In een wereld vol onderlinge afhankelijkheden vraagt goed onderwijs om systeemdenken: het vermogen om samenhang, dynamiek en complexiteit te doorzien. Dit minisymposium brengt onderzoekers, docenten en ontwerpers samen rond de vraag hoe systeemdenken geleerd en onderwezen kan worden. Kostas Nizamis opent met een keynote over de kracht en het belang van systeem denken binnen technische beroepen. Twee aansluitende workshops, verzorgd door de onderzoekers, verdiepen dit thema: één over het uitgevoerde onderzoek naar leren systeemdenken in de hbo-opleiding Engineering, en één over het ontwikkelen van een generiek didactisch model dat systeemdenken toegankelijk maakt voor alle onderwijsniveaus.
Dit onderzoek is uitgevoerd met een Comeniusbeurs en met dit symposium sluiten we het project af. We delen de opbrengsten van twee jaar onderzoek naar systeemdenken in het techniekonderwijs.
- Locatie: Hogeschool Windesheim Zwolle – X1.90
- Tijd: 13:00 - 17:00
Programma
| Tijd | Activiteit |
|---|---|
| 13.00 - 13.30 | Inloop |
| 13:30 - 13:45 | Welkom + opening door projectteam |
| 13:45 - 14:45 | Keynote door Kostas Nizamis (EN) |
| 14:45 - 15:00 | Korte pauze (koffie/thee) |
| 15:00 - 16:00 | Twee interactieve workshops (60 minuten) (NL) |
| 16:00 - 16:30 | Plenaire afsluiting met terugkopperling & vragen |
| 16:30 - 17:00 | Afsluiting borrel/netwerkmoment |
-
-
Programma
Lees meer over ons programma
-
Keynote lezing: de kracht en het belang van systeem denken binnen technische beroepen
Let op: de keynote wordt gegeven in het engels
Kostas Nizamis (Assistant Professor - Universiteit Twente) streeft ernaar bij te dragen aan de ontwikkeling van kennis en praktijk binnen Systems Engineering, met een focus op multidisciplinaire technische communicatie.
-
Workshop 1: Wat leren we van hbo techniekstudenten en -docenten over leren systeemdenken in de techniek?
Workshopleiders: Erik Meij en Guus Gerrits
Max. aantal deelnemers: 25-30
Voor wie?: Docenten, leraren, onderwijskundigen en onderzoekers
Over de workshop
In deze workshop delen we de bevindingen van een recent onderzoek naar leren systeemdenken binnen een hbo-opleiding Engineering. Door middel van interviews met docenten en studenten is verkend hoe lessen bijdragen aan het vermogen om complexiteit te begrijpen en verbanden te zien tussen technische, sociale en ecologische systemen. Daarnaast is met een vragenlijst het systeemdenkvermogen van studenten in kaart gebracht.Deelnemers worden uitgenodigd om samen te reflecteren op de didactische werkwijzen die systeemdenken kunnen stimuleren, en om te verkennen welke implicaties deze bevindingen hebben voor het ontwerp van toekomstgericht techniekonderwijs en vervolgonderzoek.
-
Workshop 2: Didactische taal voor Systeemdenken: een model voor alle onderwijsniveaus?
Workshopleiders: Bruno Oldeboom en Anne van Vulpen
Max. aantal deelnemers: 25-30
Voor wie?: Docenten, leraren, onderwijskundigen en onderzoekers
Over de workshop
Systeemdenken is niet alleen relevant voor technici, maar voor iedereen die wil leren omgaan met de complexiteit van de wereld. In deze onderwijskundige workshop verkennen we de mogelijkheid van een didactisch model dat leraren op alle onderwijsniveaus — van primair onderwijs tot hbo — ondersteunt bij het ontwikkelen van systeemdenken bij leerlingen en studenten.Samen onderzoeken we welke bouwstenen een dergelijk model zou moeten bevatten, hoe het aansluit bij bestaande didactische kaders en hoe het kan bijdragen aan betekenisvol en samenhangend onderwijs in uiteenlopende beroepscontexten.
-
Meer weten?
Wil je meer weten over dit evenement? Neem contact op met kenniscentrumbe@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur