Wil jij nieuwe skills opdoen in een mastermodule?
In de mastermodule Sturen op onderwijskwaliteit met behulp van ICT ga je de onderwijskwaliteit van je schoolorganisatie of een afdeling in kaart brengen. Je bedenkt en ontwerpt interventievoorstellen voor organisatieontwikkeling of organisatieverbetering. Je voert je voorstellen uit en reflecteert hierop. De module is onderdeel van de master Educational Needs, leerroute Leadership in Education.
Wat ga je doen?
Je hebt straks 5 lesdagen van 9 uur
Woensdag op onze campus in Zwolle
-
-
Zo zit jouw module in elkaar
Tijdens de mastermodule Sturen op onderwijskwaliteit met behulp van ICT breng jij de onderwijskwaliteit van je eigen organisatie of afdeling in kaart. Je ontwikkelt interventievoorstellen, voert deze uit om (nog beter) te kunnen sturen op organisatieontwikkeling of organisatieverbetering én je reflecteert op deze interventies.
Schoolprofiel van de onderwijskwaliteit (SPOK)
Je maakt een schoolprofiel van de onderwijskwaliteit (SPOK). De SPOK bestaat uit vier analyses:
- De populatie
- Hoe er over de onderwijskwaliteit van de school wordt gedacht
- De school- of afdelingsresultaten
- De instructiepraktijken in de school
Op basis van de SPOK doe je een voorstel voor een of meer interventies die jouw organisatie kunnen verbeteren of ontwikkelen. En je voert deze voorstellen daarna ook uit in je eigen organisatie.
Werkvormen
Deze module bestaat als zelfstudiemodule, maar is ook onder begeleiding van een docent te volgen. De startdatum is hierbij afhankelijk van het aantal mensen dat interesse heeft in het volgen van de module door middel van lessen.
Tijdens de 5 onderdelen van deze module gaan we aan de slag met casuïstiek, met per les een gemeenschappelijke dataset. Zo kun je de uitkomsten van jouw analyse vergelijken met die van je medestudenten. Daarnaast leggen we de verbinding tussen theorie en de praktijk.
Tegelijkertijd werk je aan de analyse van de onderwijskwaliteit van je eigen organisatie, met je eigen dataset. Je krijgt tijdens de bijeenkomsten de ruimte om je eigen casuïstiek in te brengen en te bespreken.
Ontario Leadership Framework
We maken gebruik van het Ontario Leadership Framework. Met name het deel 'Improving the instrumental program'.
Certificaat
De mastermodule is een onderdeel van de master Educational Needs, leerroute Leadership in Education. Na succesvolle afronding van deze module ontvang je een certificaat. Daarnaast heb je de mogelijkheid om de gehele master te volgen. Je krijgt dan vrijstelling voor dit onderdeel.
Deze module staat geregistreerd in het Schoolleidersregister zodat schoolleiders deze kunnen selecteren t.b.v. het afronden van dit professionaliseringsaanbod.
-
Waarmee ga je aan de slag?
De mastermodule Sturen op onderwijskwaliteit met behulp van ICT bestaat uit 5 onderdelen:
- Tijdens de eerste bijeenkomst reiken we de case uit en bestuderen we deze samen. Ook brengen we het vraagstuk in kaart: welke informatie hebben we nodig om het vraagstuk inzichtelijk te maken?
- In de tweede bijeenkomst krijgt de case verdieping, doordat we perceptiedata inbrengen. Op basis van die data ga je hypotheses formuleren om zo interventies te bedenken. Waar mogelijk maken we de verbinding met de theorie.
- In de derde bijeenkomst breng je de procesdata in. Op basis van deze data kun je opnieuw hypotheses formuleren en mogelijke interventies bedenken.
- In de vierde bijeenkomst breng je output- en inputdata in. Op basis van die conclusies kun je hypotheses formuleren en interventies bedenken.
- In de laatste bijeenkomst kijken we naar de effecten van de rapportages en hoe je met impact kunt rapporteren.
De onderdelen zijn te volgen als zelfstudiemodule of in groepsverband.
-
Dit doe je in de praktijk
Onze mastermodule Sturen op onderwijskwaliteit met behulp van ICT kenmerkt zich door een goede mix tussen alle theoretische kennis die je opdoet tijdens de bijeenkomsten én het inzetten van deze kennis in de praktijk.
Jij gaat thuis en op je werk aan de slag met een case die in de eerste bijeenkomst aan je uitgereikt wordt. Je maakt een schoolprofiel van de onderwijskwaliteit (SPOK) van je eigen organisatie. Ook ga je interventievoorstellen ontwikkelen en uitvoeren. Als je deze hebt uitgevoerd reflecteer je op deze voorstellen.
Tijdens de bijeenkomsten op de campus in Zwolle kun je je uitkomsten met je medestudenten en je docent bespreken.
-
Is deze module iets voor jou?
Jij bent een schoolleider en jij wilt graag sturen op onderwijskwaliteit met behulp van ICT. Om deel te kunnen nemen aan deze mastermodule, moet je een hbo- of wo-bachelor hebben afgerond.
Heb je interesse in deze module? Je kunt aanschuiven (zie in het overzicht wat de lesdata zijn). Schrijf je uiterlijk 2 weken voor aanvang van de module in bij de betreffende startmaand! Je kunt er ook voor kiezen om deze module als zelfstudiemodule te volgen inclusief maatwerkbegeleiding van een docent. Kies je hiervoor, dan willen we je vragen om contact op te nemen met men@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad), zodat we in overleg een startdatum kunnen bepalen.
Wil je na de mastermodule doorstuderen en de volledige master Educational Needs afronden? Dan kun je, nadat je deze module met succes hebt afgerond, vrijstelling krijgen voor dit onderdeel.
-
Zo zit jouw module in elkaar
Flexibel onderwijs
Door flexibel onderwijs te volgen kun je stapelen tot een volledig diploma. Of je kiest een of twee modules uit die passen bij wat je wilt leren. Zo voer jij de regie en stippel je zelf de eindbestemming en tijdsduur van jouw leerroute uit. Een module komt altijd uit het aanbod van een erkende masteropleiding.
Doe een stukje studie
Jij kiest welke modules je volgt én wanneer. Dit houdt in dat een opleiding in stukjes is geknipt en dat je je in een onderwerp verdiept waarmee jij straks de meeste winst behaalt, voor jezelf en/of jouw organisatie. Onze modules:
- Zijn flexibel mét de optie om te stapelen
- Volg je samen met reguliere studenten of als zelfstudiemodule
- Gaan over afgebakende thema's uit erkende opleidingen
Dit voeg je toe op je cv
Na afronding van deze mastermodule krijg je een certificaat. Maar je kunt er ook voor kiezen om nog door te studeren. Kies in dat geval voor de leerroute Leadership in Education. Voor deze module krijg je dan vrijstelling. Nadat je deze module hebt afgerond kun je:
- De onderwijskwaliteit van je eigen organisatie in kaart brengen
- Interventievoorstellen ontwikkelen en uitvoeren waarmee je stuurt op organisatieontwikkeling en organisatieverbetering
- Reflecteren op interventies
Wanneer kun je starten?
Heb je interesse in deze module? Schrijf je
Zwolle | 12 april 2023 | Aanmelden |
STAP-budget
Deze opleiding komt in aanmerking voor het STAP-budget. Een vergoeding van maximaal € 1.000,- die je één keer per kalenderjaar kunt aanvragen via het UWV. Je hebt hiervoor een STAP-aanmeldingsbewijs nodig dat je van ons ontvangt na je aanmelding. Dit kan soms even duren. Start de opleiding al binnen 4 weken of betaalt je werkgever? Dan ontvang je het STAP-aanmeldingsbewijs niet. Het STAP-budget is beperkt beschikbaar, op = op. Wacht daarom niet te lang met je aanmelding en zorg dat je goed bent voorbereid als je het STAP-budget aanvraagt.
Wat kost de module?
Je betaalt € 1010,- voor de hele module. Wist je dat er meerdere opties bestaan om je studie (deels) te bekostigen? Denk aan subsidies, je werkgever die een bijdrage levert of het aanvragen van een beurs. Check wat er zoal voor jou mogelijk is.
Wil je deze module straks incompany aanbieden als bedrijf of instelling? Dat kan! Bel of mail met Emile Schütte, accountmanager contractactiviteiten Educatie.
Heb je nog vragen?
App, bel of mail ons.
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur.
Deze module is onderdeel van
Je bent een goede leraar of leidinggevende en je hebt ideeën over hoe het onderwijs nog beter kan. Maak ze waar én ga voor onze master Educational Needs (incl. leerroute Leadership in Education).
Andere modules binnen deze opleiding
In deze mastermodule leer je wat jij als docent kunt doen voor leerlingen die meerdere ingrijpende jeugdgebeurtenissen meemaken. Als leraar heb je namelijk een cruciale rol om deze kinderen/jongeren goed te begeleiden. Pak jij die rol? Meld je snel aan! Na afloop van de module ontvang je een certificaat van Windesheim.
Deze module komt in aanmerking voor het STAP-budget. Een vergoeding van maximaal € 1.000,- die je één keer per kalenderjaar kunt aanvragen via het UWV. Je hebt hiervoor een STAP-aanmeldingsbewijs nodig. Dit ontvang je van ons na je aanmelding. Start de module al binnen 4 weken of betaalt je werkgever? Dan ontvang je het bewijs niet. Lees meer op www.windesheim.nl/stap.
In deze mastermodule richt je je op het leerpotentieel bij een leerling met ernstige rekenwiskundeproblemen. Je ontwerpt op basis van een verkennend onderzoek een OrthoDidactische Leerroute (ODL). In een rondetafelgesprek met collega’s bespreek je de onderwijsbehoeften multidisciplinair, om te komen tot een eenduidige aanpak in de school.
Deze module komt in aanmerking voor het STAP-budget. Een vergoeding van maximaal € 1.000,- die je één keer per kalenderjaar kunt aanvragen via het UWV. Je hebt hiervoor een STAP-aanmeldingsbewijs nodig. Dit ontvang je van ons na je aanmelding. Start de module al binnen 4 weken of betaalt je werkgever? Dan ontvang je het bewijs niet. Lees meer op www.windesheim.nl/stap.
Leerlingen met dyslexie en taalzwakke leerlingen en studenten dreigen soms af te stromen naar een lagere vorm van onderwijs. Ze vinden het moeilijk om taalexamens te behalen. In deze mastermodule onderzoek je de vraag: hoe kunnen het taalonderwijs en het taalbeleid zó worden vormgegeven dat alle leerlingen er profijt van hebben?
Deze module komt in aanmerking voor het STAP-budget. Een vergoeding van maximaal € 1.000,- die je één keer per kalenderjaar kunt aanvragen via het UWV. Je hebt hiervoor een STAP-aanmeldingsbewijs nodig. Dit ontvang je van ons na je aanmelding. Start de module al binnen 4 weken of betaalt je werkgever? Dan ontvang je het bewijs niet. Lees meer op www.windesheim.nl/stap.
Wederzijdse afhankelijkheid en individuele aanspreekbaarheid zijn sleutelbegrippen bij het faciliteren van het leren van het team. Ze zijn noodzakelijk om dialogen te voeren waarin mensen kwetsbaar durven zijn en hun professionele identiteit kunnen uitdrukken. Wil jij binnen jouw team het wij-gevoel versterken? Meld je dan aan voor deze module!
Deze module komt in aanmerking voor het STAP-budget. Een vergoeding van maximaal € 1.000,- die je één keer per kalenderjaar kunt aanvragen via het UWV. Je hebt hiervoor een STAP-aanmeldingsbewijs nodig. Dit ontvang je van ons na je aanmelding. Start de module al binnen 4 weken of betaalt je werkgever? Dan ontvang je het bewijs niet. Lees meer op www.windesheim.nl/stap.
Wil jij leerlingen en studenten met een andere culturele achtergrond optimaal onderwijzen en begeleiden? En wil jij een onderwijsvisie ontwikkelen die gericht is op het creëren van maatschappelijke kansen voor alle leerlingen, ook voor wie deze kansen niet vanzelfsprekend zijn? In deze module ga je niet alleen aan de slag met de achtergronden van jouw leerlingen en studenten, maar je gaat ook nadenken over je eigen achtergrond en opvattingen en de betekenis daarvan in het ontmoeten van anderen.
Deze module komt in aanmerking voor het STAP-budget. Een vergoeding van maximaal € 1.000,- die je één keer per kalenderjaar kunt aanvragen via het UWV. Je hebt hiervoor een STAP-aanmeldingsbewijs nodig. Dit ontvang je van ons na je aanmelding. Start de module al binnen 4 weken of betaalt je werkgever? Dan ontvang je het bewijs niet. Lees meer op www.windesheim.nl/stap.