Voor een geschiedenisopleiding heb je verbazingwekkend weinig hoorcolleges
"Mijn naam is Marre. Ik was net achttien toen ik begon met de Lerarenopleiding Geschiedenis. Op de middelbare school wist ik niet goed wat ik wilde doen. Ik twijfelde tussen meerdere studies die allemaal iets te maken hadden met werken met mensen. Ik was altijd goed in geschiedenis en pas in het laatste jaar bedacht ik dat ik daar ook iets mee kon. Na een gesprek met mijn oude geschiedenisdocent, die aangaf dat hij mij wel als docent zag, besloot ik voor deze opleiding te kiezen."
Interactief leren, weinig hoorcolleges
"De opleiding is in de eerste twee jaar opgedeeld in onderwijsvakken en geschiedenisvakken. Dit legt de basis voor de laatste twee jaar, waarin alles samenkomt. De vakken zijn interactief; voor een geschiedenisopleiding heb je verbazingwekkend weinig pure hoorcolleges. De voorbereiding doe je thuis, zodat je op school bezig bent met toepassen. Ik heb het meest geleerd op stage, omdat je daar dingen leert die zo vanzelfsprekend lijken dat je er niet eens meer bij stilstaat."
Gevoelige geschiedenis in de praktijk
"In het vierde jaar hadden we het vak Perspectieven op gevoelige geschiedenis. Het doel was om te leren omgaan met gevoelige onderwerpen en mogelijke reacties daarop. We moesten een eigen werkvorm bedenken, gebaseerd op onderwerpen die onze stageleerlingen lastig vonden. Tijdens mijn stage op het mbo liet ik een gastspreker komen met een Joodse achtergrond, iemand die de Tweede Wereldoorlog nog heeft meegemaakt. Ik koppelde dit aan antisemitisme en aan de vraag wat wij van het verleden hebben geleerd als het gaat om omgaan met anderen. Mijn studenten gaven namelijk aan dat zij diversiteit soms lastig vonden om te bespreken."
Vier stages, vier verschillende ervaringen
"Ik heb vier keer stagegelopen, elk jaar één keer. De eerste keer was een snuffelstage om te kijken of ik echt docent wilde worden. Vanaf jaar twee begon ik zelf les te geven: eerst met een docent achterin het lokaal, later volledig zelfstandig. Ik gaf voornamelijk burgerschap op het mbo, maar ook andere vakken. In mijn vierde jaar gaf ik als Leraar in Opleiding (LIO) het vak stijlleer aan studenten van de opleiding Interieuradviseur."
Discipline nodig
"Hoewel we niet heel vaak op Windesheim hoeven te zijn, vraagt de opleiding wel veel van je. Voorbereiding is essentieel om mee te kunnen doen in de colleges, en dat wordt ook verwacht. Je moet veel lezen, en dat zijn niet altijd de makkelijkste bronnen. Dat vraagt discipline, wat in het begin wennen was. Als je eenmaal die knop omzet, is het de moeite waard."
Studietripjes in binnen- en buitenland
"Ik ben twee keer met onze studievereniging naar het buitenland geweest: naar Praag en naar Wenen. Overdag waren er één of twee activiteiten waarbij we de stad cultureel verkenden; de rest van de tijd kon je zelf invullen. In het laatste jaar zijn we ook naar Istanbul gegaan met alleen de vierdejaars en twee docenten. Daar probeerden we zoveel mogelijk van de stad te zien, en het was de bedoeling dat we kennismaakten met een totaal andere cultuur."
Hechte klas
"In het eerste jaar zat ik in een klas met ongeveer 21 mensen, met een duidelijke variatie in leeftijd: de jongste was 16 en de oudste 25 of 26. De sfeer was altijd goed, mede door onze SLB’er. In het tweede jaar kende ik iedereen goed genoeg om makkelijk gesprekken te voeren."
Een drukke agenda
"Ik heb twee bijbaantjes gehad, zelfs tijdens mijn LIO. Ik werkte zo’n 10 tot 14 uur per week. In het begin was dat goed te combineren, maar in mijn vierde jaar werd het zwaar. Soms was ik van half negen tot half zes op stage en werkte ik daarna nog van zes tot negen. Het kan wel, maar je moet ertegen kunnen."
Toekomstplannen in het onderwijs
"Mijn plan is om te gaan werken als docent burgerschap of geschiedenis op het mbo. De opleiding is echt gericht op het docentschap. Hoewel je ook in musea zou kunnen werken, gaat bijna iedereen lesgeven. Misschien wil ik ooit nog mijn eerstegraadsbevoegdheid halen zodat ik ook in de bovenbouw van havo en vwo kan lesgeven. Maar dat wil ik pas doen als ik in het voortgezet onderwijs werk, zodat ik het goed kan combineren."
De Lerarenopleiding Geschiedenis kun je volgen in voltijd of via afstandsleren.
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur