Hoe bevorder je werkgeluk in jouw organisatie?
In een tijd waarin burn-outklachten vaak voorkomen, deelt werkgelukdeskundige en docent Marlies Jellema praktische tips en inzichten om het werkgeluk van jouw werknemers te stimuleren.
Laten we eerst eens stilstaan bij de vraag: wat is werkgeluk? Volgens Jellema bestaat werkgeluk uit drie essentiële pijlers: plezier, voldoening en zingeving. ''Werk moet zingeving geven en jou voldoening schenken. Je moet het gevoel hebben dat je bijdraagt aan iets wat voor jou van waarde is, ongeacht je positie in de organisatie. Daarnaast moet het werk plezierig zijn; dit betekent dat je je gewaardeerd voelt, dat je je kunt uitspreken en dat je je veilig voelt.''
Marlies legt verder uit: ''Werkgeluk heeft veel te maken met gedrag en mentale processen. Hoe ervaren mensen werkgeluk? Wat hebben ze nodig? Het gaat erom zicht te krijgen op de sterke punten van individuen en de uitdagingen voor de organisatie. Hoe gaan we met elkaar om? En wat draagt bij aan collectief werkgeluk?''
Cultuurverandering
''Het is belangrijk om te begrijpen hoe werknemers werkgeluk ervaren en wat ze nodig hebben om dit te bereiken. Dit omvat het herkennen van sterke punten en het creëren van een omgeving waarin mensen zich veilig voelen. Een uitdaging voor organisaties is om werkgeluk niet als een korte termijn focus te zien, maar als een integraal onderdeel van de bedrijfscultuur.''
Ze vervolgt: ''Een bekende uitspraak is: cultuur is als je neus. Iedereen ziet het, behalve jijzelf. Als je erin zit, is het moeilijk om te zien. Dus bij alles wat je doet moet je in je achterhoofd hebben: wat doet dit met werkgeluk? Dan ga je automatisch kijken: wat doen we, wat werkt al? Zo krijg je een goed beeld van wat je al goed doet in je organisatie en zo ontdek je ook waar nog winst te halen valt.''
Meer aandacht voor werkgeluk binnen een organisatie leidt tot groei en verbetering van prestaties. ''Als mensen weten waar ze goed in zijn, is daar ruimte voor en willen ze zichzelf verbeteren. Organisaties en teams floreren wanneer er ruimte is voor werkgeluk. Dat heeft ook te maken met veiligheid. In een toxische omgeving is dit moeilijker te realiseren. Werkgeluk leidt tot resultaat, maar resultaat leidt niet altijd tot werkgeluk.''
Zo houd je werkgeluk op de kaart
Organisaties moeten werkgeluk zien als een integraal onderdeel van de bedrijfscultuur. Maar hoe doe je dat? ''Bij elk moment wil je dat werkgeluk centraal staat; bij de koffieautomaat, tijdens een vergadering. Zo blijft het ook een focuspunt. De cultuur moet echt veranderen. Als dat niet gebeurt, vraag je iets onmogelijks. Je kunt namelijk niet van werknemers verwachten dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun werkgeluk. Als je ziet dat dit niet gebeurt op hogere niveaus, lukt het ook niet in de organisatie. Hogere niveaus hebben namelijk veel invloed.''
Een van de belangrijkste boodschappen die Marlies wil overbrengen aan werkgevers is het belang van luisteren naar werknemers. ''Vaak willen we voorschrijven: dit zou goed voor je zijn, dat zou goed voor je zijn. Maar de kennis over werkgeluk ligt bij de werknemers. Zij zijn de experts op dit gebied. Ze weten hoe processen verlopen en wat werkt op het gebied van plezier en zingeving. Probeer dus niet te sturen, maar echt te luisteren.''
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Ontvang om de maand de nieuwsbrief voor werkgevers met nieuws over Leven Lang Ontwikkelen, inspirerende verhalen uit de praktijk en tips voor jouw organisatie. Ook houden we je op de hoogte van events van Windesheim voor werkgevers, de laatste ontwikkelingen over ons opleidingsaanbod en de mogelijkheden voor maatwerk- en incompanytrajecten.
Dus ben jij in je werk bezig met de ontwikkeling of scholing van medewerkers, dan is onze nieuwsbrief voor werkgevers iets voor jou!
Meld je aan voor de nieuwsbrief voor werkgevers(opent in nieuw tabblad)