‘Leren moet onderdeel worden van het primaire proces’
Een avondstudie, een cursus, bijscholing: je doet het vooral naast je werk. Adviseur en trainer Lars van Egmond schreef een essay waarin hij pleit voor een leercultuur waarin werk en leren hand-in-hand gaan.
‘Leven Lang Ontwikkelen heeft wellicht veel minder te maken met het aantal cursussen, trainingen en opleidingen dat je doorloop en het aantal diploma’s en certificaten dat je haalt, en meer met de mate waarin jij als medewerker in staat wordt gesteld continue bij te blijven in wat het (werkende) leven van je vraagt’, zo lezen we in het essay dat manager Leven Lang Ontwikkelen Lars van Egmond schreef. Volgens hem domineert de cultuur nog waarin werkgevers hun werknemers buiten het werk laten scholen en ontwikkelen. ‘Ik denk dat het beter is om werk en leren samen te brengen’, vertelt de schrijver over succesfactoren in de leercultuur in organisaties. ‘Het is mijn overtuiging dat elke organisatie gebaat is bij een leercultuur waarin leren en ontwikkelen onderdeel zijn van het primaire proces.’
Windesheim als ideale partner
Volgens Van Egmond heeft Hogeschool Windesheim de potentie om zich te ontwikkelen als een ideale partner voor organisaties en bedrijven die het leren en werken nauwer met elkaar willen verbinden. ‘Onze hogeschool heeft voldoende didactische kennis in huis om een rol als strategisch partner op het gebied van leren en ontwikkelen van mens en organisatie waar te maken en bij te dragen aan een cultuur waarin leren een integraal onderdeel wordt van het dagelijks werk. Windesheim maakt deel uit van een sterk regionaal netwerk van bedrijven en instellingen en is, onder andere via het lectoraat Leven lang ontwikkelen, druk bezig good examples te verzamelen en op te tekenen over wat wel werkt en wat niet. Met die gegevens zijn onze organisatiecoaches in staat om succesfactoren te versterken of aan te boren en het proces naar een lerende organisatie zonder al teveel sturing te stimuleren. Sturing maakt mensen namelijk minder creatief en daarom is loslaten en ruimte maken te experimenteren juist erg belangrijk. Wij kijken vanuit onze expertise mee wat er qua leercultuur binnen een organisatie of bedrijf al aanwezig is en hoe we juist die elementen kunnen versterken. Bouwen vanuit wat er in gedrag en waarden al wél aanwezig is dus.’
Maatwerk
Wat zijn de succesfactoren waar van Egmond over schrijft? ‘Een ideale lerende organisatie bestaat niet. Dus ook de succesfactoren zullen per bedrijf en organisatie verschillen. Bij het verbeteren van een leercultuur gaat het altijd om maatwerk. In het essay geef ik een onderbouwing van de visie dat je door het stimuleren van learning community’s een didactische ontwikkeling op gang brengt. Het doel daarvan is om bij te blijven in een steeds veranderende context. Om af te sluiten met een zin uit het essay: ‘Leren en ontwikkelen als onderdeel van het DNA van je organisatie om meer wendbaar te worden in die alsmaar veranderende omgeving waarin thema’s als automatisering, flexibilisering, financiële crises, digitalisering, politieke instabiliteit, robotisering geen ontwikkelingen zijn die ‘wel weer overwaaien.’
Lars van Egmond is manager Leven Lang Ontwikkelen en hogeschooldocent, trainer en coach voor de opleidingen HRM en Hoger Management (post-hbo).