Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

  • Artikel
  • 2019
  • Jeugd en Media
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) / Iene Miene Media : een review van het mediagebruik van kinderen

Iene Miene Media : een review van het mediagebruik van kinderen tussen 0 en 6 jaar in Nederland sinds 2012

Samenvatting

Jonge kinderen van 0 tot en met 6 jaar zijn meer tijd gaan besteden aan media en daarbij gebruiken ze media steeds vaker alleen. Ouders maken zich zorgen over de online veiligheid en hoe ze het mediagebruik van hun kind in de hand kunnen houden. Dit blijkt uit een review van zeven jaar Iene Miene Media-onderzoek dat in opdracht van Netwerk Mediawijsheid door hogeschool Windesheim is uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat jonge kinderen gemiddeld 106 minuten per dag achter de tablet, smartphone of tv zitten, ten opzichte van 90 minuten in 2012. 30 tot 50% van jonge kinderen van 0 tot en met 6 jaar is zelfstandig bezig met digitale verhaaltjes, educatieve applicaties, avonturenspelletjes en YouTubefilmpjes of bekijkt programma’s, terwijl die percentages beduidend lager waren in 2013 en 2014, en nog lager in 2009. Ouders zijn media meer gaan waarderen als hulp bij de opvoeding van hun jonge kind en zetten media steeds vaker in als zoethouder, beloning of voor ontspanning. Url van broncocument: http://www.mediawijzer.net/kennisbank/iene-miene-media-review-2012-2018

Auteurs van deze publicatie:

  • Peter Nikken