Wat wil jij straks veranderen in jouw organisatie?
Wil je de bedrijfsprocessen, kwaliteit en efficiency in jouw eigen organisatie verhogen? Kies dan voor de post-hbo Veranderen met Kwaliteits-, Proces- en Lean Management. Centraal staan verandermanagement, kwaliteits- en procesmanagement en Lean Six Sigma (Green Belt). Je verdiept je onder meer in hoe je klanttevredenheid verhoogt, een kwaliteitsmanagementsysteem opzet en de bedrijfsprocessen optimaliseert. En verandering kan vlot gaan: want je past de theorie tijdens deze post-hbo-opleiding al direct toe in je eigen praktijk.
Wat ga je doen?
34 lesdagen van 3 uur voor de hele opleiding
Op donderdagavond op onze campus in Zwolle
-
-
Zo zit jouw post-hbo in elkaar
Je werkt tijdens deze post-hbo-opleiding aan een verbetervoorstel voor je werkgever. Je werkgever en jijzelf zien dus meteen resultaat van je opgedane kennis.
Verhogen van kwaliteit, efficiency en bedrijfsprocessen
Efficiënt ingerichte processen leiden tot hogere klanttevredenheid en betere resultaten, kortom tot een hogere kwaliteit. Hogere kwaliteitseisen aan producten en diensten vragen om een goed kwaliteitsmanagementsysteem. Daarnaast willen steeds meer bedrijven de bedrijfsprocessen optimaliseren. In deze post-hbo-opleiding staan kwaliteitsmanagement, procesmanagement en Lean Six Sigma (Green Belt) centraal en wordt er verbinding gelegd met het tot stand brengen van de gewenste veranderingen.
Modulair en flexibel
De totale opleiding bestaat uit vier modules die je los van elkaar en in verschillende volgorde kunt doorlopen:
- Veranderen
- Kwaliteitsmanagement
- Procesmanagement
- Lean Six Sigma (Green Belt)
Je kunt de gehele opleiding volgen, maar ook één of twee modules. Elke module heeft het onderdeel 'Veranderen'. Dit onderdeel hoef je, bij deelname aan het volledige traject, maar eenmaal te volgen. Bij het succesvol afronden van een module ontvang je een certificaat van Windesheim.
Opdrachten en toetsing
Je maakt zeven deelopdrachten, waarbij je de kennis toepast op jouw bedrijfssituatie, en een eindopdracht. Deze bestaat uit een analyse binnen de eigen organisatie waaruit een verbetervoorstel voortvloeit. Bij de module Lean Six Sigma maak je ook nog een algemene inzichttoets. De eindopdracht van de module Veranderen maakt onderdeel uit van de eindopdracht van alle modules.
Lesdagen en studiebelasting
Kies je voor de gehele opleiding dan:
- Volg je 34 bijeenkomsten in zo’n 18 maanden
- Op donderdag van 18.30 tot 21.30 uur
- Met een totale tijdsinvestering van 294 uur, waarvan 105 contacturen
Docenten
Wij vinden het belangrijk dat de lesstof naadloos aansluit op jouw praktijk. Daar dragen onze vraaggestuurde lesmethode en praktijkopdrachten aan bij. Maar net zo belangrijk is de ruime praktijkervaring en deskundigheid van onze docenten.
Adviescommissie
Om onze kwaliteit en aansluiting op de praktijk te waarborgen is een adviescommissie opgericht. Vertegenwoordigers uit het werkveld adviseren over de kwaliteit en praktijkgerichtheid van de opleiding.
Certificering
Bij het succesvol afronden van een module ontvang je een certificaat van Windesheim. Voor het gehele traject ontvang je een certificaat van het CPION(opent in nieuw tabblad), Centrum voor Post Initieel Onderwijs Nederland.
-
Module Veranderen
In elke module komt het thema verandermanagement voor. Kies je ervoor om de hele opleiding te volgen, dan hoef je dit onderdeel maar een keer te volgen. Binnen veranderingsprocessen worden de volgende thema's behandeld:
- Visies en modellen van verandermanagement
- Structuren aanpakken
- Inhoud geven en sturen
- Drijvende krachten achter geslaagde veranderingen
- Draagvlak creëren
- Veranderingen consolideren en evalueren
Studiebelasting
De studiebelasting van deze module is 51 uur.
-
Module Kwaliteitsmanagement
Klanten stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van producten en diensten. Om hieraan te kunnen voldoen, moeten organisaties beschikken over een adequaat kwaliteitsmanagementsysteem, waarbij het continu verbeteren centraal staat, en niet het documenteren. Voor veel organisaties betekent dit blijvend aantoonbaar verbeteren en niet meer alleen het onderhouden van hun handboek. Binnen de module Kwaliteitsmanagement worden de volgende thema's behandeld:
- Kwaliteitsmanagement in de praktijk
- Verschillende modellen zoals ISO, INK en HKZ
- Kwaliteitsmanagement binnen strategie, beleid en doelstellingen
- Borging
- Auditen
- Klachtenmanagement
- Zinvol en effectief reviewen
Jouw tijdsinvestering
De studiebelasting van deze module is 81 uur.
-
Module Procesmanagement
Sneller, efficiënter, klantgerichter en kostenefficiënter werken. Een wens van veel organisaties, maar vaak ook noodzaak. Je wilt aan de (veranderende) wensen en eisen van je klant voldoen, maar je wilt ook meer rendement. Procesgericht werken draagt hieraan bij. In de module Procesmanagement leer je hoe je tijd, mensen en middelen optimaal inzet en de customer service naar een hoger niveau tilt. Help je organisatie omschakelen van een aanbodgestuurde naar een procesgerichte benadering. Binnen de module Procesmanagement worden de volgende thema's behandeld:
- Organisatiestrategie en implicaties voor inrichting van processen
- Procesanalyse en procesverbetering
- Procesdoelstellingen formuleren
- Prestatie-indicatoren
- Theory of constraints
- Klantwaarden
- Risico- en stakeholdersmanagement
Jouw tijdsinvestering
De studiebelasting van deze module is 81 uur.
-
Module Lean Six Sigma (Green Belt)
Steeds meer organisaties willen hun bedrijfsprocessen optimaliseren. De vraag van de klant moet nog beter afgehandeld worden door waarde te creëren en verspilling te reduceren in de waardenstroom. Maar hoe verbeter je klanttevredenheid, verkort je doorlooptijden en verhoog je efficiency? De Lean Six Sigma methode beantwoordt deze vragen.
Praktisch toepasbaar
De module Lean Six Sigma (Green Belt) voorziet je van een praktische toepasbare theoretische achtergrond. Nadat je de module hebt afgerond kun je processen op systematische wijze analyseren en verbeteren met behulp van statistiek. Binnen Lean Six Sigma (Green Belt) komen de volgende thema's aan bod:
- Wat is Lean Six Sigma?
- Opstellen van doelstellingen voor procesverbetering
- Charter opzetten
- Procesdata verzamelen
- Betrouwbaarheid van data
- Statistiek
- Procesprestaties weergeven
- De stem van de klant uitwerken
- 7 wastes
- FMEA
- Lean cultuur
- Visueel management
- Veranker- en verbeterinstrumenten
Jouw tijdsinvestering
De studiebelasting van deze module is 81 uur.
-
Is deze post-hbo iets voor jou?
Je kunt deze post-hbo volgen als je:
- Beschikt over hbo-werk- en -denkniveau en/of een afgeronde hbo-opleiding
- Motivatie hebt om van en met elkaar te leren
- Voldoende de mogelijkheid hebt om de opdrachten in een eigen werksituatie uit te voeren
- Basiskennis hebt van je organisatie
-
Opleidingen Continu verbeteren
Windesheim biedt opleidingen, trainingen, advies en coaching aan voor professionals, teams en organisaties met betrekking tot continu verbeteren.
Meer weten over Continu verbeteren & Windesheim?
-
Zo zit jouw post-hbo in elkaar
Dit voeg je toe op je cv
Je kennis van verandermanagement kun je optimaal inzetten bij verbeteren van processen. Kwaliteitsmanagement helpt je om (nog meer) resultaat te behalen met een kwaliteitssysteem. Procesmanagement geeft je handvatten bij het verbeteren van het customer serviceniveau van je organisatie. En met Lean Six Sigma weet je hoe je een bijdrage levert aan Lean-projecten in de eigen organisatie of deze verder implementeert. In functies als:
- Adviseur kwaliteitszorg, kwaliteitsmanager of kwaliteitsmedewerker
- Procesadviseur, proceseigenaar beleidsmedewerker of leidinggevende
- Logistiek medewerker, kwaliteitsfunctionaris of procesmanager
Wanneer kun je starten?
Zwolle | 8 februari 2024 | Aanmelden |
Wat kost de post-hbo?
Je betaalt € 9.210,- voor de hele post-hbo. Je kunt ook losse modules volgen en deze apart betalen. Wist je al dat er meerdere opties bestaan om je studie (deels) te bekostigen? Denk aan subsidies, jouw werkgever die een bijdrage levert of het aanvragen van een beurs. Check wat er zoal mogelijk is.
Wil je deze post-hbo-opleiding straks incompany aanbieden als bedrijf of instelling? Dat kan! Bel of mail dan met het Windesheim Informatiecentrum voor meer informatie.
Heb je nog vragen?
App, bel of mail ons.
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur.
"Alle modules waren vrijwel een-op-een toepasbaar"
Daphne Streppel
oud-student, Veranderen met Kwaliteits-, Proces- en LEAN managementDeze opleiding biedt ook losse modules aan
Om aan hoge eisen te kunnen voldoen moeten organisaties een adequaat kwaliteitsmanagementsysteem hebben. Het continu verbeteren staat hierbij centraal. Meld je aan voor deze module en leer hoe je zo’n systeem kunt opzetten en onderhouden. Verandermanagement is onderdeel van de module. Na afronding ontvang je een certificaat.
Wil je een adequaat kwaliteitsmanagementsysteem kunnen maken en onderhouden, gebaseerd op verandering en verbetering? Meld je aan voor deze combinatie van modules, waarbij je ook leert processen op systematische wijze te analyseren en verbeteren. Verandermanagement is onderdeel van deze combinatie. Na afronding ontvang je een certificaat.
Ga voor een combinatie van 2 modules en ga aan de slag met het ontwerpen van een goed kwaliteitsmanagementsysteem, waarbij verbetering centraal staat. Combineer dit met procesmanagement, voor het optimaal benutten van tijd, mensen en middelen. Verandermanagement is onderdeel van deze combinatie. Na afronding ontvang je een certificaat.
Hoe verbeter je klanttevredenheid, verkort je doorlooptijden en verhoog je efficiency? Meld je aan voor deze module en leer hoe je processen op systematische wijze kunt analyseren en verbeteren met behulp van statistiek. Verandermanagement is onderdeel van de module. Na afronding ontvang je een certificaat.
Meld je aan voor deze module en leer je hoe je tijd, mensen en middelen optimaal inzet en de customer service naar een hoger niveau tilt. Help je organisatie omschakelen van een aanbodgestuurde naar een procesgerichte benadering. Verandermanagement is onderdeel van de module. Na afronding ontvang je een certificaat.
Deze combinatie van 2 modules geeft je optimale handvatten om processen op systematische wijze te analyseren en te verbeteren. Meld je aan voor deze combi en til de customer service naar een hoger niveau. Verandermanagement is onderdeel van deze combinatie. Na afronding ontvang je een certificaat.