Podcast Zin in Lesgeven
Wat maakt een docent een goede docent? Waarom leren leerlingen bij de ene docent meer dan bij de andere? Is enthousiasme belangrijk of moet een docent juist vakinhoudelijke sterk zijn? Wanneer voelt een leerling zich verbonden met de docent? Dat zijn belangrijke vragen voor docenten en zij-instromers die het roer omgooien en de stap maken naar het leraarschap. In de meest recente aflevering (S2 E07: De Goede Leraar) van de podcast Zin in Lesgeven worden de antwoorden gegeven vanuit een ander perspectief: de leerling. Wat hebben zij nodig?
De podcast Zin in Lesgeven belicht het leraarschap en de carrièreswitch die mensen maken naar het onderwijs als second-career teachers (zij-instromers) vanuit verschillende perspectieven. Door middel van ervaringsverhalen van second-career teachers, begeleiders van deze docenten, schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers, leerlingen en nog veel meer betrokkenen zorgt de podcast voor een compleet beeld over wat het betekent om voor de klas te staan.
De podcast is opgezet door Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen. Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten en Arend Jan is docent en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim.
Benieuwd naar de ins en outs van de overstap naar het leraarschap?
Windesheim heeft een krachtige maatschappelijke missie: meer goede docenten opleiden die bijdragen aan beter onderwijs én het onderwijs zelf verbeteren. Deze missie wordt steeds belangrijker in een tijd waar scholen te maken hebben met lerarentekort en het niveau van onderwijs in Nederland daalt. Bij Windesheim zijn er verschillende opleidingen voor docenten. Ook voor zij-instromers: mensen die het roer omgooien en de overstap maken naar het leraarschap.