Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Verlengingsaanvraag lectoraat Sportpedagogiek goedgekeurd!

  • 29 oktober 2025
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Verlengingsaanvraag lectoraat Sportpedagogiek goedgekeurd!

Het lectoraat Sportpedagogiek heeft onlangs haar verlengingsaanvraag ingediend voor de periode van 2026-2029. Deze is goedgekeurd! Dat geeft het lectoraat de mogelijkheid om zich de volgende lectoraatsperiode weer volop in te zetten voor een veilig pedagogisch sportklimaat. Daarnaast breidt het lectoraat haar focusgebied uit: samen met nieuwe samenwerkingspartners uit de jeugdhulp gaan ze de mogelijkheden verkennen voor sport en bewegen als middel in de ondersteuning aan jongeren. Lector Nicolette Schipper-van Veldhoven en onderzoeker Maarten Kruimelaar vertellen meer over deze ontwikkelingen.

Bestendigen veilig sportklimaat op alle niveaus

Een veilig sportklimaat begint bij ‘awareness’. Het besef dat het sportklimaat niet altijd veilig is bestaat wel en in de wetenschap zijn er veel onderzoeken die dit onderbouwen. Nu is het belangrijk dat deze ‘awareness’ ook in de praktijk doorwerkt én dat sportclubs weten hoe ze om moeten gaan met een onveilig sportklimaat en hoe ze dit kunnen verbeteren. Dat vraagt om praktische instrumenten die handelingsverlegenheid omzetten naar handelingsbekwaamheid.

Een pedagogisch en veilig sportklimaat realiseren is de verantwoordelijkheid van het hele systeem. Het lectoraat onderscheidt drie lagen hierin: micro, meso en macro. 

“Dit betekent dat niet alleen de trainer (micro-niveau) verantwoordelijk is, maar ook de club (meso) en de beleidsmakers (macro). Alleen als het hele systeem verandert op alle drie de lagen ontstaat er een duurzame cultuurverandering waarbij de prestatie niet langer centraal staat, maar het welzijn van kinderen,” vertelt Nicolette.

Een van de manieren waarop het lectoraat gaat proberen de awareness in de praktijk op verschillende lagen te vergroten en handelingsbekwaamheid van de sportclubs te vergroten is door het ontwikkelen van instrumenten die stakeholders kunnen inzetten/gebruiken in de praktijk. Hierbij maken ze gebruik van veel tools die ook al ontwikkeld zijn. Het lectoraat gaat bestaande tools structureren zodat het makkelijker wordt ze gericht te kiezen en in te zetten voor het juiste doel.

Verbinding onderwijs

Het thema sportpedagogiek en veilig sportklimaat is sterk geïntegreerd in het curriculum van Sportkunde en AD Sport. Het komt terug in alle studiejaren, van verenigingsondersteuning tot maatschappijkeuzedelen en modules zoals Sport en Beweegvisie. Naast de vaste plek in het curriculum is de begeleiding van (afstudeer)stages  versterkt. 

Maarten Kruimelaar maakt sinds 1 september 2025 deel uit van het lectoraat Sportpedagogiek. Hij gaat zich richten op onderzoeksprojecten over de impact van alle goede initiatieven die in de praktijk worden genomen om in Nederland een veilig pedagogisch sportklimaat te realiseren. Daarnaast werkt hij als docent Sportkunde en zal de verbinding tussen opleidingen en onderzoek versterken.

“Ik vind het niet alleen belangrijk om onderzoek te verbinden met de praktijk, maar ook vooral met het onderwijs. Samen met collega’s, studenten en partners uit het werkveld wil ik vol passie werken aan vernieuwende oplossingen,” vertelt Maarten. “Ik word gedreven door sport en vooral om het samen leuk, veilig en plezierig te maken.”

Sport en bewegen als onderdeel van ondersteuning aan jongeren 

In de volgende lectoraatsperiode gaat het lectoraat, met partners uit de jeugdhulp, de mogelijkheden verkennen voor sport en bewegen als middel in de ondersteuning aan jongeren. De vraag kwam vanuit het werkveld door de zorgen over de mentale gezondheid van jeugd.

“Voor het vierde termijn hebben we nieuwe partners zoals Stichting Het Vergeten Kind, Augeo Foundation en de Noaber Foundation,” vertelt Nicolette. “We delen een missie. In de samenwerking kunnen we van elkaar leren en elkaar versterken. Sport en bewegen krijgen een belangrijke rol in het versterken van de mentale gezond bij kinderen.”

Met deze partners en sportparken verkent het lectoraat de komende periode de mogelijkheden voor de opzet van een leerhub. Hier wil het lectoraat, in samenwerking met de bestaande infrastructuur, praktijkgerichte kennis opdoen over hoe de inzet van sport bij het versterken van de mentale gezondheid bij kinderen wel of juist niet werkt.

We kijken uit naar onze samenwerking met NOC*NSF, Gemeente Zwolle, Sportbedrijf Arnhem, Gemeente Amsterdam, Gemeente Utrecht, MBO Amersfoort, Stichting Het Vergeten Kind, Noaber Foundation, Augeo Foundation, Gemeente Den Haag en  
Gemeente Amersfoort.

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

'Studenten pakken écht moreel eigenaarschap over AI, en dat maakt ons trots'

2 december 2025
Teaser image

Almere breidt samenwerking voor startende leerkrachten fors uit

1 december 2025
Teaser image

Peter Idema nieuwe directeur dienst Bedrijfsvoering

1 december 2025
Teaser image

‘AI helpt me om problemen op te lossen’

27 november 2025
Teaser image

‘Het economieonderwijs op het vo is nog erg gericht op financiële waarden’

20 november 2025

Neem contact met ons op