Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik ontwikkelde een app voor mensen die na covid in behandeling zijn bij de logopedist

Lilly Hulzink afgestudeerd, Logopedie
Banner image

Afgelopen zomer 2022 rondde Lilly Hulzink haar opleiding Logopedie (blended-variant) af. Sinds haar 16de wilde Lilly al logopedist worden, maar kwam dit er nooit van. Nu, op haar 46ste, mag zij zichzelf eindelijk logopedist noemen. Na het behalen van haar diploma is zij aan de slag gegaan bij een eerstelijns praktijk in haar eigen woonomgeving. Daar behandelt zij kinderen in het regulier basis- en speciaal basisonderwijs en werkt zij een halve dag in de week met afasie-, dysartrie- en dementiecliënten op een zorgboerderij en bij mensen aan huis.

De genomineerde van het Comakershipverkiezing 2022 heeft een uitdagend vraagstuk opgepakt in opdracht van een eerstelijnspraktijk uit Doetinchem. Waar de (ex-)covid-patiëntgroep vaak te maken heeft met cognitieve problemen en vermoeidheid, constateerde Lilly een uitdaging voor de logopedist. Ze kwam met een plan voor een app, speciaal voor mensen die na covid in behandeling zijn bij de logopedist. De app helpt afspraken en oefeningen voor thuis te onthouden. Lilly: “De patiënt kan hiermee thuis terugluisteren hoe de oefening is uitgelegd en een weekschema inzien met herinneringen aan de oefeningen. Ook bevat de app een afsprakentool waarmee de client de afspraak kan inplannen of verplaatsen naar een moment waarop die daar de energie voor heeft.”

Bovendien bevat de app een community, waarbij patiënten contact kunnen leggen met lotgenoten. Lilly is met haar idee ook genomineerd voor de innovatieprijs van de NVLF. Of de app er daadwerkelijk gaat komen, blijft nog even de vraag. “Ik heb op dit moment al mijn aandacht nodig voor mijn werk nu ik net ben gestart als logopedist. Maar wie weet!”

Cognitieve problemen van doelgroep

‘Door mijn interesse in de rol van adem bij het behandelen van ex-Covid-patiënten, raakte ik in gesprek. De logopedisten werkzaam bij de praktijk behandelden een aantal patiënten uit deze relatief nieuwe doelgroep, en wilden inzichten en handvatten voor het behandeltraject.

Uit een eerder verschenen rapport bleek dat logopedische behandeling van een ex-Covid-patiënt niet veel verschilt van een behandeling van een reguliere patiënt, maar dat de logopedist rekening dient te houden met verschillende factoren. Eén van die factoren waren de cognitieve problemen. Mijn onderzoeksvraag was daarom: Hoe houd je als logopedist rekening met de invloed van cognitieve problematiek in de behandeling van (ex-)Covid-patiënten?

Door middel van literatuuronderzoek, interviews met logopedisten en enquêtes onder patiënten, leidde het onderzoek tot een aantal concrete tips en interventies die de logopedist kan toepassen tijdens en rondom de behandeling. De meest genoemde klacht was moeite met onthouden. Als onderdeel van mijn portfolio bedacht ik hiervoor een innovatie in de vorm van een app.’

Alle bevindingen waren nieuw

‘Omdat er weinig over dit onderwerp bekend was en er nog geen specifiek onderzoek naar logopedische behandeling heeft plaatsgevonden, waren alle bevindingen nieuw. Ook was het spannend om het op een goede manier te verwoorden, juist omdat er nog weinig bewijs is. Na het formuleren van mijn eerste onderzoeksvraag, verscheen er een rapport die deze vraag beantwoordde. Hierdoor moest ik nadenken over een nieuwe, specifiekere onderzoeksvraag.’

Je wordt gedwongen iets concreets te onderzoeken

‘Het mooie aan een Comakership is dat je wordt gedwongen om iets concreets te onderzoeken. Doordat je verplicht een innovatie moet bedenken, sluit het goed aan op de praktijk. Vooral van het vak ‘Project Leefstijl’ heb ik veel geleerd. Hier deden wij onderzoek naar de inzet van mindfulness in de Logopedie. Daarnaast was het vak Onderzoeksvaardigheden een goede basis.

Ik heb het lef gehad om een nieuw en actueel onderwerp te kiezen. Ondanks de vele onzekerheden is er een mooie innovatie uit voortgekomen. Hoe groot en moeilijk iets in het begin ook lijkt, als je het stap voor stap aanpakt en niet te ver vooruit kijkt, vormt het project (of het werk) zich uiteindelijk vanzelf.’

Uitleg Comakerships

Als praktijkgerichte hogeschool bekijkt Windesheim in Almere elk jaar welke Comakerships op het gebied van onderzoek, product of rapport een diepe indruk hebben gemaakt. Van de ruim 2.000 projecten die in studiejaar 2021/2022 zijn opgeleverd, was Lilly een van de genomineerden.

Heb jij een opdracht?

Comakerships zijn anders dan andere projecten, omdat studenten binnen enkele maanden een dienst of product opleveren. Zo komen theorie en praktijk écht samen. Heeft jouw bedrijf een interessante opdracht? Bekijk hier wat voor soort opdrachten onze studenten zoeken.