Serious game zet studenten aan het denken over winst, mens en planeet
Wat gebeurt er als studenten Commerciële Economie en Ondernemerschap & Retail Management niet alleen op winst mogen sturen, maar ook rekening moeten houden met mens en milieu? Dat ontdekken ze in de serious game Vino Vidi Vici, ontwikkeld door docent Tim de Roos.
Winst maken met een ethisch kompas
In deze game vormen studenten een schakel in de productieketen van wijn: leverancier, producent, groothandel of detaillist. Elke week hebben de studenten een andere rol en wordt het spel complexer, met nieuwe dilemma’s en uitdagingen. Ze leren dat ze samen moeten werken om met die dilemma’s en uitdagingen om te gaan en om klantwaarde te creëren. Hun doel is winst maken, maar zonder dat dit ten koste gaat van de ecologische en maatschappelijke score. Want: als de aandacht té veel uitgaat naar profit, zakt de balans door, met als gevolg dat het spel stopt.
People, planet én profit in balans
Voor studenten van deze opleidingen is het heel natuurlijk om te denken in opbrengsten en marktkansen. Juist daarom is het interessant om ze ook met de andere P’s, people en planet, te laten oefenen. Ze moesten tijdens de game continu keuzes afwegen, wat leidde tot mooie discussies én inzichten, zoals:
- Het belang van eerlijke werkomstandigheden voor boeren: goede betaling en het vermijden van slavenarbeid, is cruciaal voor de duurzaamheid van de arbeidskracht in de landbouw (people).
- De focus op duurzame landbouwmethoden: het behouden van goede grond zonder overexploitatie, zodat de ecologische impact geminimaliseerd wordt (planet).
Prijsbepaling en kostenstructuren moeten zorgvuldig worden afgestemd om de winstgevendheid binnen de keten te waarborgen. Zo kunnen alle betrokken partijen in de keten profiteren (profit).
Door het spel én de discussies die het opleverde, leerden de studenten dat een goede balans tussen mensen, planeet en winst essentieel is voor een duurzaam en succesvol bedrijfsmodel in de landbouw- en voedingsindustrie.
Reflectie in plaats van AI
Naast de game verdiepten studenten zich tijdens dit vak in de theorie achter een logistieke waardeketen en doken ze in de praktijksituatie van een product naar keuze. In een door hen gemaakte podcast kwam alles samen: game-ervaringen, theorie en praktijk. Een mooie manier voor studenten om te laten zien (horen) wat ze geleerd hadden. En opvallend: waar AI vaak als snelle oplossing wordt ingezet, is dat in dit spel juist niet mogelijk. Studenten moeten zelf nadenken, onderhandelen en afwegen. Precies wat deze complexe vraagstukken vragen.
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur