Leg naast het individu ook focus op de groep
Dibbi de Vries is 50 jaar werkt als senior docent op het Deltion College en doet de post-hbo Groepsdynamisch coach in Zwolle. Zij deelt met ons haar verhaal.
'Tijdens de opleiding ben je bezig met het onderzoeken en leren van jouw eigen groepsdynamisch coachende vaardigheden. Daarbij ontwikkel je tools hoe je dienend en ondersteunend kan zijn aan collega's en teams die te maken hebben met uitdagende klassen.'
Focus op de invloed van de groep
‘Ik merk dat we in het onderwijs steeds meer de focus leggen op de individuele student/leerling. Dat is mooi en een goede keuze als je het hebt over maatwerk en inclusie. Echter, ik ben van mening dat de groep/klas/team ook een grote invloed heeft op het welbevinden van de leerling. Dat wordt nog wel eens onderschat. Dus naast het individu is het super belangrijk en van invloed om ook de focus op de groep te leggen. Hoe doen wij dat? Hoe doe ik dat? En waar kunnen we in bewegen om tot een beter leerklimaat te komen?’
Eigen normen
Wat ik geleerd heb, is dat iedereen een eigen norm meeneemt het lokaal in, en dat dit van invloed is op de ander, en dus op de norm in de groep. Ook jij als leraar neemt je eigen normen mee.
Ik heb geleerd om invloed uit te oefenen op die normen door op de FRIS-manier naar een groep en rol van de leraar te kijken en ben interventies meteen toe gaan passen.'
Redactie: FRIS, komt uit het didactisch klaverblad van Bruno Oldeboom (2018), en staat voor:
- Fysieke factoren, zoals opstelling van tafels, stoelen en aankleding;
- Relatie, tussen leraar en leerlingen, maar ook tussen leerlingen;
- Inhoud; dat is het vak dat gegeven wordt
- Structuur, dat zijn de regels en de organisatie van de les.
Basisvaardigheid voor docenten
‘Ik vind het een verhelderende, inspirerende en tools-brengende opleiding. Met humor, door toegankelijke lessen en modules, samen kijkend en lerend. Eigenlijk is dit van belang voor alle docenten en zou het een basisvaardigheid moeten zijn in het docentschap.’