Met de Lerarenopleiding Omgangskunde in Zwolle leer jij jouw leerlingen menselijk gedrag en relaties te begrijpen.
Binnen elk beroep is het belangrijk dat mensen op een professionele en respectvolle wijze met elkaar omgaan. Denk hierbij aan het contact met collega’s, klanten en cliënten. Als leraar werk je samen met je leerlingen of studenten aan vragen: ‘waarom doe ik wat ik doe en waarom doet de ander wat hij doet?’ en ‘hoe kan ik kritisch en vanuit verschillende perspectieven kijken naar de leefwerelden van anderen?’
Het vak is gebaseerd op sociale wetenschappen zoals psychologie, agogiek en sociologie. Jouw leerlingen of studenten krijgen inzicht en leren omgaan met thema’s zoals communicatie, groepsdynamica, doelgroepen en burgerschap. Jij inspireert jouw leerlingen of studenten om de verschillende thema’s te begrijpen, ervaren en toe te passen.
Studieprogramma Lerarenopleiding Omgangskunde
Wil jij leerlingen of studenten begeleiden in het vinden van antwoorden op vragen zoals: ‘Hoe ga ik of hoe gaan wij om met discriminatie?’ ‘Hoe pakken we diversiteit aan?’ Ook praktische vragen als: ‘Hoe communiceer ik effectief met ontevreden klanten, cliënten of patiënten? En hoe reflecteer ik goed op mijn eigen kwaliteiten en valkuilen?’ Komen volop terug in het studieprogramma.
-
-
Jaar 1
Ben je nieuwsgierig, kritisch op je eigen ontwikkeling en wil je anderen inspireren om hetzelfde te doen? Hier leer je hoe je leerlingen en studenten motiveert om zowel professioneel als persoonlijk te groeien. Je verdiept je in omgangskunde en ontdekt tegelijkertijd wat het betekent om leraar te zijn. Dit doe je door vakken over onderwijs en didactiek te volgen. En door direct praktijkervaring op te doen tijdens werkplekleren. Zo bouw je niet alleen kennis op. Je ontwikkelt ook de skills om een inspirerende en zelfverzekerde docent te worden.
Hieronder vind je een greep uit het vakkenaanbod in jaar 1:
- Communicatie
- Ontwikkelingspsychologie
- Opvoeden en begeleiden
- Vakdidactiek
- Effectief lesgeven
- Pedagogisch handelen
- Ontwikkelen, leren en motiveren
Wie ben jij als leraar?
Als leraar Omgangskunde is het belangrijk dat je jezelf goed kent. Zo kun jij een inspirerend voorbeeld zijn voor je leerlingen of studenten. Dit betekent dat je:
- openstaat voor feedback
- naar anderen luistert
- je kwetsbaar durft op te stellen
- kritisch naar je eigen gedrag kijkt
In het eerste jaar krijg je de kans om met échte situaties en uitdagingen in een professionele context aan de slag te gaan. Zo ontwikkel je deze vaardigheden in een veilige omgeving. Tegelijkertijd onderzoeken we samen of het leraarschap echt bij je past.
Meer dan lesgeven
Als leraar doe je meer dan alleen lesgeven. Je creëert een veilige en stimulerende omgeving waarin leerlingen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Als docent Omgangskunde bespreek je regelmatig lastige onderwerpen en daag je leerlingen uit om kritisch na te denken. Tijdens de opleiding begeleiden we je om zelfverzekerd en met impact voor de klas te staan.
Zelfverzekerd voor de klas staan
Tijdens de Lerarenopleiding Omgangskunde leer je niet alleen de inhoud van het vak, maar ook hoe je een klas begeleidt.
- Hoe werkt groepsdynamiek en hoe speel je daar als docent op in?
- Hoe zorg je voor boeiende lessen die de aandacht van je leerlingen vasthouden?
Je ontwikkelt alle vaardigheden die je nodig hebt om zelfverzekerd voor de klas te staan. En om binnen de school je rol als leraar te vervullen. Daarnaast leer je bewust nadenken over jouw uitstraling als docent, of je nu communiceert met leerlingen, ouders of collega’s.
Hoe leer je dat?
Tijdens je colleges, projecten en stages ontwikkel je stap voor stap je vaardigheden als leraar. Dit doe je op drie manieren:
- Beroepsgericht: je leert het beroep van leraar kennen door vakken als onderwijskunde en pedagogiek.
- Praktijkgericht: je loopt stage, ontdekt wat het leraarschap inhoudt en denkt na over jouw eigen rol als leraar.
- Vakgericht: je verdiept je in vakkennis, zodat je boven de stof staat. Jij kunt straks vol zelfvertrouwen je kennis delen met je leerlingen.
Op de campus volg je colleges samen met je klasgenoten. Daarnaast werk je in kleine leerteams van 4 of 5 studenten aan opdrachten. Hierbij word je begeleid door een docent.
Begeleiding
Op het hbo verwachten we dat je zelfstandig leert werken, maar je staat er zeker niet alleen voor. Vanaf het eerste jaar krijg je een studentbegeleider (SB’er) toegewezen. Je SB’er helpt je bij het maken van studiekeuzes en houdt samen met jou je studievoortgang in de gaten. Ook als je door persoonlijke omstandigheden moeite hebt met studeren, kun je bij je SB’er terecht. Samen kijken jullie naar een oplossing die bij jouw situatie past.
Toetsing
Je krijgt een helder overzicht van de kennis en vaardigheden die je nodig hebt om een sterke docent te worden. We hebben dit vertaald naar thematische leeruitkomsten. Zo weet je precies wat je kunt verwachten. Toetsing gebeurt op verschillende manieren. Soms leg je een kennistoets of vaardigheidstoets af. Of je toont jouw ontwikkeling aan met beroepsproducten waarin je laat zien wat je hebt geleerd.
Doorstroomnorm
In het eerste jaar van de opleiding moet je 50 studiepunten behalen om daarna met jaar 2 te mogen starten. Haal je deze studiepunten niet? Dan hoef je de opleiding niet te verlaten. Je maakt afspraken over hoe je eerst de ontbrekende punten gaat behalen.
-
Jaar 2 en 3
In het tweede en derde studiejaar ga jij je verder verdiepen. Je gaat je onder andere verdiepen in thema’s als:
- Specifieke behoeften
- Groepsdynamica
- Organisatie en organisatieverandering
- Omgaan met verschillen
- Toetsing
- Beroepshouding en ethiek
- Loopbaan en burgerschap
Eigen keuzes
Wil jij je opleiding een persoonlijke draai geven? In het derde jaar krijg je de ruimte om jezelf te verdiepen of verbreden binnen een onderwerp naar keuze. Dit noemen we de ‘persoonlijke profileringsruimte’, ook wel een minor. Een half jaar lang duik je in een thema dat bij jou past. Kies bijvoorbeeld voor:
- Drama en Theater: Krachtig in Gedrag
- Kunst en Creativiteit
- De Bewegende Leefstijlcoach
- Vernieuwend Organiseren
- Ervaringsdeskundigheid
Studeren in het buitenland
Benieuwd hoe het onderwijs in het buitenland georganiseerd is? Verleg je grenzen en ga een halfjaar studeren in het buitenland bij een van onze partneruniversiteiten.
-
Jaar 4
In je laatste jaar bewijs je dat je klaar bent om als docent aan de slag te gaan. Je verdiept je in een thema binnen omgangskunde en kiest een specialisatie, zoals:
- curriculumontwikkeling
- passend onderwijs
- onderwijsinnovatie
Met je afstudeerproject laat je zien dat je onderzoekend te werk gaat. Je sluit je opleiding af met een afstudeerstage. Zo sta je straks vol vertrouwen voor de klas!
Afstudeerstage: zelfstandig lesgeven
In je laatste jaar sta je zelfstandig voor de klas. Je bereidt je eigen lessen voor, geeft les en krijgt daarbij begeleiding op afstand. Daarnaast voer je oudergesprekken en organiseer je, waar mogelijk, zelf buitenschoolse activiteiten. Alles leg je vast in je eindportfolio. Hiermee laat je zien dat jij als Bachelor of Education klaar bent om voor de klas te staan!
Afstudeerproject
In het vierde jaar laat je zien dat je onderzoekend te werk gaat. Je stelt jezelf een nieuwsgierigheidsvraag op basis van een actuele trend of thema en gaat op zoek naar antwoorden. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals:
- Sociale veiligheid op school
- Pestgedrag
- Het inrichten van een leeromgeving
-
Ruimte voor eigen keuzes
Je opleiding moet passen bij jouw talenten, interesses of persoonlijke situatie. Flexibel studeren biedt jou de mogelijkheid om je eigen regie over je studie te pakken. Je wordt daarbij ondersteund door studentbegeleiders binnen onze hogeschool. Flexibel studeren betekent dat je kunt versnellen, vertragen en een eigen richting kunt kiezen.
Wat je wil leren
Je legt binnen de opleiding accenten op verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld door het kiezen van een minor, deelname aan projecten, stages en afstudeeropdrachten.
Waar je wil leren
Je kunt ook een vak of minor bij een andere opleiding, hogeschool of zelfs in het buitenland volgen.
Versnellen of vertragen
Wil jij jouw studietijd verkorten of heb je juist wat meer tijd nodig? Heb jij al eerder een (hbo-) opleiding gedaan die voor vrijstellingen zorgt? In overleg kun je bij Windesheim je eigen studietempo bepalen.
-
Praktijk tijdens je opleiding
Vanaf jaar één doe je meteen praktijkervaring op bij een stageschool. Eerst kijk je mee en help je bij het begeleiden van leerlingen of studenten. Stap voor stap neem je meer verantwoordelijkheid: van een stukje lesgeven tot zelfstandig meerdere lessen verzorgen. Met elke stage groei je in je rol en sta je steeds zelfverzekerder voor de klas!
Leren lesgeven
In de praktijk leer je hoe je omgaat met een klas vol leerlingen of studenten. En je ontdekt de diversiteit van het onderwijs. Op de campus krijg je de tools om vol vertrouwen voor de klas te staan. Deze pas je meteen toe op je stageschool. Je leert onder andere:
- Hoe leren leerlingen?
- Hoe bouw je een sterke les op?
- Welke uitdagingen kun je tegenkomen en hoe los je die op?
- Wat voor docent wil ik zijn?
Daarnaast oefen je op de campus door les te geven aan medestudenten. Zij en je docenten observeren je en geven waardevolle feedback, zodat je steeds beter wordt!
-
Toelating
-
-
Havo
Met een havodiploma ben je direct toelaatbaar:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Vwo
Met een vwo-diploma ben je direct toelaatbaar:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Mbo
Met een diploma op mbo-niveau 4 ben je toelaatbaar. Afzonderlijke certificaten zijn niet voldoende.
-
Voldoe je niet aan de eisen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je profiel compleet te maken wanneer je niet aan de toelatingseisen voldoet. Welke situatie past bij jou?
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.
Bekijk de 21+ toets - Ik heb een buitenlands diploma.
Je bent toelaatbaar met een diploma dat gelijkwaardig is aan een havo-, vwo- of mbo-4 diploma. Daarnaast moet je voldoen aan de taaleisen.
Bekijk de taaleisen
Ben je gezakt voor je eindexamen of wil je meer weten over bovenstaande toelatingsonderzoeken? Bekijk de toelatingsopties.
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.
-
Aanmelden
Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de studie die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Waarom de Lerarenopleiding Omgangskunde?
- Je werkt volop aan didactische vaardigheden zodat jij straks vol vertrouwen voor de klas staat.
- Je gaat op zoek naar verbinding met jezelf, de ander en de wereld. Hierdoor krijg je meer inzicht in menselijk gedrag en relaties.
- Tijdens projecten, stage en colleges ontwikkel je de vaardigheden van het lesgeven.
- Naast leren in een klas, leer je ook in kleine leerteams.
- Bij Windesheim kun je flexibel studeren, handig als je graag zelf regie wilt hebben.
- Windesheim staat in de top 3 beste hogescholen van Nederland.
Praktische informatie
| Aanmelden | Het liefst vóór 1 mei (uiterlijk 31 augustus) via Studielink |
|---|---|
| Startmoment | 31 augustus 2026. Introductiedagen zijn in de week van 24 augustus |
| Studieduur | 4 jaar |
| Studievorm | Voltijd bachelor, bekijk de uitleg over alle opleidingsvormen en de verschillen |
| Leslocatie | Campus 2 in Zwolle |
| Collegegeld | Het collegegeld is € 2.601,- in 2025 - 2026. Houd ook rekening met extra kosten voor een laptop, boeken en een vrijwillige introductieweek. |
| Diploma | Bachelor of Education |
| Opleidingsnaam in Studielink | B Lerarenopleiding VO 2e graad Omgangskunde (ISAT-code: 35421) |
Na je Lerarenopleiding Omgangskunde
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van de Lerarenopleiding Omgangskunde.
-
-
Beroepen
Als leraar heb jij straks een beroep waarin jij écht iets kunt betekenen. En het is ook een beroep met doorgroeimogelijkheden. Je gaat aan de slag in een sector met een grote kans op een baan, want er zijn best veel tekorten in het onderwijs. Na je opleiding kun je aan de slag als:
- Leraar in het vmbo of mbo
- Leraar in het praktijkonderwijs
- Leraar in het voortgezet speciaal onderwijs
-
Soorten werkgevers
Je wordt opgeleid tot tweedegraadsleraar. Je mag dan lesgeven in:
- Het voortgezet (speciaal) beroepsonderwijs
- Het praktijkonderwijs
- Het mbo
Binnen het vmbo of het mbo kun je na een tijdje doorgroeien in diverse functies, zoals decaan, mentor, studiebegeleider of zelfs directeur van een school.
-
Doorstuderen
De smaak te pakken na de Lerarenopleiding Omgangskunde? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master Educational Needs
- Master Learning & Innovation
- Master Onderwijskunde
- Master Pedagogiek
- Master Educational Leadership
- Master Talentontwikkeling en Diversiteit
-
Locatie en faciliteiten
Benieuwd waar jij straks de lessen van de Lerarenopleiding Omgangskunde gaat volgen? Je krijgt les op onze campus in het bruisende Zwolle. Een echte studentenstad met een historisch centrum, studentenverenigingen en een leuk uitgaansleven!
Faciliteiten op de campus Locatie ZwolleStudentenstad Zwolle
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur