Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik heb nu een eigen coachpraktijk

Roel Oost afgestudeerd, Opleiding tot Coach
Banner image
Roel Oost (63) heeft altijd met veel plezier in het onderwijs gewerkt. Als leerkracht en schoolleider heeft hij gedurende zijn loopbaan verschillende studies opgepakt om in ontwikkeling te blijven. Een leven lang ontwikkelen, dat past wel bij hem. Toen hij in 2019 begon met de Opleiding tot Coach, had hij nooit verwacht een eigen coachpraktijk te beginnen.

Na het bezoeken van de open avond weet Roel het zeker: hij kiest voor de Opleiding tot Coach bij Windesheim. ‘‘Ik dacht dat ik veel had gecoacht in de sport, zoals ik dat vroeger deed als tennisleraar. Maar dat was meer begeleiden en mensen motiveren dan dat je echt mensen vanuit hun eigen kracht leert denken. Die filosofie vanuit Windesheim, dat is wat mij over de streep trok.’’

Studeren op Windesheim

‘‘Ja, ik ben heel enthousiast over Windesheim’’, begint Roel met een lach. ‘‘Het waren echt topdagen. Er was heel veel humor, daar houd ik van, maar je moest wel aan de bak.’’ Bij de start van de opleiding krijg je een syllabus, waarin alle data, leergangen en soorten coaching worden benoemd. ‘‘Alle methodieken werden even aangestipt. Tijdens de lesdagen deed je oefeningen met elkaar, en vervolgens kon je het gelijk uitproberen in de praktijk. De docenten waren heel betrokken, en waren ten alle tijden bereikbaar en bereid om wat voor je te betekenen. Op het moment dat je met een methodiek wat meer de diepte in wil, dan regelden ze ook niet de minste specialisten om dat met ons te doen.’’

Niet alleen ga je aan de slag met theorie en praktijk, je leert jezelf ook een stukje beter kennen. In zijn werk merkte Roel dat hij hele andere gesprekken voerde wanneer hij de rol van coach aannam. ‘‘In de gesprekken met kinderen bijvoorbeeld, die dan naar de directeur moesten omdat ze zich hadden misdragen in de klas. Het is niet altijd een succesverhaal, maar ik bereikte er wel mee dat ze een ander gedrag gingen vertonen. En mijn vrouw zei: je bent veel milder geworden, wat rustiger en niet gelijk met aannames. Ik had niet verwacht dat ik op die manier nog anders zou opereren, maar ik ervaar het als een mooie bijvangst.’’

Een van de criteria om de opleiding te behalen, is het voeren van minimaal 25 coachgesprekken. Lachend vertelt Roel hoe dit voor hem bijna verkeerd ging: ‘‘Je moet alle coachgesprekken opnemen. Ik weet nog dat ik als feedback van de docent kreeg: we willen zien dat je wat meer naar het gevoel gaat van de coachee. Dus die opname moest ik nog maken. Ik had een gesprek voorbereid en tijdens het gesprek dacht ik: ja, dit is ‘m, dit gaat de opname worden die ik nodig heb om mijn diploma te halen. En toen bleek dat de opname mislukt was. Ja, verschrikkelijk, ik had gewoon niet goed op die opnameknop gedrukt. Uiteindelijk was het goed afgelopen, maar op dat moment voelde ik wel wat druk.’’

Eigen coachpraktijk

Roel heeft de opleiding gevolgd in overleg met zijn werk. ‘‘Ik had de indruk dat dit een van de laatste opleidingen zou zijn die ik ging doen, ook gezien mijn carrière en leeftijd’’, vertelt Roel. De bedoeling was dat hij startende directeuren en leerkrachten zou begeleiden en coachen. Vanwege wisselingen in het management was daar uiteindelijk niet zo veel meer van over. Na zijn pensioen besloot hij zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel: ‘‘Ik heb nu een eigen coachpraktijk dat ik combineer met het geven van tennisles. Daarin mix ik iets wat ik heel leuk vind. Ik geef nu een paar dagdelen in de week tennisles en ik coach twee startende directeuren. Het is een combinatie die ik nooit had bedacht, maar nu ineens concreet wordt.’’

Benieuwd geworden naar de Opleiding tot Coach

Delen via: