Ik besefte dat ik zonder verdere scholing niet veel verder zou komen
Ik ben Paul Rewijk en werk sinds 2013 als monteur bij Homma Elektrotechniek in de buitendienst. Het bekabelen en aansluiten van nieuwe verwerkingslijnen voor diverse machinebouwers, het bouwen en ombouwen van besturingskasten en uiteraard het oplossen van storingen, zijn mijn voornaamste werkzaamheden. Dit werk is bijna altijd bij de klant op locatie. Ik zit nu in het eerste jaar van de Ad-opleiding Industriële Automatisering en Robotica.
Zonder opleiding niet verder komen
Hiervoor heb ik 25 jaar in de bloemen gewerkt, eerst een jaar of acht in de export en de laatste 17 jaar als zelfstandig bloemenkweker. Ik maakte een bewuste carrièreswitch naar de elektrotechniek, maar had toen ik bij Homma begon nog maar weinig ervaring in de elektrotechniek. Daarom heb ik eerst mijn MBO-4 diploma gehaald. Ik probeer in technische zin zo ver mogelijk te komen en ik besefte me ook dat ik zonder verdere scholing waarschijnlijk niet veel verder zou komen dan goten bouwen en kabeltrekken. Ervaring in het veld is belangrijk, maar op een gegeven moment zit je in een functie waar je zonder verdere opleiding niet in kunt groeien. Wil je verder dan is het bijna onvermijdelijk om weer naar school te gaan. Ik koos daarom voor de Ad-opleiding Industriële Automatisering en Robotica en ga er plankgas voor.
Blij met mijn keuze
Mijn oudste broer werkt al zijn hele leven als hard- en software engineer en heeft mij geholpen bij het maken van mijn keuze. Ook heb ik het besproken met mijn werkgever. Ik vertrouw hierbij op hun ervaring. De indruk die ik kreeg van de school en de docenten tijdens de open dag en het feit dat het een christelijke hogeschool is, speelden ook een belangrijke rol. Tot nu toe ben ik heel bij met mijn keuze.
PLC kennis direct toepasbaar
Dat wat ik leer op het gebied van PLC besturingen kan ik goed in de praktijk toepassen. Tenslotte worden alle verwerkingslijnen op een of andere manier door een PLC bestuurd. Met robots heb ik nog nooit gewerkt en dat zal ook niet zo snel gaan gebeuren. Om die reden kan ik het geleerde wat betreft robotbesturingen nu niet toepassen in de praktijk. Dat geldt ook voor wiskunde en elektronische netwerken. Maar deze vakken zijn wel erg belangrijk en onze docent is fantastisch. Hij blijft met alle geduld van de wereld de stof uitleggen tot iedereen het snapt. En dat kan bij deze vakken nog wel even duren. De meer soft skills vakken vind ik minder interessant, hoewel de lessen een goede aanvulling zijn.
Docenten slepen ons er doorheen
Gelukkig is de begeleiding door de docenten van Windesheim zonder meer goed te noemen. Ik heb heel sterk het gevoel dat hen er ook veel aan gelegen is om iedereen door de opleiding te slepen. Ze laten niemand vallen. Zo hebben we verschillende keren extra bijlessen gekregen. Zowel aan kleine groepjes als ook wel individueel. Dit doen de docenten vaak ’s avonds in hun vrije tijd, dat wil ik toch bijzonder noemen.
100% motivatie is nodig
De combinatie van werk en studie is zonder meer pittig te noemen, hoewel dit zeker ook afhankelijk is van de hoeveelheid bagage die je meeneemt. Wat mij betreft is er 100% motivatie nodig om aan een opleiding te beginnen. Halfslachtig eraan beginnen en wel kijken waar het schip strandt, leidt tot een gestrand schip. Zorg ook dat je het thuisfront en je werk mee hebt, want het kost hoe dan ook veel tijd. Wat dat betreft heeft corona ook een voordeel gehad: veel zaken als voetbal of tennis staan nu op een laag pitje en daardoor heb je toch wat meer tijd voor je studie.
Opleiden vanuit het perspectief van een werkgever:
Het is mijn ervaring dat een monteur of engineer liever met zijn handen in de weer is dan met zijn neus in een studieboek zit. De ontwikkelingen op gebied van elektronica, mechatronica en software gaan echter heel snel. Opleiden is belangrijker dan ooit. Meer dan voorheen geldt de uitspraak ‘kennis is macht’. Maar hoe krijg je een techneut enthousiast voor scholing? De combinatie van praktijkonderwijs, leren en werken en herscholen werkt in ons bedrijf dan heel goed. Dat faciliteren we vanuit onze eigen Homma Academy en soms in samenwerking met een opleidingspartner als Windesheim. En als bedrijf zijn wij tevreden over die samenwerking. Goed opgeleide medewerkers zijn een meerwaarde voor onze organisatie. Wij stimuleren iedereen dan ook in het volgen van een opleiding. Daarom is het ook onderdeel van onze jaargesprekken met de medewerkers.
Fred Kortekaas, namens Homma Elektrotechniek B.V.