Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

‘Duurzaamheid zichtbaar maken werkt inspirerend’

  • 5 juni 2019
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Duurzaamheid zichtbaar maken werkt inspirerend

Duurzaam worden. Hoe doe je dat als grote onderwijsinstelling? Hogeschool Windesheim zet changemakers in die adviseren over duurzaamheid en bestaande initiatieven met elkaar verbinden en zichtbaar maken.
 

Docent Bedrijfskunde Maaike Andringa en onderwijsadviseur Margreet de Roover behoren tot een club van veertien changemakers die zich op Windesheim gaat inzetten om de hogeschool duurzaam te maken. Volgens het tweetal wordt er op dit gebied al aardig wat gedaan maar blijven er ook kansen liggen. De Roover: ‘Wij willen duurzaamheid als thema sterker neerzetten zodat studenten daar tijdens hun studie veel mee bezig kunnen zijn en er profijt van hebben in hun latere werk. Daarnaast willen we acties met elkaar verbinden en duurzaamheid verankeren binnen onze organisatie. Al met al willen we zoveel mogelijk concrete stappen zetten.’ 

Bedrijfsvoering en onderwijs

Maaike Andringa: ‘Het is onze missie om de organisatie en de mensen in beweging te krijgen. Ons team bestaat uit mensen die voortkomen uit alle delen van de organisatie. We hebben een mooi breed netwerk en zijn goed bereikbaar voor iedereen. Een duurzame bedrijfsvoering en een duurzame inrichting van ons onderwijs zijn de twee hoofddoelstellingen. Die doelstellingen vloeien voort uit de strategisch koers die we als onderwijsinstelling hebben gedefinieerd en waarin we beloven om studenten af te leveren die een proactieve bijdrage kunnen leveren aan een duurzame en inclusieve samenleving. Daar draagt ons team graag aan bij.’   

Elke opleiding zijn eigen transformatie

Margreet de Roover: ‘Voor mij is het AISHE-kader voor duurzaamheid een belangrijk middel om opleidingen te helpen zicht te krijgen op waar ze zijn en waar ontwikkelmogelijkheden liggen. Dat model onderscheidt vijf ontwikkelingsniveaus, van het niveau waar activiteiten ad hoc worden bedacht en uitgevoerd, tot het niveau waarop duurzaamheid volledig is geïntegreerd en je een voorbeeld bent voor anderen’. Maaike: ‘Om een voorbeeld te noemen van ontwikkeling: het curriculum van een economische opleiding als Bedrijfskunde was altijd gebaseerd op lineair denken. Intussen is het circulaire denken de norm en moet dat ook de basis worden van het curriculum. Zo zal elke opleiding zijn eigen transformatie moeten doormaken. Die ontwikkeling willen wij als team stimuleren. Als docenten en opleidingsmanagers bij een opleiding een duurzaam curriculum willen bouwen maar niet weten waar te beginnen, dan kunnen wij hen daarbij helpen. Wij denken graag met ze mee, geven advies en helpen om concrete stappen te zetten.’

Concrete veranderingen geven energie

‘Ik merk dat ik energie krijg van concrete veranderingen’, legt Maaike uit. ‘Er is heel veel laaghangend fruit dat we kunnen plukken en dat bestaat uit het nemen van makkelijk realiseerbare maatregelen.’ Margreet vult aan: ‘Het bewustzijn vergroten voor duurzaamheid kan op allerlei manieren. Je kunt bijvoorbeeld het bewustzijn voor duurzaamheid van studenten vergroten door het onderwerp consequent op te nemen in hun onderzoeken en scripties. Door voortdurend de vraag te stellen: Wat is de relatie tussen jouw onderwerp en duurzaamheid? Studenten zijn hier zelf ook blij mee want zij willen graag bijdragen aan een betere en duurzame wereld.’

Share: elkaar inspireren

Het zichtbaar maken, het verbinden en delen zijn onze belangrijkste uitgangspunten, vertellen de kersverse changemakers. Elkaar laten zien welke mooie dingen er gebeuren is volgens hen erg belangrijk. ‘We willen mensen enthousiast maken door elkaar te wijzen op mooie ontwikkelingen en initiatieven. Dat werkt inspirerend. Maar je krijgt natuurlijk ook te maken met weerstand. Er zijn ook mensen met andere meningen over duurzaamheid en daar willen we graag mee in gesprek. Hoe meer we over dit onderwerp praten des te meer ontstaat er een gemeenschappelijke taal. Uiteindelijk helpt die taal om draagvlak te krijgen en beweging te veroorzaken. Want duurzaam worden is een beweging in de dubbele betekenis van het woord.’   

Meer informatie

Neem voor meer informatie over ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid contact op met Margreet de Roover of Maaike Andringa via e-mail gc.de.roover@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of m.andringa@windesheimflevoland.nl(opent in nieuw tabblad).

Delen via: