Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Intuberen kun je leren: studenten ontwikkelen een serious game voor artsen in opleiding

  • 4 juli 2022
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Intuberen kun je leren: studenten ontwikkelen serious game voor artsen in opleiding

Studenten Sander Flantua, Elsa de Swart, Ruben Tharner, Victor Min en Lloyd Belterman hebben de afgelopen maanden keihard gewerkt aan hun opdracht voor het onderzoeksproject ‘Methods and Design Principles for Evaluating Serious Games’ van lectoraat ICT innovaties in de zorg in samenwerking met Add-app(opent in nieuw tabblad). Zij gingen namelijk de uitdaging aan om een serious game te ontwikkelen waarin artsen (in opleiding) in een Virtual Reality omgeving kunnen leren intuberen (het inbrengen van een beademingsbuis). 

Intuberen

Het inbrengen van een beademingsbuis wordt normaal gesproken geoefend op een simulatiepop en er zijn vele uren training nodig om deze techniek goed en foutloos toe te passen. In de game wordt met een metafoor ingezoomd op de handelingen die een zorgprofessional moet uitvoeren.

En dat proces was niet altijd even makkelijk: “Het is eigenlijk heel ingewikkeld om technische training in Virtual Reality te doen, zeker zonder gespecialiseerde apparaten. Je hebt bij technische training namelijk te maken met fysieke handelingen en die moet je heel nauwkeurig zien te verwerken in VR”, aldus Sander. Andere uitdagingen waren gamification elementen zoals tijdsdruk en omgevingsgeluiden, maar dat wisten de studenten goed toe te passen!

Inzichten voor de ontwikkeling van serious games

Projectleider en senior onderzoeker Gido Hakvoort is erg tevreden over het resultaat: “De studenten hebben de VR omgeving laten testen door een aantal artsen en dat leverde hele mooie en bruikbare feedback op. Dit hele traject heeft ons veel nieuwe inzichten gegeven over belangrijke onderwerpen om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van een (serious) game. Add-app neemt deze ontwikkelingen mee bij de verdere uitwerking van de game.”

Uitdagingen en kansen

Sander: “Wat vooral duidelijk werd tijdens het testen van de game is dat spelers vaak meer begeleiding nodig hebben, omdat ze geen ervaring hebben met VR. We hebben gemerkt dat het belangrijk is om in een vroeg stadium van het project de handeling zelf te doen en te ervaren en dat de terugkoppeling van experts onmisbaar is. Sommigen van onze werkgroep waren nog niet bekend met game-development dus het was heel gaaf om ons in dit werkgebied te kunnen verdiepen en ontwikkelen!”

De tekst gaat verder onder de afbeelding

Afbeelding: Screenshots van de gameomgeving met verschillende handelingen in de vorm van minigames

Testen in de praktijk

Eind juni was de jaarlijkse Winnovation op Windesheim, waarbij onze studenten het eindresultaat van de game mochten presenteren. “Ik zag veel studenten, docenten en mensen uit het werkveld die de game probeerden en het heel erg leuk vonden om te doen. Mooie positieve reacties, daar mogen de studenten trots op zijn”, aldus Gido.

Samen met het lectoraat

Sander voegt nog toe: “Hoewel in dit project de focus voornamelijk op het technische aspect lag, vonden wij het super interessant om met VR aan de slag te gaan en om samen met het lectoraat tot een onderbouwing te komen over de toegevoegde waarde van de game”.

Lectoraat ICT-innovaties in de Zorg

Om de zorg toegankelijker te maken en betaalbaar te houden zijn eHealth-initiatieven heel belangrijk. Mensen kunnen efficiënter geholpen worden en houden regie over hun eigen zorg. Toch blijkt dat het nog best lastig is om deze initiatieven daadwerkelijk toe te passen in de zorg. Het lectoraat onderzoekt waar dit aan ligt en op welke manier de technologische innovaties wél een vaste plek kunnen krijgen in de gezondheidszorg. Door samen te werken met de praktijk én studenten, wil het lectoraat onderzoek, onderwijs en het werkveld met elkaar verbinden.

Lectoraat ICT-innovaties in de Zorg is één van de vier onderzoeksgroepen van het Kenniscentrum Technologie, binnen hogeschool Windesheim.

Lees meer over het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg

Regieorgaan SIA

Dit project is een onderzoek van Regieorgaan SIA(opent in nieuw tabblad). Regieorgaan SIA bevordert de kwaliteit en impact van praktijkgericht onderzoek van hogescholen door onderzoek te financieren en de samenwerking tussen hogescholen, het bedrijfsleven en publieke instellingen te stimuleren.