Het lesgeven wordt stap voor stap opgebouwd
"Mijn naam is Cas en ik doe de Lerarenopleiding Geschiedenis. Na enige twijfel heb ik voor deze studie gekozen, omdat ik altijd al een passie had voor geschiedenis en benieuwd was of lesgeven bij mij zou passen. Op de middelbare school had ik een geschiedenisdocent die me door zijn enthousiasme wist te inspireren, waardoor ik zelf ook docent wilde worden."
Leren zonder ‘stampen’
"Binnen de opleiding zijn er relatief weinig tentamens, waardoor ‘stampen’ vaak niet nodig is. Veel onderdelen rond je af door beschouwingen te schrijven, lessenseries te maken of historisch onderzoek uit te voeren. Je leert stap voor stap hoe je deze vaardigheden ontwikkelt en krijgt steeds meer zelfstandigheid. Dat vind ik fijner dan voortdurend leren voor tentamens."
Creatieve vrijheid
"Momenteel ben ik bezig met afstuderen. Eén van de vakken die ik nog moet voltooien is Perspectieven op gevoelige geschiedenis. Hierbij moet je als docent een gevoelig onderwerp bespreekbaar maken door een passende werkvorm te ontwerpen. Dat vraagt veel voorbereiding, maar omdat je veel vrijheid krijgt, kun je er creatief mee omgaan. Juist die ruimte maakt dit vak voor mij erg leuk."
Favoriet onderzoek
"Een opdracht die me altijd is bijgebleven, is Historisch onderzoek. We moesten daarvoor historische bronnen verzamelen door in de archieven te duiken. Omdat ik uit Deventer kom, onderzocht ik hoe het lokale verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog georganiseerd was. Door bronnen te bestuderen, leerde ik veel over de geschiedenis van mijn eigen stad."
Groeien voor de klas
"Ik heb op verschillende scholen stage gelopen. In het eerste jaar observeerde ik vooral, waardoor ik kon ontdekken of ik het docentschap zag zitten. Het lesgeven wordt vervolgens stapsgewijs opgebouwd: eerst observeren, daarna een deel van een les overnemen, vervolgens een complete les geven en uiteindelijk een hele dag draaien. Zo word je over meerdere jaren goed ondersteund.
De stages zijn ontzettend waardevol. Je leert in korte tijd veel meer dan uit een boek. Je bent continu bezig met oefenen en krijgt feedback van stagebegeleiders. Mijn vierdejaarsstage vond ik het leukst, omdat je dan je eigen klassen hebt en veel meer contact met leerlingen krijgt. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee, maar juist dat maakt het leuk: je ziet direct wat jouw werk oplevert."
Studielast en voorbereiding
"De studielast kan soms hoog zijn, vooral door het vele lezen en voorbereiden voor colleges. Je krijgt regelmatig teksten waarvan verwacht wordt dat je die goed begrijpt. Dat kost tijd, maar ik vond de meeste teksten interessant omdat ze je dieper laten nadenken. Veel mensen denken dat wij vooral veel hoorcolleges hebben en de hele dag zitten te luisteren, maar dat is niet zo. Tijdens colleges wordt verwacht dat je voorbereid bent, zodat je kunt deelnemen aan gesprekken en discussies.
In het vierde jaar komt alles samen: je LIO-stage, het afronden van vakken en het uitvoeren van onderzoek. Ik merkte dat ik dat niet allemaal tegelijk kon doen en besloot me volledig op mijn stage te richten en de overige vakken door te schuiven naar het vijfde jaar. Vertraging is niet ideaal, maar het gaf me wel de rust om mijn stage goed af te ronden."
Studeren met plezier
"Mijn twijfel verdween snel in het eerste jaar. Ik kwam terecht in een klas met mensen die net zo enthousiast waren over het vak als ik. Ik heb veel nieuwe vrienden gemaakt en waardevolle connecties opgebouwd. Er zijn regelmatig uitjes en evenementen, zoals pubquizzen, lezingen en studiereizen. Voor het eerst in lange tijd had ik weer echt plezier in studeren en wilde ik er mijn best voor doen."
Excursies in het buitenland
"Ik ben meerdere keren naar het buitenland geweest. Met studievereniging Varias Vias bezocht ik onder andere Berlijn, Praag en Wenen. Met de opleiding gingen we op studiereis naar Bosnië en Istanbul. Bosnië was voor mij een hoogtepunt, omdat ik nog nooit zo ver van huis was geweest en terechtkwam in een compleet andere cultuur. Naast musea en educatieve activiteiten was er genoeg vrije tijd. We trokken op met studenten uit Bosnië die we ontmoetten aan de universiteit van Sarajevo. Ook het bezoek aan Srebrenica maakte indruk."
Bijbaan en balans
"Ik begon de studie met een bijbaan in de supermarkt, vooral in de avonden. Dat was goed te combineren. In het vierde jaar besloot ik te stoppen, omdat ik een stagevergoeding kreeg en nog thuis woon. Dat gaf me meer rust in een druk jaar."
Aan het werk buiten je vak
Momenteel werk ik als docent rekenen en economie op een school in Arnhem. Het is lastig om een baan te vinden als docent geschiedenis. Gelukkig kun je profiteren van tekorten bij andere vakken, waardoor je toch aan de slag kunt in het onderwijs.
Toekomstplannen
Of ik na mijn afstuderen direct verder studeer, weet ik nog niet. Ik wil eerst een halfjaar reizen. Studeren vind ik leuk, dus een master of tweede bevoegdheid lijkt me zeker iets voor de toekomst, al weet ik nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken.
De Lerarenopleiding Geschiedenis kun je volgen in voltijd of via afstandsleren.
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur