Onderzoeksprogramma Autobanden Rubber Recycling
Autobanden Rubber Recycling
Het onderzoeksprogramma Autobanden Rubber Recycling is onderdeel van het onderzoeksportfolio van het lectoraat Kunststoftechnologie. Het onderzoek richt zich op het ontwikkelen van alle engineering & design aspecten die belangrijk zijn voor een succesvolle marktintroductie van rubber devulkanisatie. Dit programma loopt sinds 2014 in samenwerking met de Universiteit Twente, vakgroep ETE, die de focus hebben op deze vorm van chemische recycling.
In 2021 won het lectoraat Kunststoftechnologie de Deltapremie(opent in nieuw tabblad) – de prijs van €500.000 van SIA en de Vereniging van Hogescholen werd aangevuld door het College van Bestuur van Windesheim met €250.000 en in zijn geheel besteed aan het verder brengen van de benodigde technologieën die nodig zijn om schone ingangsstromen te creëren voor devulkanisatie: het scheiden en sorteren van banden en zelfs het scheiden en sorteren van het rubber binnen de autoband zelf. Sinds 2022 heeft Windesheim een tweede academische samenwerkingspartner opgezocht, namelijk de TU Delft, vakgroep Circular Product Design.
Engineering & Design voor Autobanden Rubber Recycling
Sinds de aanvang van het project, heeft het project zich erop gericht om voor de praktijk bruikbare resultaten op te leveren. We gebruiken de ‘demonstrator onderzoeksmethode’. Dat wil zeggen: aan de hand van concrete casussen worden rekenregels en full-scale demonstrators ontwikkeld, die daadwerkelijk in de praktijk kunnen worden geïnstalleerd. Deze praktijk casussen zijn bedacht en uitgewerkt in nauwe samenwerking met de betrokken bedrijven.
-
-
Meer over onderzoeksprojecten
Hieronder vind je een overzicht van onze onderzoeksprojecten op het gebied van Rubber Recycling, door de jaren heen.
-
NWO en TechForFuture ‘Closing the loop’, Promotie-onderzoek (2014 – 2018)
Dit promotie-onderzoek werd uitgevoerd aan de Universiteit Twente met medebegeleiding van het lectoraat Kunststoftechnologie. In dit onderzoek is gekeken naar een aantal aspecten:
- De effecten van verschillende devulkanisatie-agents wanneer GTR als grondstof dient
- Een eerste voorzichtige opschaling van lab-schaal naar een twin-screw extruder
- Het effect van de samenstelling van het rubber mengsel op de kwaliteit van het devulkanisaat
De resultaten van dit onderzoek kun je lezen in de thesis van Hans van Hoek:
Closing the Loop: Reuse of Devulkanized Rubber in tires


-
OP-Oost EFRO Proeftuin Recycling ‘Influence of resins in ground passenger car tire rubber on the devulcanization process’ (2018-2019)
Gebaseerd op de resultaten van het promotie-onderzoek van Hans van Hoek ‘Closing the loop’ naar Ground Tire Rubber devulkanisatie is in deze studie verder gekeken hoe de eigenschappen van het devulkanisaat verbeteren als het rubber gescheiden wordt. Silica-silaan werd hierbij geïdentificeerd als een grote verstoorder in de optimalisatie van het chemische devulkanisatie proces.
Lees hieronder de resultaten:

-
Provincie Overijssel ‘Garbage in, Garbage out’, ‘Onderzoek naar signatuur van end-of-life autobanden’ (2022-2024)
In deze twee kleine projecten werd de basis gelegd voor het onderzoek wat later zou plaatsvinden binnen het project Groeifonds CPNL ‘UPTYRE’. De onderzoeken richtten zich op de marktaspecten van de autobanden recycling industrie en op het identificeren van de verschillende soorten rubber in autobanden met behulp van geavanceerde analysetechnieken zoals LIBS (Laser-Induced Breakdown Spectroscopy) en FTIR (Fourier Transform Infrared Spectroscopy).

-
SIA, VvH, Windesheim Deltapremie ‘Verkennend onderzoek Banden Recycling’ (2021-2024)
De voorgaande onderzoeken hadden het inzicht gegeven dat de verschillende compounds in een autoband gescheiden moeten worden om een devulkanisaat op te leveren wat na revulkanisatie hoge mechanische eigenschappen kan behalen. Het vóórscheiden en sorteren van autobanden is stap 1 in het verbeteren van de ingangsstroom voor devulkanisatie, stap 2 is het scheiden van de compounds in de band zelf. Om dit te bereiken is een scala aan engineering technieken onderzocht door onder andere de studenten van de minor Fabriek van de Toekomst, locatie Perron038.
Infographic-flyer-Rubber-Recycling

-
SIA RAAK PRO ‘Hoogwaardige Recycling van Banden door Devulkanisatie’ (2022-2026)
Zowel de UTwente vakgroep ETE is bij dit onderzoek betrokken met hun kennis en lab faciliteiten, als de TU Delft vakgroep Circular Product Design die het promotietraject van onderzoeker Eric Roetman begeleiden. Binnen de RAAK PRO worden de volgende aspecten onderzocht:
- het optimaliseren van het devulkanisatieproces in de twin screw extruder (TSE)
- het optimaliseren van de proces-parameters voor devulkanisatie in de TSE voor gescheiden rubber stromen
- verdere opschaling
- de LCA van het devulkanisatieproces ten opzichte van andere rubber recycling methodes
- de gewenste specificaties voor nieuwe compounds voor eventueel bestaande dan wel nieuwe producten
- de drempels die op dit moment in de markt worden ervaren om devulkanisatie in de markt te laten doordringen
Lees hieronder de bevindingen van Eric Roetman, in twee wetenschappelijke artikelen:
Does Rubber Meet The Road?(opent in nieuw tabblad)
Bouncy Idea Or Solid Practice?(opent in nieuw tabblad)

-
Groeifonds CPNL ‘UPTYRE’ (2024-2028)
Dit project waarin de hele keten vertegenwoordigd is onder penvoerder Recybem, heeft als doel het ontwikkelen van specifieke voorbehandelings- & sorteertechnieken voor synthetisch rubber uit autobanden. Het consortium bestaat uit: Recybem (penvoerder), Apollo, Avantes, Kargro, New Born Rubber, Rubber Resources, Reedijk, Spectral Industries, Universiteit Twente en Windesheim.

De schaal van het onderzoek is als nooit te voren, zo heeft partner Kargro 6,5 ton van één specifiek type band verkleind om heel specifieke ingangsstromen te genereren voor de pilot plant proeven bij New Born Rubber, Rubber Resources en Windesheim.
Op de hoogte blijven van dit project? Volg het laatste nieuws op LinkedIn:
LinkedIn UPTYRE(opent in nieuw tabblad)

-
-
-
Meer over partners
Gedurende dit project hebben wij samengewerkt met veel verschillende partijen uit de industrie. Hieronder een overzicht.
-
UPTYRE

-
-
-
Meer over Roadmap Rubber Recycling
Hier volgt een intro over de Roadmap
-
-
-
Meer over in de media
Door de jaren heen is dit onderzoeksprogramma diverse keren opgepakt door de media. Hieronder een overzicht van de (online) publicaties.
-
Onderzoeksprogramma Autobanden Rubber Recycling
in de praktijk
- Er hebben tot nu toe meer dan …. bedrijven/kennis- en overheidsinstellingen meegewerkt
- Er zijn tot nu toe zijn meer dan ………. studenten bezig geweest met dit programma in de vorm van stage, afstuderen of als opdracht in een minorprogramma.
- De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt in de lesprogramma’s de Minor Production Engineering en de Master Polymer Engineering.
Programma-manager Geert Heideman
Sinds 2012 is Geert Heideman onze associate lector Kunststoftechnologie. Hij trekt de programmalijn Industrial Additive Manufacturing dat onder andere in het teken staat van 3D-metaalprinten. Geert heeft chemische technologie gestudeerd aan de Universiteit Twente, waar hij is gepromoveerd in de rubbertechnologie. Deze kennis zet hij in binnen het onderzoeksprogramma Autobanden Rubber Recycling.
Van 2004 tot 2012 heeft Geert functies bekleed in het toegepast industrieel onderzoek bij National Starch & Chemical (member of the ICI group), later Henkel Nederland. Eerst als research chemist, actief in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten voor de Diecasting- en Forging-industrie en voor de ondersteuning en verbetering van bestaande productieprocessen. Vanaf 2007 was Geert verantwoordelijk voor de ontwikkeling van nieuwe productlijnen en technische ondersteuning bij de marktintroductie in Europa.
Mede mogelijk gemaakt door:
Dit programma is door meerdere subsidieverstrekkers gefinancierd: NWO en TechForFuture (2014 – 2018), OP-Oost EFRO (2018-2019), SIA (Deltapremie, RAAK PRO 2022-2026), Provincie Overijssel (2020-2023), Groeifonds CPNL (2024-2027).

Meer weten?
Heb jij behoefte om samen met ons aan de slag te gaan met een onderzoeksproject? Neem contact met ons op, dan bespreken we de mogelijkheden!
E-mail: kunststoftechnologie@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur