Deze conferentie wordt georganiseerd door het landelijk SWPBS netwerk bestaande uit: Hogeschool Windesheim, PI Research en Praktikon.
Ervaar de kracht van Teamwork tijdens de 16e SWPBS-conferentie!
Op 5 juni bruist cursus- en vergadercentrum Domstad Utrecht van energie, inspiratie en teamkracht! Tijdens deze editie van de SWPBS-conferentie staat het thema Teamkracht centraal — de motor achter duurzame verandering in scholen en organisaties.
Teamkracht is het gezamenlijke geloof van leraren en ondersteuners in de school dat zij als team in staat zijn om leer- en gedragsresultaten positief te beïnvloeden. En dan nog meer dan zij als individu voor de leerlingen kunnen betekenen. Teamkracht versterkt een positieve schoolcultuur en draagt bij aan de mogelijkheden om gewenste gedragsveranderingen in de school te bereiken.
Het programma start om 9.30 uur en belooft een dag vol nieuwe kennis, creatieve werkvormen en interactie. Kristin van Lommel trapt af met een inspirerende keynote: “Bouwen aan sociaal kapitaal als verandermotor”. Ontdek hoe samenwerking, vertrouwen en betrokkenheid de sleutel vormen tot succes.
Naast de keynote kun je kiezen uit maar liefst 18 verdiepende workshops verdeeld over 3 rondes, waarin praktijk, onderzoek en uitwisseling samenkomen.
Mis deze dag vol inzichten, ontmoetingen en energie niet – samen bouwen we aan teamkracht!
Programma
| Tijd | Activiteit |
|---|---|
| 9.30-10.00 | Ontvangst |
| 10.00-10.15 | Plenaire opening |
| 10.15-11.15 | Keynote Kristin van Lommel |
| 11.15-11.30 | Pauze |
| 11.30-12.45 | Workshopronde 1 |
| 12.45-13.30 | Lunch |
| 13.30-14.45 | Workshopronde 2 |
| 14.45-15.00 | Pauze |
| 15.00-16.15 | Workshopronde 3 |
| 16.15-17.00 | Afsluiting met een hapje en een drankje |
Voor wie
Deze conferentie is voor iedereen die geinteresseerd is in of inmiddels werkt met SWPBS.
Locatie
De conferentie vindt plaats bij Cursus- en vergadercentrum Domstad, Koningsbergerstraat 9, 3531 AJ in Utrecht.
Aanmelden
Aanmelden kan via de aanmeldknop bovenaan deze pagina. Bij aanmelding kan je direct je 3 workshops kiezen. Een beschrijving van de workshops staat onderaan deze pagina.
Voordeeltarieven
- Schrijf je in vóór 1 februari 2026 en profiteer van ons Early Bird tarief: € 265,- p.p.
- Bij inschrijving na 1 februari 2026 is de entreeprijs € 275,- p.p.
Profiteren van onze gunstige groepstarieven kan tot 24 april 2026:
- Aanmelden als groep van 4 t/m 10 personen: € 265,- p.p.
- Aanmelden als groep van meer dan 10 personen: € 250,- p.p.
Meer weten?
Wil je meer weten of profiteren van onze groepstarieven? Neem dan contact op met Esther Welbergen (e.welbergen@windesheim.nl).
Keynote: Bouwen aan sociaal kapitaal als verandermotor
Hoe versterk je veranderkracht in jouw school vanuit vanuit teamwerk?
SWPBS is een schoolbrede aanpak waarbij de kracht in het team een noodzakelijke voorwaarde is om tot veranderingen te komen in de school. In deze interactieve keynote neemt Kristin je mee in het cruciale, maar vaak onderschatte fundament van duurzame schoolontwikkeling: sociaal kapitaal.
Ontdek hoe je de verandermotor aanzwengelt én de energie van je team vasthoudt. Kristin koppelt recente onderzoeksinzichten aan de realiteit van het onderwijs en zoomt in op drie sleutelcomponenten van sociaal kapitaal:
• relationeel – vertrouwen, verbondenheid en samenwerking
• cognitief – gedeelde doelen en een gezamenlijke visie
• emotioneel – veiligheid, motivatie en betrokkenheid
Je leert hoe deze factoren teamwerk versterken en waar het soms misloopt. Vanuit het perspectief van de lerende organisatie bekijkt Kristin welke schoolstructuren en -cultuur teamwerk stimuleren, en welke net afremmen. Met concrete praktijkvoorbeelden, herkenbare situaties en toepasbare handvatten ga je naar huis met:
• nieuwe inzichten over het belang van sociaal kapitaal
• zicht op welke dynamieken in jouw school kracht geven of energie wegnemen
• concrete handvatten om meteen mee aan de slag te gaan
-
-
Workshop 1: De basis van SWPBS (ronde 1)
Workshopleiders
Sümeyra Dursun | PBScoach Kenniscentrum SWPBS | PI Research |
Naomi van den Berg | PBScoach Kenniscentrum SWPBS| PI Research |Voor scholen in welke fase van implementatie?
Voor scholen die zich oriënteren op SWPBS, scholen die net gestart zijn met SWPBS en scholen die basiskennis van het groene niveau willen opfrissen.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO)Waar gaat de workshop over?
Wat is SWPBS en waarop is de aanpak gebaseerd? En hoe zorg je met SWPBS voor een positieve, veilige leeromgeving waarin alle leerlingen tot leren komen? In deze workshop maak je kennis met de basis van SWPBS. Stap voor stap bespreken we hoe je als team kunt bouwen aan een positieve schoolcultuur en laten we je met actieve werkvormen en diverse voorbeelden van PBSscholen ervaren hoe die er in de praktijk uit kan zien.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Je gaat naar huis met kennis over de basis van SWPBS. Ook krijg je inspiratie, ideeën en concrete handvatten mee om met jouw team het gesprek te starten over de meerwaarde van een schoolbrede, positieve gedragsaanpak.Maximaal aantal deelnemers
25 -
Workshop 2: De kracht van verbinding: SWPBS en Traumasensitief Onderwijs hand in hand (ronde 1)
Workshopleiders
Irene van Althuis | PBScoach Kenniscentrum SWPBS | PI Research |
Maaike Wolterbeek |Teamleider Van Koetsveldschool te Amsterdam |
Anita Lakerveld | Gedragswetenschapper Van Koetsveldschool te Amsterdam |Voor scholen in welke fase van implementatie?
Zowel voor scholen die beginnend zijn op het gebied van SWPBS / TSO, als voor scholen die hierin gevorderd zijn.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO)Waar gaat de workshop over?
Hoe creëer je een schoolklimaat waarin iedere leerling zich veilig, gezien en competent voelt? In deze interactieve workshop ontdek je hoe SWPBS en Traumasensitief Onderwijs (TSO) elkaar versterken in het bouwen aan een positieve en ondersteunende schoolcultuur. Waar SWPBS structuur, voorspelbaarheid en heldere verwachtingen biedt, helpt TSO om het gedrag van leerlingen te begrijpen vanuit hun ervaringen en behoeften. Samen vormen ze een krachtig kader dat niet alleen gedrag positief beïnvloedt, maar ook het welbevinden en de veerkracht van leerlingen en teamleden vergroot (teamkracht).Wat nemen deelnemers concreet mee?
• Kennis over hoe SWPBS en TSO elkaar theoretisch en praktisch aanvullen in de dagelijkse onderwijspraktijk.
• Kennis over aandachtspunten bij de implementatie van beide kaders binnen één schoolvisie
• Praktijkvoorbeelden
Je gaat naar huis met concrete handvatten en inspiratie om deze twee krachtige benaderingen duurzaam te verweven in jouw school.Maximaal aantal deelnemers
25
-
Workshop 3: Verdiepend leren via Lesson Study voor gedragsvraagstukken (ronde 1)
Workshopleiders
Dr. Monique Nelen |Senior onderzoeker, opleider, PBS coach | Lectoraat Inclusieve Leeromgevingen |Windesheim Expertise Centrum PBS |
Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging
Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO)
Waar gaat de workshop over?
Lesgeven in gedrag is een belangrijk kenmerk van SWPBS. De meeste scholen hebben dan ook een scala aan gedragslessen ontwikkeld. Maar hoe kun je gedragslessen nu gebruiken om als team tot verdiepend leren en inclusief lesgeven te komen? Lesson Study voor gedragsvraagstukken (LS-G) helpt daarbij. Monique Nelen introduceert LS-G en laat deelnemers bepaalde onderdelen uitwerken voor hun eigen context.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Informatie over deze methodiek inclusief praktijkvoorbeelden en een eerste ervaring met onderdelen van Lesson Study Gedrag.
Maximaal aantal deelnemers
Geen maximum
-
Workshop 4: Samen werken aan gedrag(sdata) (ronde 1)
Workshopleider
Marsha Philipsen | Facilitator onderzoek | SWIS onderzoeker | Praktikon
PBS team SWIS SchoolVoor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor funderend onderwijs (po, sbo, so, vo, vso).Waar gaat de workshop over?
Scholen verzamelen veel data omtrent gedrag. De wijze waarop dit gebeurt, en de manier waarop deze data benut en teruggekoppeld worden verschillen per school. Tijdens deze workshop gaan we in op hoe je datagestuurd werken binnen binnen jouw school kunt organiseren en optimaliseren. Dit doen we door een good practice te laten zien, tips en tricks, maar ook door met elkaar te discussiëren over knelpunten en hoe deze kunnen worden opgelost.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Je gaat naar huis met ideeën over hoe je gedragsdata binnen je eigen context kunt verzamelen en benutten.Maximaal aantal deelnemers
Geen maximum.
-
Workshop 5: Wat als er sprake is van een moeilijke teamsituatie? (ronde 1)
Workshopleiders
Maike Rea | PBS coach, consultant |Windesheim Expertise Centrum PBS |
Joske van der Sluis | PBS coach, consultant |Windesheim Expertise Centrum PBS |
Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borgingVoor welke schoolsoort?
Interessant voor alle typen onderwijs
Waar gaat de workshop over?
De gedeelde waarden hangen in de school en vormen de basis van de omgang met elkaar. Maar wat doe je als veiligheid en respectvolle omgang ontbreekt op teamniveau? In deze workshop verkennen we hoe je als team de schoolbrede aanpak kunt inzetten voor het opbouwen en verstevigen van teamkracht. De workshopleiders delen praktijkervaringen. Als deelnemer oefen je met het ontwerpen van interventies op teamniveau.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Een handreiking voor het teambreed werken aan teamkracht.
Maximaal aantal deelnemers
30
-
Workshop 6: Ontmoeting en leren mogelijk maken door samen slim te organiseren. (ronde 1)
Deze worskshop wordt in het Engels gegeven
Workshopleider
The Bridge Integrated Learning Space, Londen
Joke Kamstra | PBS coach, onderzoeker, consultant |Windesheim Expertise Centrum PBS |Lectoraat Inclusieve Leeromgevingen |Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO), met name: speciaal onderwijs.
Waar gaat de workshop over?
The Bridge Integrated Learning Space (Londen) biedt een leeromgeving aan 32 jonge mensen met een intensieve ondersteuningsbehoefte. De kernwaarden vormen het fundament voor de dagelijkse interactie tussen de jongeren en hun begeleiders. Ontmoetingen mogelijk maken vraagt om een doordachte organisatie: een goed ingerichte fysieke omgeving, heldere routines en een afgestemde samenwerking.
In deze workshop worden het onderliggende gedachtegoed én de praktische vaardigheden van ‘handig organiseren’ gedeeld en geoefend.Our Values at The Integrated Learning Space(opent in nieuw tabblad)
Wat nemen deelnemers concreet mee?
Krachtige praktijkvoorbeelden gericht op het schoolbreed handig organiseren van het onderwijs.Aantal deelnemers:
Geen maximumCreating the conditions for connection through smart, effective organisation.
The Bridge Integrated Learning Space (London) provides a learning environment for 32 young people with intensive support needs. Its core values form the foundation for everyday interactions between the young people and their support staff. Enabling meaningful encounters requires thoughtful organisation: a well-designed and up-to-date physical environment, clear daily routines, and strong, well-coordinated teamwork.
This workshop introduces the underlying philosophy and offers practical opportunities to develop and practise the skills needed to make it happen on a daily basis.
-
Workshop 7: Het borgen van SWPBS: Samen sterk! (ronde 2)
Workshopleiders
Sophie Koot | PBScoach Kenniscentrum SWPBS | PI Research |
Mariska Brinkman, | PBScoach Kenniscentrum SWPBS | PI Research |Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO) .Waar gaat de workshop over?
Het duurzaam borgen van SWPBS vraagt om onderhoud en teamwork. Wat kun je als PBSteam doen om je collega’s scherp, betrokken en enthousiast te houden? En hoe doe je dat op een laagdrempelige en effectieve manier? In deze workshop delen we slimme, aantrekkelijke manieren om in de drukte van alledag samen scherp te blijven op effectieve elementen van de aanpak. Er worden praktische tips en afwisselende werkvormen gedeeld.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Je gaat naar huis met concrete handvatten en nieuwe inspiratie om SWPBS met elkaar levendig en zichtbaar te houden binnen jouw school.Maximum aantal deelnemers
30 -
Workshop 8: Samen Veerkrachtig (ronde 2)
Workshopleiders
Marjon Weijs- Lijster | lerarenopleider Hogeschool Windesheim|
Gert Stegeman | gepensioneerd lerarenopleider Hogeschool Windesheim|Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (po, sbo, so, vo, vso, mbo).
Waar gaat de workshop over?
Wij geloven dat praten over hoe het écht met je gaat, verbindt – met collega’s én lerenden. Jouw dagelijkse en levenservaringen bepalen hoe jij in de wereld staat en welke waarden jou drijven. Praten hierover kan kwetsbaar voelen, maar wie dat aandurft, ontdekt juist kracht en veerkracht.Marjon en Gert delen hun verhalen en werken met een set praatkaarten die zij met studenten ontwikkelden rond het thema veerkracht. De kaarten helpen om in gesprek te gaan met leerlingen, studenten en collega’s. Er is expliciet aandacht voor het samen creëren van een omgeving waarin delen mogelijk is.
Marjon Weijs-Lijster is lerarenopleider aan Hogeschool Windesheim. Na een periode van uitval vond ze een nieuwe weg. Gert Stegeman, gepensioneerd lerarenopleider, geeft workshops over suïcidepreventie. Het verlies van zijn dochter Mirthe, jonge docent in het PO, maakt dit onderwerp hem bijzonder dierbaar. Beiden gebruiken hun ervaringen met ontwrichting en herstel in onderwijs en workshops, en laten zien dat veerkracht iets is dat je samen kunt ontwikkelen.
Wat nemen deelnemers concreet mee?
We hopen dat mensen de moed en de middelen meenemen om dit thema bij hun collega’s/team en lerenden aan te kaarten en het gesprek ook daadwerkelijk aan te gaan.Maximaal aantal deelnemers
12
-
workshop 9: Duurzame implementatie met de BOQ en TFI (ronde 2)
Workshopleiders
Dr. Monique Nelen | Senior onderzoeker, opleider, PBScoach | Lectoraat Inclusieve Leeromgevingen | Hogeschool Windesheim Expertise Centrum PBS |
Emilie van Leeuwen | PBScoach Kenniscentrum SWPBS | PI Research |Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borgingVoor welke schoolsoort?
Interessant voor alle typen onderwijs
Waar gaat de workshop over?
Weten welke elementen van SWPBS al gerealiseerd zijn in je school en waar je aan moet werken helpt om SWPBS duurzaam te verankeren in je organisatie. Een concreet actieplan versterkt de teamkracht. Twee instrumenten kunnen je daarbij ondersteunen: de BoQ (Benchmark of Quality, op Groen) en de TFI (Tiered Fidelity Inventory, op Groen, Geel en Rood). Tegelijkertijd helpen de gegevens uit deze instrumenten om onderzoek te doen naar de stand van zaken op SWPBS-scholen in Nederland en welke ondersteuningsbehoefte scholen hebben. In deze workshop laten we je kennismaken en oefenen met de BoQ en TFI.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Kennis van instrumenten en (een eerste) ervaring met het invullen van de instrumenten, inzicht in hoe uitkomsten kunnen worden benut voor het maken van een concreet actieplan.
Maximaal aantal deelnemers
Geen maximum
-
Workshop 10: Mindful Teamkracht: rust, focus en verbinding in je team (ronde 2)
Workshopleider
Sanne van Milt | voormalig directeur van diverse PBSscholen | Expert in mindful leiderschap & teamontwikkelingVoor scholen in welke fase van implementatie?
Geschikt voor zowel startende als gevorderde PBSscholen. Focus op basisprincipes van mindfulness gekoppeld aan teamontwikkeling.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO), want mindfulness en teamkracht zijn universeel toepasbaar.Waar gaat de workshop over?
In deze workshop ervaren deelnemers hoe mindfulness kan bijdragen aan het versterken van teamkracht. We onderzoeken hoe aandacht, ademhaling en aanwezigheid niet alleen het individu veerkrachtiger maken, maar ook zorgen voor meer verbinding, betere communicatie en rust in het team. Via korte oefeningen en reflecties leren deelnemers hoe ze mindfulness kunnen inzetten in hun dagelijkse werk en samenwerking.Link met teamkracht:
• Teamkracht vraagt om aandacht voor jezelf én voor elkaar.
• Mindfulness helpt teams om bewuster te luisteren, ruimte te geven aan verschillen, en samen sterker te staan in stressvolle situaties.Wat nemen deelnemers concreet mee?
• Een aantal praktische mindfulness-oefeningen die direct toepasbaar zijn in de schoolpraktijk.
• Inzicht in hoe mindfulness de samenwerking en communicatie versterkt.
• Handvatten om rustmomenten en focusmomenten in te bouwen tijdens teamoverleggen en drukke werkweken.
• Een ervaringsgerichte kennismaking met de kracht van aandacht als fundament van teamkracht.Maximaal aantal deelnemers
25 -
Workshop 11: Het goede voorbeeld geven begint bij ons (ronde 2)
Het goede voorbeeld geven begint bij ons: Samen een kalm brein houden onder spanning.
Good practices vanuit Educatief Centrum, Delfshaven Rotterdam (VSO)Workshopleiders
Francoise Oliveira | Gedragswetenschapper| schoolpsycholoog Educatief Centrum Delfshaven Rotterdam|
Marlous Vinkenvleugel | PBScoach van het Kenniscentrum SWPBS | PI Research|Voor scholen in welke fase van implementatie?
Zowel voor scholen die beginnend zijn op het gebied van SWPBS / TSO, als voor scholen die hierin gevorderd zijn.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor de onderwijstypen SBO/SO/VO/VSOWaar gaat de workshop over?
Structureel aandacht besteden aan ‘een kalm brein houden’. Hoe kun je dagelijks aandacht hebben voor wat leerlingen en collega’s hierin nodig hebben bij het stimuleren van gewenst gedrag en omgaan met signaalgedrag? Teambreed afspraken maken en hier op een veilige manier op reflecteren met elkaar zorgt voor een krachtig en eenduidig team. Aan de hand van concrete voorbeelden en praktische werkvormen nemen we jullie mee in hoe je hier op korte en effectieve manieren aandacht aan kunt besteden.Wat nemen deelnemers concreet mee?
- Praktische tips en werkvormen over hoe systematisch aandacht besteed kan worden aan het behouden van een kalm brein; oog voor uitdagingen en elkaar.
- Je gaat naar huis met een mooi uitgewerkt voorbeeld van hoe PBS en TSO samenkomen bij het bijsturen en begrenzen van signaalgedrag op de werkvloer.
Maximum aantal deelnemers
25
-
Workshop 12: Gezamenlijk inzicht door registratie: ondersteuning samen versterken. Hands-on workshop (ronde 2)
Deze workshop wordt in het Engels gegeven
Workshopleider:
The Bridge Integrated Learning Space| Londen |
Joke Kamstra | PBS coach, onderzoeker, consultant |Windesheim Expertise Centrum PBS |Lectoraat Inclusieve Leeromgevingen |Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO)
Waar gaat de workshop over?
The Bridge Integrated Learning Space (London) biedt een leeromgeving voor 32 jonge mensen met intensieve ondersteuningsbehoeften. De kernwaarden vormen de basis voor diepgaande ontmoetingen tussen de jongeren in ontwikkeling en hun begeleiders. Elke dag wordt er zorgvuldig geobserveerd, geregistreerd en gereflecteerd op hoe de dag verloopt. De verkregen inzichten worden gebruikt om de begeleiding optimaal af te stemmen. In deze workshop krijg je meer inzicht in deze werkwijze en ga je ermee oefenen.Wat nemen deelnemers concreet mee:
Praktische handvatten die je direct in jouw eigen praktijk kunt toepassen.Aantal deelnemers:
30Collective insight through registration: enhancing support together. Hands-on workshop
The Bridge Integrated Learning Space (London) provides a learning environment for 32 young people with intensive support needs. Its core values form the foundation for deep, meaningful interactions between the young people in development and their support staff. Each day, observations are carefully made, recorded, and reflected upon to understand how the day is progressing. The insights gained are then used to fine-tune and personalise the support provided.
