Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Routekaart voor coachingsgesprekken

Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Artikelen(opent in nieuw tabblad) /
  3. Routekaart voor coachingsgesprekken

Coachend leiderschap

Leidinggeven en coachen – van een moderne manager worden beide gevraagd. Een veelvoorkomende gedachte is dat een ervaren manager de rol van coachend leider moeiteloos kan oppakken. Maar dat is in de praktijk nog niet zo eenvoudig. Merk jij dat je als leidinggevende steeds vaker aan het coachen bent, maar vind je het tegelijkertijd ook lastig om je daarin te bekwamen? Dan helpen wij je op weg met het ABCD-model, een soort routekaart voor coachingsgesprekken met je medewerkers. 

Deeltijd student pratend buiten met docent

A van aandachtsfase

De A staat voor aandachtsfase, een verkennende fase waarin échte aandacht voelbaar en merkbaar is in het gesprek. Als leidinggevende ben je werkelijk geïnteresseerd in wat de ander beweegt of bezighoudt. Dit vraagt om een ‘leeg’ hoofd waardoor je oprecht op de ander gericht kunt zijn. Je bent als het ware aan het schakelen tussen luisteren naar jezelf, naar de medewerker en naar de context waarin jullie je bevinden. Je werkt aan commitment, stelt kaders en stemt verwachtingen af.

B van beschouwende fase

Tijdens de beschouwende fase (B) stel je vooral veel vragen. Je blijft uit de valkuil om meteen de oplossing aan te dragen en bent samen met de medewerker de vraag achter de vraag aan het onderzoeken. Door het stellen van adequate vragen optimaliseer je het zelfsturend, zelflerend en zelfoplossend vermogen van je medewerker.

C van confronterende fase

Vaak kom je vanuit de beschouwende fase in de confronterende fase (C) terecht. Confronteren is effectief als het iets losmaakt, het contact goed blijft en het zelfoplossend vermogen wordt verhoogd. Het werkt alleen als je het met een ondersteunende intentie doet en de relatie al voldoende wederzijds respect en vertrouwen met zich meedraagt. 

D van doorpakken

De laatste fase van de coaching betreft de D van doorpakken. Opnieuw stel je vragen, maar nu gericht op het in actie komen. Mensen kunnen vaak intenties tot nieuw gedrag uitspreken, maar het werkelijk gaan doen is nog een volgende stap. In deze fase maak je afspraken over de te nemen acties en het commitment van de medewerker op deze afspraak.

Post-hbo Coachend Leiderschap

Coachend leiderschap is in de praktijk nog niet zo makkelijk en je leert het niet uit een boekje. Coachen is iets wat je leert door te DOEN. Het goede nieuws is dat je het wel kunt ontwikkelen! Bijvoorbeeld bij de post-hbo opleiding Coachend Leiderschap. Hier ga je met andere leidinggevenden oefenen en ervaren hoe het is om te coachen. Juist door het te ervaren word je je bewust van wat je zegt, wat je doet en wat het effect daarvan is op anderen. Jouw dagelijkse praktijk is daarbij het uitgangspunt, zodat je het ook meteen op jouw werk in kunt zetten. 

Lees meer over de post-hbo Coachend Leiderschap