LVB Media Experience
Ervaar hoe het is om gebruik (proberen te) maken van digitale diensten als je een licht verstandelijke beperking hebt.
- Lectoraat: Jeugd & Media
- Betrokken onderzoekers: dr. Peter Nikken (lector-supervisor), dr. Svenja Kuiper-Buttner (associate lector-projectleider), Emma Middag (medior onderzoeker)
- Partners: Landelijk Kenniscentrum LVB, Academische Werkplaats ‘s Heeren Loo/VU, MEE, Frion, Amerpoort, St. Humanitas DMH én ervaringsdeskundigen vanuit deze organisaties.
- Opdrachtgever: SIDN fonds
Digitalisering
In onze samenleving zijn steeds meer processen gedigitaliseerd zoals de belastingaangifte doen of een rijbewijs verlengen. Computers kunnen administratieve processen automatiseren. Dat scheelt tijd en personeelskosten. Burgers kunnen dingen online vanuit huis regelen op een tijdstip dat het hen uitkomt. Zij hoeven geen rekening te houden met openingstijden, vervoer of reistijd.
Digitale (on)toegankelijkheid
Toch ervaart niet iedereen digitalisering als prettige vooruitgang. Veel mensen vinden het lastig om online dingen te regelen. Er komt nogal wat bij kijken: technisch en begrijpend lezen en rekenen, wachtwoorden aanmaken, verificatiestappen doorlopen, contact opnemen met klantenservice etc. Vaak ook onder tijdsdruk. Mensen met een licht verstandelijke beperking (lvb) ervaren de digitale wereld als weinig toegankelijk.
Online hindernissen
Mensen met een lvb hebben moeite met het opnemen, onthouden en verwerken van informatie (‘executieve functies’). Zij worden dagelijks met hun beperking geconfronteerd, ook als zij gebruik maken van digitale diensten. Hierdoor lopen veel mensen met een lvb vast als zij online iets moeten of willen regelen. Dat leidt vaak tot gevoelens van onzekerheid, frustratie en boosheid.
Bewustwording
Er is meer aandacht nodig voor hoe we mensen met een lvb ook digitaal inclusief kunnen laten zijn. Daarbij spelen twee doelgroepen een belangrijke rol: 1) beroepskrachten die mensen met een lvb ondersteunen of begeleiden en 2) ontwikkelaars van digitale tools. Vooral zij moeten zich bewust zijn van de hindernissen die mensen met een lvb kunnen ervaren als zijgebruik maken van digitale diensten.
Voor hen heeft het lectoraat samen met de genoemde partners met financiële ondersteuning van het SIDN fonds de LVB Media Experience ontwikkeld.
Doel
De LVB Media Experience heeft als doel om ervoor te zorgen dat mensen met een lvb beter begeleid kunnen worden bij hun mediagebruik en dat ontwikkelaars van webdiensten meer toegankelijke tools bouwen. Om dit doel te bereiken, bestaat de LVB Media Experience uit 3 onderdelen: Ervaren, Reflecteren en Leren.
In het eerste deel (Experience, 5 minuten) moet de gebruiker een fictief online account aanmaken, waarbij veel voorkomende hindernissen als tijdsdruk en lastig taalgebruik zijn gesimuleerd. Daarna reflecteert de gebruiker op de ervaring om inzicht te krijgen in hoe lastig digitale diensten kunnen zijn als je een lvb hebt. Tot slot krijgt de gebruiker tips van zowel ervaringsdeskundigen als kennisexperts voor het bieden van ondersteuning bij het gebruik maken van digitale diensten of voor het meer toegankelijk maken van apps en websites.
Uitkomsten & publicaties
Meer weten?
Neem contact op met dr. Peter Nikken (lector), dr. Svenja Kuiper-Buttner (associate lector) of Emma Middag (onderzoeker).
E-mail: p.nikken@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad), s.a.buttner@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad), eg.middag@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)