Waarom is een sterke leercultuur belangrijk?
Een sterke leercultuur is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van medewerkers, maar ook essentieel voor organisaties om hun ambities te realiseren. Maar wat is het nou precies en wat is er zo belangrijk aan?
Het klinkt vanzelfsprekend: het is belangrijk dat medewerkers de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, op professioneel en persoonlijk niveau. Toch is het in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend. Als medewerkers op ieder niveau (organisatie, team en individu) continue worden gestimuleerd om te leren en te ontwikkelen, is er sprake van een sterke leercultuur.
Wat draagt bij aan zo’n cultuur? Dat kan op verschillende manieren: denk aan kennissessies en trainingen, of de mogelijkheid om een cursus of studie te volgen. Daarnaast is een veilige werkomgeving belangrijk; krijgen medewerkers de kans om te experimenteren en fouten te maken – zonder dat iemand erop aangekeken wordt?
Kortom: in een sterke leercultuur is er aandacht voor het leren en ontwikkelen van alle medewerkers. Dat is van belang voor de persoon zelf én voor het bedrijf.
Waarom is een sterke leercultuur belangrijk?
Het zorgt voor veiligheid op de werkvloer en stimuleert variatie en uitdaging in het werk. Tegelijkertijd zorgt zo’n cultuur ervoor dat er meer openheid is op de werkvloer. Medewerkers kunnen eerlijk met elkaar in gesprek: wat gaat er goed, wat kan er beter? En waar is eventueel extra kennis van buiten de organisatie nodig?
Bij een sterke leercultuur wordt er niet alleen gekeken naar het leren en ontwikkelen van jou als individu, maar op verschillende lagen in de organisatie. Want zo'n leercultuur heeft ook impact op het innovatievermogen en de wendbaarheid van bedrijven. Verschillende ontwikkelingen, waaronder digitalisering en automatisering, zorgen ervoor dat organisaties zich steeds sneller moeten aanpassen. Daarmee is het hebben van een sterke leercultuur steeds belangrijker, zodat het bedrijf blijft presteren en de medewerkers duurzaam inzetbaar blijven.
Hoe zorg je voor een sterke leercultuur?
Voor bedrijven kan het soms lastig zijn om zo’n cultuur te ontwikkelen. Daarom hebben onderzoekers van de lectoraten Leven lang Ontwikkelen en Sociale Innovatie van hogeschool Windesheim en het lectoraat Employability Transition van hogeschool Saxion 6 bouwstenen ontwikkeld waar mkb bedrijven die hun leercultuur willen versterken naar kunnen kijken. Deze zijn beschreven in het artikel Leercultuur in het MKB geen luxe maar noodzaak(opent in nieuw tabblad).
De 6 bouwstenen zijn de volgende:
- Inhoud van het werk. Wordt een medewerker uitgedaagd door de taken en hoe complex zijn ze? Heeft iemand ruimte om het werk zelf te plannen en vorm te geven?
- Ruimte en veiligheid om te ontwikkelen. Is er experimenteerruimte? Is er ruimte om te leren van fouten?
- Samenwerken en teamontwikkeling. Is er sprake van een werkrelatie waarin steeds kennis en ervaring wordt uitgewisseld? Hoe wordt er samengewerkt met andere teams?
- Leiderschap gericht op ontwikkeling. Is er een visie op leren? Dragen leidinggevenden deze actief uit?
- Organisatie-inrichting gericht op ontwikkeling. Zijn er structuren en systemen die gericht zijn op continu leren en ontwikkelen, zoals loopbaanpaden en opleidingsbudgetten? Worden de leerervaringen vastgelegd?
- Verbinding met de externe omgeving. Worden ontwikkelingen buiten de organisatie (proactief) gevolgd en naar binnen gehaald? In hoeverre wordt er samen met klanten en leveranciers naar oplossingen gezocht?
Weten hoe je een leercultuur ontwikkelt en hoe je daarvoor de 6 bouwstenen kunt gebruiken? Dat leggen wij je uit in het artikel Hoe zorg je voor een sterke leercultuur?.