Bij de Lerarenopleiding Geschiedenis ontwikkel jij je via afstandsleren tot docent Geschiedenis. Je werkt zelfstandig en gedisciplineerd.
Het vak geschiedenis leert ons alles over het verleden, maar ook veel over de huidige samenleving, onszelf en het heden. Als leraar geschiedenis leer jij je leerlingen om nog een stukje verder te kijken en altijd vragen te stellen. Spreekt die rol jou aan? Dan is de Lerarenopleiding Geschiedenis via afstandsleren dé studie voor jou. Bij deze lerarenopleiding volg je het voltijdprogramma, maar dan op afstand. Je studeert wekelijks 30 tot 40 uur, waarvan 1 of 2 dagen stage. Een aantal keren heb je les op onze campus in Zwolle.
Weten of deze opleiding bij je past?
Studieprogramma Lerarenopleiding Geschiedenis
Jij weet straks veel over de belangrijkste tijdvakken van de geschiedenis. Van oudheid tot middeleeuwen en van de vroegmoderne tot de moderne tijd. En je weet hoe ze onderling verschillen. Bovendien doe jij al het gereedschap op om een goede les geschiedenis te geven. Zo word jij die leraar die zijn leerlingen inspireert!
-
-
Jaar 1: de basis leggen
Je maakt in het eerste jaar van de Lerarenopleiding Geschiedenis kennis met de tijdvakken. Zowel de Westerse als de niet-Westerse Geschiedenis komen aan bod. Je ontdekt verbanden, krijgt oog voor oorzaken en gevolgen, inleving en standplaatsgebondenheid. Je ontdekt dat geschiedenis een construct van het verleden is en interpretabel. Ook maak je een begin met leren lesgeven. Je loopt 1 of 2 dagen per week stage op een school.
Tien historische tijdvakken
Je gaat aan de slag met tien historische tijdvakken. Alle tien komen ruim aan bod. Daarnaast kiest de opleiding voor een aantal eigen accenten, zoals een aantal modules over de niet-westerse geschiedenis. Verder leer je hoe je historisch onderzoek doet. De vakinhoudelijke vakken worden zoveel mogelijk in verband gebracht met de vakdidactiek.
Een klas (leren) runnen
In de praktijk leer je omgaan met een klas vol met leerlingen, maar online krijg je van ons het gereedschap aangereikt. Dit is in de vorm van didactische vakken: onderwijskunde, didactiek, drama en levensbeschouwelijke vorming. Bij vakdidactiek richt je je op de vraag hoe je de les geschiedenis betekenisvol maakt. Zodat de leerling iets leert over zichzelf, over de maatschappij of over het leven zelf. En er is aandacht voor de praktische uitvoering: hoe begin je de les, hoe geef je instructie en hoe rond je alles af. Presentatievaardigheden spelen uiteraard ook een rol.
Doorstroomnorm
Bij deze opleiding krijg je aan het eind van het eerste studiejaar geen bindend studieadvies. Je moet wel 50 studiepunten halen om met jaar 2 te mogen starten. Haal je deze studiepunten niet? Dan hoef je de opleiding niet te verlaten, maar maak je afspraken over hoe je eerst de ontbrekende punten gaat behalen.
-
Jaar 2 en 3: verdieping en stage
Jaar 2
In het tweede jaar verdiep je je verder in de belangrijkste tijdvakken van de geschiedenis. Je leert hoe je leerlingen een vergelijking kunt laten maken tussen de tien tijdvakken en onze 21e eeuw. Het leren lesgeven krijgt natuurlijk ook weer aandacht in de vakken onderwijskunde, vakdidactiek, drama en pedagogiek.
Vakken in het tweede jaar
In het tweede jaar is er bij de vakinhoud aandacht voor verschillende maatschappijtypen. Hierbij gaan we schakelen van lokaal naar mondiaal. Als het op vakdidactiek aankomt, leer je steeds beter hoe je betekenisvolle lessen geschiedenis kunt ontwikkelen. Je leert welke werkvormen daaraan kunnen bijdragen.
Stage in het tweede jaar
In het tweede studiejaar loop je 1 of 2 dagen per week stage. Na iedere stage willen we graag zien dat je alle leerdoelen die bij de stage horen ook beheerst. Daarna start je met de volgende stage. Je wordt hier natuurlijk goed bij begeleid!
Jaar 3
In je derde studiejaar verdiep je de kennis en vaardigheden van de eerste twee jaren. Je ontwikkelt je verder in historisch redeneren. Bij vakdidactiek hebben we onder andere aandacht voor differentiëren. In de tweede helft van het derde jaar kies je een minor en loop je een halfjaar lang 2 dagen in de week stage.
Minor
Wil je je specialiseren in een bepaald aspect van het leraarschap of je juist verbreden? Dat kan! Een deel van je studie vul je in met een minor. Dit is een onderwijspakket van een halfjaar. Zo geef je straks zelf invulling en kleur aan je studie. Denk aan minors als:
- Communicatie
- Cultuureducatie
- Onderwijskundig leiderschap
Communicatieve skills
We besteden in deze opleiding veel aandacht aan didactische en pedagogische vaardigheden. Maar je geeft straks niet alleen maar les. Je begeleidt jouw leerlingen ook en bent aanspreekpunt voor ouders. Daarom leer je vaardigheden die je nodig hebt om goed te communiceren, voorlichting te geven en te presenteren. Je leert ook kritisch naar jezelf te kijken, zodat je je straks als leraar kunt blijven ontwikkelen.
Stage in het derde jaar
In het derde studiejaar loop je 2 dagen per week stage. Na iedere stage willen we graag zien dat je alle leerdoelen die bij de stage horen ook beheerst. Daarna start je met de volgende stage. Je wordt hier natuurlijk goed bij begeleid!
-
Jaar 4: afstuderen
Je hebt het leraarschap bijna in de vingers. Tijd om af te gaan studeren! Dit doe je tijdens een stage op school die je combineert met een afstudeeronderzoek.
Zelfstandig lesgeven
Je staat een aantal dagen in de week zelfstandig voor de klas. Je bent nu écht lid van het schoolteam. Onder begeleiding op afstand neem je een aantal klassen onder je hoede en geef je zelfstandig les. Maar je doet nog veel meer dan dat. Je voert oudergesprekken en er staan buitenschoolse activiteiten op het programma. Je documenteert alles in je eindportfolio en toont zo aan ons aan dat jij voor de klas hoort te staan.
Afstudeeronderzoek
De vakinhoudelijke en vakdidactische afronding van de lerarenopleiding is het meesterstuk. Dit kan een historiografisch onderzoek zijn, maar je kunt ook als afstudeeronderzoek een integratieve lessenserie ontwerpen.
Kennistoets
Aan het eind van het vierde jaar maak je een kennistoets waarvoor je moet slagen. Deze toets gaat over je kennis van het vak en vakdidactiek. Deze landelijke kennistoets wordt door alle lerarenopleidingen in Nederland afgenomen.
Diploma leraar Geschiedenis
Heb je alle onderdelen met succes afgerond? Dan mag je jezelf Bachelor of Education noemen!
-
Lesdagen en studiebelasting
Je bent straks 30 tot 40 uur per week bezig met je bacheloropleiding. Dit is inclusief stages. Je werkt vanuit thuis, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt studiebegeleiding en via de elektronische leeromgeving communiceer je met jouw docenten en met je medestudenten. Online bijeenkomsten en begeleidingsmomenten vanuit de vakgroep plannen wij per studiejaar op 1 vaste dag per week. Wij gaan ervan uit dat je die hele dag tot je beschikking hebt voor de studie. In het eerste jaar is dat de vrijdag.
Zelfstandig én samen online studeren
We werken vanuit ons concept samenwerkend leren. Je werkt zelfstandig aan opdrachten en aan het bestuderen van de theorie. Dit betekent dat je ook online modules in groepen volgt en begeleiding in groepen krijgt. Digitale discussie en gezamenlijke online opdrachten zijn dus belangrijke én verplichte onderdelen. Denk aan: online discussies, digitale studentportfolio’s, gesproken PowerPoint-presentaties en andere ’e-tivities’. Hoeveel tijd deze studie je straks echt kost, hangt af van je werkervaring, flexibiliteit en leervermogen.
Thuis, online en klassikaal les
Je gaat 7 weken lang met leerstof uit een module aan de slag. Daarna volgen 2 tentamenweken. Je bestudeert de theorie zelfstandig, maakt opdrachten en volgt vanuit huis zelfstudiemodules. Je werkt en overlegt dan ook samen in een online studiegroep. Daarnaast heb je een enkele keer les in Zwolle. Per week loop je 1 of 2 dagen stage op een school. Tijdens je afstudeerstage is dit 2 of 3 dagen per week.
Tentamenperiodes
Je sluit elke periode af met een schriftelijk tentamen, een presentatie of met een verslag. De toetslocatie is in Zwolle. De toets vindt meestal overdag op een werkdag plaats.
Afstandsleren iets voor jou?
We willen dat je met plezier studeert en natuurlijk ook dat je straks je hbo-diploma behaalt. Daarom is het belangrijk dat je je afvraagt of afstandsleren bij jou past. Belangrijke competenties en vaardigheden zijn bijvoorbeeld:
- Doorzettingsvermogen, zelfstandigheid en goed kunnen plannen
- Online sociale vaardigheid (netiquette)
- Internet skills en skills (of ondersteuning) om software te installeren en issues met je computer op te lossen
- Goede concentratie voor het zelfstandig bestuderen van literatuur
- Handigheid met de digitale camera en met het uploaden van filmpjes
Je hebt een aantal technische voorzieningen nodig om straks op afstand te leren:
- Moderne, snelle computer
- Snelle internetverbinding
- Digitale videocamera
Sparringpartner
Je krijgt een studiebegeleider toegewezen met wie je regelmatig je studievoortgang bespreekt. Daarnaast zijn alle lerarenopleiders van de opleiding goed toegankelijk via telefoon, email of op afspraak.
Startzaterdag
Deze hbo-opleiding start altijd begin september met een startdag in Zwolle. Je ontmoet dan jouw medestudenten, jouw e-coach en al een aantal van je docenten. Je krijgt direct een goede indruk van de manier waarop het studeren via afstandsleren verloopt. De startzaterdag is dus een belangrijk moment van de studie, waarbij je geacht wordt te komen.
-
Werkplek
Lesgeven leer je het best in de praktijk. Je loopt daarom gedurende de opleiding stages. Je bent zelf verantwoordelijk voor het zoeken van een stageplek.
Bij de start van de studie is het nog niet noodzakelijk om een stageplaats te hebben, maar wacht daarna niet te lang om zo'n plaats te regelen. De eerste stage (WPL2) maakt namelijk onderdeel uit van het bindend studieadvies. Dit betekent dat je binnen een jaar na aanvang van de studie die eerste stage met een voldoende moet hebben afgerond.
Als je een stageschool hebt gevonden, geef je het praktijkbureau Bewegen en Educatie via het aanmeldformulier de noodzakelijke gegevens. Dit kan uiterlijk vier weken voor de start van je stageperiode. Je krijgt, nadat je je voor deze opleiding hebt ingeschreven, toegang tot het aanmeldformulier. Ondervind je grote problemen bij het vinden van een stageplaats? Dan kan het praktijkbureau eventueel bemiddelen.
-
Toelatingseisen
-
-
Havo
Met een havodiploma ben je met de volgende profielen toelaatbaar:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Vwo
Met een vwo-diploma ben je direct toelaatbaar:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Mbo
Met een diploma op mbo-niveau 4 ben je toelaatbaar. Afzonderlijke certificaten zijn niet voldoende.
-
Intakegesprek
Nadat je je hebt aangemeld in Studielink, krijg je een e-mail met een uitnodiging voor een intakegesprek. We vinden het namelijk belangrijk dat je een studie kiest die past bij jou en je leven. Een deeltijdopleiding kan een flinke impact hebben op je leven, omdat je werk, privé en studie intensief moet combineren. Het gesprek helpt je bij het nemen van een bewust besluit. We bespreken wie jij bent als persoon en wat je verwachtingen zijn. Ook bekijken we hoe de opleiding aansluit op jouw situatie, interesses en ambitie.
-
Voldoe je niet aan de eisen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je profiel compleet te maken wanneer je niet aan de toelatingseisen voldoet. Welke situatie past bij jou?
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.
Bekijk de 21+ toets - Ik heb een buitenlands diploma.
Je bent toelaatbaar met een diploma dat gelijkwaardig is aan een havo-, vwo- of mbo-4 diploma. Daarnaast moet je voldoen aan de taaleisen.
Bekijk de taaleisen
Ben je gezakt voor je eindexamen of wil je meer weten over bovenstaande toelatingsonderzoeken? Bekijk de toelatingsopties.
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.
-
Aanmelden
Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de studie die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen. Let op: via Studielink schrijf je je in voor de voltijdopleiding Lerarenopleiding Geschiedenis. Kies daarna voor de variant afstandsleren.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Opleidingsvideo bekijken?
Docent Joop legt je in deze video precies uit wat je te wachten staat bij de lerarenopleiding Geschiedenis via afstandsleren.
Na je Lerarenopleiding Geschiedenis
-
-
Beroepen
Je wordt opgeleid tot tweedegraadsleraar. Je mag dan lesgeven in:
- het vmbo
- de onderbouw van havo en vwo
- het mbo
- het volwassenenonderwijs
In het voortgezet onderwijs kun je na een tijdje zeker doorgroeien, bijvoorbeeld naar decaan, mentor of zelfs directeur. Maar de vaardigheden die je ontwikkelt kun je straks ook prima inzetten in een andere functie waarin al jouw vakkennis of communicatieve vaardigheden van pas komen. Denk aan beleidsmedewerker bij een gemeente of educatief medewerker in een museum.
-
Vakgebied
Maak kennis met het werkveld van het basis-, voortgezet, speciaal en beroepsonderwijs. Jij kiest een werkveld. Wij helpen je bij het vinden van een opleiding die daarbij past. Met een relevante vooropleiding of met relevante werkervaring kun je mogelijk een versneld traject volgen.
-
Startdatum
1 september 2025
Studieduur
4 jaar (je kunt afhankelijk van jouw route versnellen)
Locatie
Thuisstudie en op Campus 2 in Zwolle
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2025 - 2026 is dat € 2.601,-.
Houd ook rekening met extra kosten voor studiemateriaal, zoals readers en boeken.
Meer informatie
Faciliteiten
Opleidingsvormen
Docent worden
Startersinformatie
Highlights opleiding
- De Lerarenopleiding Geschiedenis is een fulltime thuisstudie: 30 à 40 uur studie per week, inclusief 1 à 2 dagen stage. De stageschool regel je zelf.
- Een paar keer per jaar krijg je les in Zwolle.
- Begeleiding door een mentor (schoolopleider) en je opleidingscoach van Windesheim.
- Via het discussieforum communiceer je met docenten en medestudenten.
- Je werkt volop aan je didactische vaardigheden zodat je straks vol zelfvertrouwen voor de klas staat.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?