Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ik heb geen spijt van mijn tussenjaren

Yasmin Falah Over haar tussenjaren
Banner image

Ik heb eerst de theateropleiding Artiest/Drama op het mbo gevolgd. Ik vond het superleuk, maar na het behalen van mijn diploma besloot ik iets heel anders te gaan doen: de hbo-opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de HvA. Na enkele maanden realiseerde ik me echter dat mijn hart bij de muziek lag. Ik heb audities gedaan bij verschillende muziekacademies en serieus geprobeerd er een carrière van te maken. Maar na verloop van tijd ging de lol eraf. Als muzikant moet je je constant profileren en bijna als een influencer te werk gaan. Dat paste niet bij mij, maar ik ben heel blij dat ik het een jaar heb geprobeerd.

Ik besloot te gaan werken om geld te sparen voor een make-up cursus, een van mijn andere passies. Na het afronden van de cursus merkte ik al snel dat het werk van een zelfstandig make-up artist óók afhankelijk is van een sterke aanwezigheid op social media. Met een vriendin besprak ik toen dat ik eigenlijk nog een hbo-diploma wilde halen, en zij wees mij op Windesheim. Ik hield van zorgen en mensen helpen, maar wilde niet verzorgen zoals bijvoorbeeld een verpleegster doet. Social Work klonk oké, maar toen ik wat verder op de website keek, zag ik Logopedie. Ik had er weleens van gehoord en was vanuit het acteren vaak bezig met spreken en accentjes, maar toen ik de tekst las, dacht ik: ‘Dit ben ik’. Ik had mijn droombaan gevonden. Eigenlijk wilde ik nooit in Almere werken of studeren, omdat ik hier al woon. Maar ik had goede dingen over Windesheim gehoord en was het reizen zat, dus ik besloot gewoon een keer naar binnen te lopen. Ik dronk een kopje koffie, liep wat rond, proefde de sfeer. Dat voelde goed en ik schreef me meteen in.

Verschillen in de klas

Omdat ik iets ouder ben, twijfelde ik of ik deeltijd moest studeren. Je gaat dan één keer per week naar school, zodat je het met een baan kan combineren. Maar omdat ik niet altijd even gemotiveerd ben voor school, was één keer per week les niet voldoende. Ik wilde de volledige studie-ervaring.

Hoewel er zeker leeftijdsverschil is in de klas, zit het grootste onderscheid in levenservaring; in wat je hebt meegemaakt en hoe je bent. Ik ken mezelf goed, ervaar minder schaamte en neem sneller de leiding. Aan de andere kant doe ik soms te snel aannames, terwijl jongere klasgenoten meer openstaan voor ideeën. We leren van elkaar.

Yasmin staat binnen locatie de Landdrost in een rode trui met een microfoontje

Alle kennis is bruikbaar

Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuzes. Ik heb gewoon wat meer moeten uitproberen om mijn plek te vinden. Wat ik op het mbo heb geleerd, zoals voor een groep staan, articuleren en ademhaling, kan ik goed gebruiken in de logopedie. En alle verschillende baantjes die ik in mijn tussenjaren heb gehad leken toen onbelangrijk, maar al die ervaring komt nu van pas. In de klantenservice en telemarketing had ik bijvoorbeeld veel te maken met weerstand. Die kennis gebruik ik nu mijn gesprekstechnieken. Discipline, verantwoordelijkheid, collegialiteit – alles komt van pas. Nu ik dit niet meer hoef te leren, kan ik me volledig richten op de opleidingsinhoud, in plaats van me bezig te houden met bijvoorbeeld presentatievaardigheden.

Persoonlijke begeleiding

Bij Windesheim wordt er rekening mee gehouden dat niet alles binnen een vast stramien of tijdlijn past. Er wordt gekeken naar wat jij als individu nodig hebt. Als het even niet lukt of op een andere manier moet, dan kan dat ook. Ik heb nooit de druk gevoeld dat uitsluitend moet presteren; die druk leg ik vooral mezelf op! Er is in elk geval genoeg ondersteuning, zoals persoonlijke begeleiding. Iedereen kent je bij naam en docenten merken het op als je een paar keer niet bij de les bent geweest. Dan sturen ze even een mailtje. En omdat Logopedie een kleine opleiding is, houden we als klas elkaar ook verantwoordelijk. We zijn met 22 studenten en checken regelmatig bij elkaar hoe het gaat en of iemand iets nodig heeft. We oefenen samen vaardigheden en kunnen echt op elkaar bouwen.

Advies voor een tussenjaar

Voel je vooral niet schuldig als een tussenjaar wilt nemen. Vaak hoor ik van mensen dat er van hen wordt verwacht dat ze een studie kiezen of afmaken, maar het is niet erg om een andere keuze te maken. Wel is het belangrijk dat je jezelf op een bepaalde manier verantwoordelijk houdt. Blijf bezig met oriënteren, bezoek open dagen of doe werkervaring op. Heb een (vaag) plan. Ik had nooit van tevoren bedacht dat ik drie jaar zou oriënteren en daarna Logopedie zou studeren, maar was wel altijd bezig met de ontwikkeling van mijn kwaliteiten en het verkennen van mogelijkheden. Het is in elk geval nooit te laat om iets nieuws te beginnen!