“De klimmuur roept direct zoveel op door wanneer je het ziet. Daardoor is het een hele rijke context,” aldus Michel Lendfers. Medecursist Anne Gordijn knikt: “Alleen al bij binnenkomst gebeurt er zoveel.” Beiden hebben ze de post-HBO Klimmen in Therapie gevolgd. Deze opleiding focust op hoe je van de activiteit klimmen een betekenisvolle ervaring kunt maken en op die manier ook kunt gebruiken in je (therapeutische) behandelingen. “Ik heb een passie voor klimmen en boulderen. Nu kan ik dit ook nog toepassen in mijn werk!” vertelt Anne. Tijd om met hen in gesprek te gaan over Klimmen in Therapie.
Van hobby naar praktijk
Michel en Anne zijn beiden al met klimmen bezig op het moment dat ze stuitten op de post-HBO. Michel werkt op dat moment binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Anne is werkzaam als fysiotherapeut. Beiden delen ze een grote liefde voor klimmen. “In klimmen zit voor mij plezier, een fysieke en mentale uitdaging. Toen ik de post-HBO tegenkwam, was ik direct geïnteresseerd! Er zitten zoveel elementen in die belangrijk kunnen zijn voor therapie en er ligt veel potentie voor oefeningen,” zegt Michel. Enthousiast schrijven ze zich in voor de post-HBO. In vogelvlucht gaan ze door de materie heen: de 7 psychomotorische therapie thema’s (vertrouwen, lichaamsbeleving, relaxatie, kracht, ruimte, bewegen in relatie tot het andere & beweging in relatie tot de ander) vormen de basis voor de post-HBO. Voorafgaand aan de therapeutische inslag, wordt in twee dagen het Sportklimbegeleiders IndoorToprope certificaat behandeld. Zo kunnen alle deelnemers na de post-HBO direct hun opgedane kennis toe gaan passen!
“Je leert niet alleen over de toepassing van klimactiviteiten in therapie, maar je leert ook jezelf beter kennen,” vertelt Michel. “Tijdens de post-HBO behandel je natuurlijk de theorie die komt kijken bij deze manier van werken. Deze theorie probeer je vervolgens uit.” Anne knikt en vult aan: “Het was fijn om de theorie direct toe te passen in de praktijk: je maakt hetgeen wat net is besproken concreet. Om de praktijk goed te begrijpen, voerden we oefeningen uit met de groep. Dat betekent dat jijzelf als cursist ook ervaart wat cliënten die tijdens de therapie gaan klimmen ervaren.” Door samen deze ervaringen op te doen, leren de deelnemers elkaar goed kennen. “Je moet elkaar vertrouwen: je werkt nooit alleen op de klimmuur, maar bent altijd afhankelijk van de zekeraar. Hierdoor ontstaat er al heel snel een band. Vertrouwen is niet voor niets vaak het eerste thema dat centraal staat tijdens klimmen in therapie. Michel voegt toe: “Ervaringsgericht leren zoals in deze opleiding gedaan wordt, gun ik meer mensen. Ik denk dat dit een hele waardevolle toevoeging is voor therapeuten en paramedici.”
“Gedurende de post-HBO heb ik mijn palet verbreed. Als fysiotherapeut heb ik een andere inslag dan iemand met een PMT-achtergrond. Natuurlijk kom je het stukje psyche wel tegen tijdens het herstelproces. Daar was ik eerder ook wel mee aan de slag, maar ik heb nu meer handvatten om, via het klimmen, motorische en psychische aspecten van herstel met elkaar te combineren,” zegt Anne. Combineren is ook voor Michel een extra vaardigheid geworden: “Ik merk dat ik de verschillende aspecten – lichamelijk, emotioneel, cognitief en sociaal – van ervaringen beter aan elkaar kan koppelen. Ik heb bijvoorbeeld een enorm impulsieve cliënt. Toen we voor het eerst gingen klimmen, vloog hij direct de muur op. Halverwege liep hij vast en wist hij niet meer waar hij heen moest. Dit gebeurt hem ook zeer regelmatig in andere contexten van zijn leven: hij maakt een impulsieve beslissing en komt halverwege erachter dat het handiger was geweest om eerst even na te denken over wat er gebeurt en daarna pas een besluit te nemen. Doordat we deze situatie hebben nagebootst op de muur, is het een betekenisvolle ervaring geworden. Tijdens de opleiding heb ik geleerd hoe ik deze vertaalslag van ervaring naar leermoment kan maken.”
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur