Werkplekcoaches bouwen aan samenwerking opleiding – student - bedrijf
Al veel waardering voor nieuwe rol
Een goede samenwerking tussen jou als student, jouw opleiding én het bedrijf waar je werkt, draagt bij aan het succes van jouw studie. De werkplekcoaches die in augustus zijn begonnen bij de deeltijdopleidingen Technische Bedrijfskunde (4-jarige bacheloropleiding en 2-jarige Associate degree) en Logistiek (2-jarige Associate degree) stimuleren die samenwerking. In die korte tijd hebben ze al veel waardering gekregen voor die rol in het leerproces.
Foto: werkplekcoaches Gea Hutten en Gerard Boschman
Meedenken en stimuleren
Starten met de deeltijdopleiding Technische Bedrijfskunde of Logistiek betekent voor jou als student, maar ook voor de begeleider op je werkplek, het begin van een nieuwe periode. Het is een volgende stap in je loopbaanontwikkeling waarin werkplekleren centraal staat. Daarmee is de studie een route die je samen met je werkplekbegeleider aflegt. Dan is het fijn dat je alle medewerking krijgt, maar ook dat je werkplekbegeleider weet wat je studie inhoudt en wat er van hem of haar wordt verwacht. Dat je iemand hebt die je stimuleert en reflecteert en met je meedenkt in het behalen van je leeruitkomsten. Daarin ligt een belangrijke rol voor de werkplekcoaches van Windesheim: zij brengen het gesprek hierover op gang en geven jou én je begeleider op de werkvloer tips en adviezen.
Win-win situatie
Gea Hutten is een van de twee werkplekcoaches, een nieuwe functie binnen Windesheim. In september van dit jaar zijn zij begonnen met het bezoeken van de bedrijven waar de eerstejaarsstudenten werken. “Wij zijn in gesprek gegaan met de werkplekbegeleider en de student. Wat voor een bedrijf is het, wat doen ze, waar zijn ze goed in, en wat is belangrijk voor ze en wat zijn de verwachtingen als het gaat om de studie? Diezelfde vraag stellen we ook aan de student en wij vertellen onze visie vanuit Windesheim.”
De kennis die jij opdoet binnen de opleiding, pas je toe in het bedrijf waar je werkt. Je doet dat aan de hand van een opdracht (beroepsproduct) middels een aantal leeruitkomsten: een vraagstuk dat interessant is voor het bedrijf. Gea: “Wij stimuleren de werkplekbegeleiders om hierin mee te denken. Welk vraagstuk ligt misschien al een tijdje ‘op de plank’? Voorbeelden van opdrachten zijn: advies omtrent een procesverbetering, een onderzoek naar kwaliteit of ontwerp van een onderhoudsplan. Een opdracht waar het bedrijf profijt van heeft en de student gemotiveerd is om aan de slag te gaan met een tastbaar probleem. Een win-win situatie.”
Het bedrijf én de student kennen
Om te bouwen aan de samenwerking tussen opleiding, student en bedrijf is het nodig dat de werkplekcoaches in verbinding staan met beide partijen. Middels een aantal taken en lessen zijn zij betrokken bij de studenten; bijeenkomsten en bedrijfsbezoeken dragen bij aan een beter contact met de bedrijven.
Meer halen uit de samenwerking
De opleidingen Technische Bedrijfskunde en Logistiek willen op termijn meer halen uit de samenwerking met de bedrijven. Gea: “daarvoor willen wij graag een nog beter beeld krijgen van de behoeftes van de studenten en de bedrijven. Aan welke specifieke competenties is behoefte? Wat is belangrijk? Hoe kunnen we met zijn allen bijdragen aan een effectieve leeromgeving op de werkplek?” Om de behoeftes van het bedrijfsleven te inventariseren is een enquête opgesteld en verstuurd naar de werkplekbegeleiders. Hieruit is onder meer gebleken dat de bedrijven nieuwsgierig zijn naar wat de relatie Windesheim-Bedrijfsleven hen kan brengen. De betrokkenheid van de werkplekcoaches en het hebben van een vast aanspreekpunt wordt gewaardeerd.
Tenslotte laat Gea weten: “Ad-opleidingen zijn volop in ontwikkeling. Deze ontwikkeling richt zich vooral op een duidelijker beroepsprofilering die aansluit bij een branche, denk aan procesverbeteraar, duurzaamheidsadviseur, logistiek specialist. Samen met de diverse bedrijven willen we onderzoeken aan welke profilering en persoonlijke leerroutes behoefte is. Hierbij is het voor Windesheim niet noodzakelijk om altijd een gehele opleiding te laten volgen. Uiteindelijk streven we naar een continue verbinding tussen bedrijven-studenten-opleiding en een uitwisseling van kennis vanuit het werkveld én vanuit Windesheim.”