In this workshop, you will gain a deeper understanding of this approach, practise these techniques, and leave with practical tools that you can immediately apply in your own work.
-
Workshop 13: 10 jaar enthousiast over PBS! Wat werkt om PBS levend te houden op school? (ronde 3)
Workshopleiders
Linda Dagloonder | Directeur van de Klaverweide in Almere
Emilie van Leeuwen | PBScoach van het Kenniscentrum SWPBS | PI ResearchVoor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in de fase van borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO)Waar gaat de workshop over?
SWPBS goed implementeren en borgen levert veel op. Denk aan rust in de school, een positief schoolklimaat, sociaal gedrag en welzijn van leerlingen en werkplezier. Maar hoe zorg je ervoor dat je de resultaten van de eerste implementatiejaren vasthoudt en uitbouwt? Hoe zorg je er als team voor dat je de aanpak ook na 10 jaar blijft uitvoeren zoals bedoeld? In deze workshop bespreken we succesfactoren en valkuilen bij het levend houden van PBS. Daarbij worden praktijkvoorbeelden van de Klaverweide gedeeld. Je leert wat nodig is om samen door te pakken op lastige momenten en wat helpt om als team geïnspireerd te blijven doen wat werkt.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Je gaat naar huis met kennis, nieuwe ideeën en concrete tips over duurzame borging, om jouw team te inspireren.Maximaal aantal deelnemers
30
-
Workshop 14: Samen Veerkrachtig (ronde 3)
Workshopleiders
Marjon Weijs- Lijster | lerarenopleider Hogeschool Windesheim |
Gert Stegeman | gepensioneerd lerarenopleider Hogeschool Windesheim|
Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (po, sbo, so, vo, vso, mbo).
Waar gaat de workshop over?
Wij geloven dat praten over hoe het écht met je gaat, verbindt – met collega’s én lerenden. Jouw dagelijkse en levenservaringen bepalen hoe jij in de wereld staat en welke waarden jou drijven. Praten hierover kan kwetsbaar voelen, maar wie dat aandurft, ontdekt juist kracht en veerkracht.Marjon en Gert delen hun verhalen en werken met een set praatkaarten die zij met studenten ontwikkelden rond het thema veerkracht. De kaarten helpen om in gesprek te gaan met leerlingen, studenten en collega’s. Er is expliciet aandacht voor het samen creëren van een omgeving waarin delen mogelijk is.
Marjon Weijs-Lijster is lerarenopleider aan Hogeschool Windesheim. Na een periode van uitval vond ze een nieuwe weg. Gert Stegeman, gepensioneerd lerarenopleider, geeft workshops over suïcidepreventie. Het verlies van zijn dochter Mirthe, jonge docent in het PO, maakt dit onderwerp hem bijzonder dierbaar. Beiden gebruiken hun ervaringen met ontwrichting en herstel in onderwijs en workshops, en laten zien dat veerkracht iets is dat je samen kunt ontwikkelen.
Wat nemen deelnemers concreet mee?
We hopen dat mensen de moed en de middelen meenemen om dit thema bij hun collega’s/team en lerenden aan te kaarten en het gesprek ook daadwerkelijk aan te gaan.Maximaal aantal deelnemers
12 -
Workshop 15: SWPBS-implementatie drivers in het Voortgezet Onderwijs (ronde 3)
Workshopleiders
Dr. Monique Nelen |Senior onderzoeker, opleider, PBScoach | Lectoraat Inclusieve Leeromgevingen |Windesheim Expertise Centrum PBS |
Wendy Nelen | | Facilitator onderzoek | SWIS onderzoeker | Praktikon
PBS team SWIS SchoolVoor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor het voortgezet onderwijs (vo/vso/ praktijkonderwijs)
Waar gaat de workshop over?
In deze workshop laten we deelnemers zien welke factoren belangrijk zijn voor de implementatie van SWPBS in het voortgezet onderwijs (vo). Hierbij baseren we ons op recent Nederlands onderzoek dat we uitgevoerd hebben samen met vier vo-scholen. Deelnemers worden uitgedaagd het model van implementatiedrivers toe te passen op hun eigen context, waarbij aandacht is voor de wijze waarop teamkracht kan worden ingezet.
Wat nemen deelnemers concreet mee?
Kennis over de factoren die van belang zijn voor betrouwbare implementatie en borging; een model dat kan worden benut voor het in kaart brengen van de eigen situatie.
Maximaal aantal deelnemers
Geen maximum
-
Workshop 16: De kracht van samen: locatieoverstijgend leren en ontwikkelen (ronde 3)
Workshopleider
Anouk Braakhuis |docent onderzoeker ROC van Twente| PBS coach |
Sanne Tubbing |docent | PBS coach |ROC van Twente|
Inge Zweers |practor | ROC van Twente|Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor grote scholen (verschillende afdelingen) PO, VO, VSO en met name MBO
Waar gaat de workshop over?
In mei 2025 ontvingen de teams van Dienstverlening MBO 2 van ROC van Twente (3 leslocaties) de Teaminnovatieprijs. De jury prees de professionele aanpak van zelfreflectie en de impact ervan op de opbouw van teamkracht. Tijdens de workshop lichten de presentatoren toe hoe de samenwerking tussen de drie teams is georganiseerd en gefaciliteerd. Ze laten zien hoe onderzoek (praktoraat) bijdraagt aan een succesvol ontwikkelingsproces op drie verschillende leslocaties. Een aantal reflectieoefeningen wordt uitgevoerd, die je kunt inzetten voor het introduceren, opfrissen of verdiepen vna de zes basiselementen van PBS (Positive Behaviour Support).Wat nemen deelnemers concreet mee?
Deelnemers gaan naar huis met reflectieofeeningen die ze direct kunnen gebruiken voor het introduceren, opfrissen of verdiepen van de zes basselementen van PBS n hun eigen teams.Maximaal aantal deelnemers
30
-
Workshop 17: Vergroot als team je werkplezier en veerkracht! (ronde 3)
Workshopleider
Jessica van der Aar | PBScoach Kenniscentrum SWPBS | PI Research |Voor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO).Waar gaat de workshop over?
Binnen PBS is een module ontwikkeld om Teamveerkracht te versterken en te bouwen aan een professionele leeromgeving met aandacht voor verbinding en werkplezier. In deze workshop leer je over de relatie tussen stress en veerkracht en oefen je met concrete strategieën en interventies om de veerkracht van jezelf en je team te versterken. We weten immers: een veerkrachtig team is beter in staat om SWPBS te blijven uitvoeren zoals bedoeld. Tijdens de workshop wordt ingegaan op het stimuleren van veerkracht op het groene, gele en rode niveau van de PBS-piramide, met aandacht voor schoolteams en klassen.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Je gaat naar huis met handige kennis over veerkracht en concrete oefeningen om met jouw team te bouwen aan veerkracht en werkplezier.
Maximaal aantal deelnemers
30
-
Workshop 18: Het borgen van SWPBS: samen sterk! (ronde 3)
Workshopleiders
Sophie Koot | PBScoache Kenniscentrum SWPBS | PI Research
Mariska Brinkman | PBScoache Kenniscentrum SWPBS | PI ResearchVoor scholen in welke fase van implementatie?
Interessant voor scholen in alle fasen van implementatie & borging.Voor welke schoolsoort?
Interessant voor alle onderwijstypen (PO, SBO, SO, VSO, MBO) .Waar gaat de workshop over?
Het duurzaam borgen van SWPBS vraagt om onderhoud en teamwork. Wat kun je als PBSteam doen om je collega’s scherp, betrokken en enthousiast te houden? En hoe doe je dat op een laagdrempelige en effectieve manier? In deze workshop delen we slimme, aantrekkelijke manieren om in de drukte van alledag samen scherp te blijven op effectieve elementen van de aanpak. Er worden praktische tips en afwisselende werkvormen gedeeld.Wat nemen deelnemers concreet mee?
Je gaat naar huis met concrete handvatten en nieuwe inspiratie om SWPBS met elkaar levendig en zichtbaar te houden binnen jouw school.Maximum aantal deelnemers
30
-
Deze dag wordt georganiseerd door het SWPBS team Nederland:
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur