“Ik wil de meest complete docent worden”
Tim Kelder heeft de Pabo afgerond op het moment dat hij aan de slag gaat binnen de Post-HBO Vakbekwaam Bewegingsonderwijs voor het primair onderwijs (VBO). Hij heeft zichzelf een duidelijk doel gesteld: “Ik wil de meest complete docent worden.” Inmiddels heeft hij de VBO gehaald en is hij druk aan de slag met de deeltijd docent Lichamelijke Opvoeding. Hoe beviel de Post-HBO en waar komt zijn missie vandaan? Tijd voor een gesprek!
Passie voor de klas
“Vanaf jongs af aan wist ik dat ik voor de klas wilde staan. Ik heb lang getwijfeld tussen de Pabo en de Calo. Uiteindelijk heb ik voor de Pabo gekozen, maar het bleef altijd wel kriebelen om de Calo te doen,” begint Tim. Dat het blijft kriebelen moge duidelijk zijn, want uiteindelijk staat Tim toch voor de klas als vakleerkracht bewegingsonderwijs met de VBO op zak! “Zelf heb ik veel affiniteit met sport. Juist omdat kinderen nu steeds minder bewegen, zou ik het mooi vinden om de schakel tussen leren en bewegen te zijn,” vertelt Tim. “Om les te mogen geven in de gymzaal, heb je een extra bevoegdheid nodig naast degene die je vanuit de Pabo krijgt. Het is belangrijk dat je weet wat je doet. Dus toen ik de kans kreeg om vanuit de basisschool waar ik werk mijn VBO te halen, besloot ik er dan ook direct voor te gaan!” Toen hij eenmaal gestart was binnen VBO, vindt hij dat zo interessant dat hij ook de LO deeltijd op de Calo gaat volgen: “Zo ga ik alsnog aan de slag op de Calo!”
Een toffe peer voor de klas
Binnen de Post-HBO heeft Tim het naar zijn zin: “We hebben verschillende docenten waar we les van hebben. Wat ik leuk vind, is dat je heel duidelijk merkt dat iedere docent een passie voor zijn vak heeft, maar geen enkele van hen op dezelfde manier lesgeeft.” Hier haalt hij zelf voor zijn eigen lessen ook weer inspiratie uit. “Als ik zie dat een ander op zijn manier les geeft, neem ik dat in me op. Vervolgens neem ik dat niet klakkeloos over, maar geef ik daar mijn eigen draai aan waardoor ik het ook zelf toe kan passen in mijn lessen. Ik vind het belangrijk dat je dat met alles doet zodat je niet iemand kopieert, maar echt als jezelf voor de klas staat,” zegt Tim. Het is pittig om de opleiding te combineren met de werkdagen, maar met goed plannen haalbaar. Binnen de Post-HBO wordt er veel herhaald, maar dat vindt Tim niet erg: “Hoe vaker je iets doet of hoort, hoe beter het blijft hangen. En de focus van de Post-HBO ligt heel duidelijk op goed bewegen.” Precies waar hij liggen moet!
Bewegen en kinderen
“Ik vertel kinderen dat je kunt worden wat je maar wilt worden en gebruik mezelf daarin als voorbeeld: ik heb mezelf voorgenomen om de meest complete docent te worden. Met de VBO ben ik daar wat verder mee gekomen: ik ben nu de gymleraar en de meester,” zegt Tim. Als hem wordt gevraagd wat voor hem die speciale band met het onderwijs is, hoeft Tim niet lang na te denken: “Ik heb altijd de drang gevoeld om kinderen iets bij te willen brengen. Wanneer je ziet dat kinderen begrijpen wat je bedoelt en je de verandering ziet, ben je heel dichtbij dat bijzondere proces. Binnen bewegen doe je daarnaast veel samen. En het samen iets spelenderwijs leren, dat vind ik ontzettend leuk!”