling, wel een gedragen proces
Is empathisch luisteren en geweldloze communicatie dan hét antwoord op een gelijke verdeling bij bedrijfsopvolging? Erik schudt zijn hoofd. “Nee, dat is onmogelijk. Bij een bedrijfsopvolging zijn er altijd ongelijke stukken en in bijvoorbeeld de agrarische sector zeker. Daar is het nooit eerlijk verdeeld. Maar als iedereen zijn of haar zegje heeft kunnen doen, de verhalen op tafel liggen en het proces helder verloopt, kan er wel een besluit worden genomen waar iedereen zich kan vinden in de manier waarop deze uitkomst is bereikt. Adviseurs en belangenbehartigers spelen hierin een belangrijke rol. Wij leren hun hoe zij zo goed mogelijk invulling kunnen geven aan dit proces en hoe zij daarmee nog beter kunnen aansluiten bij de klant.”
Workshop ‘Sociaal-emotionele aspecten bij bedrijfsopvolging’ krijgt een 8,7
De reviews op de workshops zijn lovend. Met een 7,2 voor het praktische deel en een 8,7 voor de rol van de docenten zijn we erg tevreden en nemen we de feedback mee om onszelf te verbeteren. ‘Een duidelijke presentatie, goed opgebouwd, heldere sprekers, prettige presentatiewijze, interactief, vlot, docenten die elkaar goed aanvullen en veel praktijkvoorbeelden’, vormen samen de enthousiaste reacties van VASN.
“De manier waarop uw lectoraat een bedrijfsovername in de agrarische sector en het mkb vanuit de zachte kant begeleidt, heeft mij geraakt,” schrijft ook Saskia Koen van de Nederlandse Vereniging voor Rentmeesters.
Meer weten of een workshop boeken?
Wil je meer weten over de workshops of ze inzetten voor jouw organisatie of netwerk? Neem dan contact met ons op via:
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)