Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Ad-opleiding hielp Deborah bij switch van toerisme naar zorg

  • 19 april 2024
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Ad-opleiding hielp Deborah bij switch van toerisme naar zorg

Deborah Oud, studeerde af in toerisme maar toen kwam de coronapandemie. Ze koos voor een nieuwe carrière in de zorg. Ze deed het betekenisvolle werk met passie en wilde zich verder ontwikkelen met de Ad-opleiding 'Sociaal werk in de zorg'. Het werk en de opleiding gaven haar niet alleen voldoening, maar ook erkenning. Deborah is namelijk genomineerd voor de landelijke Ad Talent Award 2024. Een gesprek met deze gedreven studente over haar carrièreswitch en de betekenis van de Ad-opleiding voor haar carrière.
 

Waarom koos je voor de zorg?

‘Ik was net afgestudeerd aan de mbo 4-opleiding 'Travel & Hospitality Management' toen de coronapandemie uitbrak. Heel de sector lag stil en er was nauwelijks werk. In de zorg daarentegen was de behoefte aan medewerkers groot en ik besloot om in de ouderenzorg te gaan werken. Het werk gaf mij veel voldoening en ik besloot om het toerisme te laten voor wat het was. Ik wilde mezelf verder ontwikkelen en ging onderzoeken wat er nog meer mogelijk was in de zorg. Zo kwam ik uit op de Ad-opleiding 'Sociaal werk in de zorg', een tweejarige opleiding met twee dagen per week school en twee dagen stage. 

Tijdens één van mijn stages werkte ik in de gehandicaptenzorg met mensen met een licht verstandelijke beperking, autismespectrumstoornis en het syndroom van Down. Dat was een zeer leerzame en leuke ervaring. Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht, waarbij ik een cliënt help die snel overprikkeld raakt vanwege haar autismespectrumstoornis (ASS). Ik bedenk oplossingen voor de problemen die haar sociale participatie gunstig beïnvloeden.’
 

Waarom een associate degree?

‘De voornaamste reden om een Ad-opleiding te kiezen, is dat ik niet vijf dagen wil studeren en dat ik de kennis die ik leer direct wil toepassen in de praktijk. Ik merk dat ik de theorie die ik in twee dagen opdoe veel beter onthoud als ik die direct kan toepassen tijdens mijn stage. Ook vind ik de manier van toetsen bij mijn Ad-opleiding erg prettig. En ik word beoordeeld op de verslagen die ik maak. Wij hebben geen tentamens waar je voor moet stampen, wat bij bacheloropleidingen vaak wel het geval is. Het stampen van de theorie is voor mij niet de beste manier van leren.’
 

Heb je een voorbeeld van iets dat je in de praktijk toepaste?

‘Op school leer ik veel over gesprekstechnieken die ik meteen toepas tijdens de gesprekken met cliënten op mijn stage. Ook leer ik om meer op hbo-niveau te denken, met een onderzoekende houding en manieren om theorie aan de praktijk te koppelen.

Een leuk voorbeeld is een vergadering die ik bijwoonde met medewerkers op mijn stage. Het ging over de zelfregie van een cliënt. Ik analyseerde de situatie en maakte de opmerking: “Jullie zeggen zelfregie te willen bevorderen, maar maken nu allerlei keuzes voor die persoon. Is dat niet juist een beperking van zelfregie en autonomie? Waarom kiezen jullie ervoor om B te doen als juist A het uitgangspunt is?” Er werd goed over nagedacht toen ik dat vroeg. Ik wilde niet per se kritisch op ze zijn, maar nam juist die vragende en onderzoekende houding aan die ik heb geleerd.

Ik vond dit best spannend om tegen mijn leidinggevende te zeggen. Gelukkig stonden mijn collega’s hier juist voor open en waren ze blij met mijn kritische blik. Als ik hierop terugkijk, was dit een hele positieve ervaring voor mij en heb hier achteraf complimenten voor gekregen.’
 

Wat betekent de nominatie Ad Talent van het jaar voor je?

‘Ik houd er niet echt van om in de ‘picture’ te staan, maar het is natuurlijk een enorme eer. Ik kreeg een leuk berichtje over mijn nominatie van een docent. Vervolgens heb ik een filmpje(opent in nieuw tabblad) gemaakt waarin ik vertel wie ik ben, welke Ad-opleiding ik volg, en waarin ik laat zien waarmee ik me allemaal bezighoud. Het is leuk om erkenning te krijgen en te horen dat ze waarderen dat ik heel erg mijn best doe, ook buiten de reguliere lesuren. Maar voor mij voelt dit heel normaal en zie het niet als 'werk', omdat ik het gewoon heel leuk vind wat ik doe.’
 

Hoe ziet jouw toekomst eruit?

‘De afgelopen jaren heb ik veel gewerkt met verschillende doelgroepen tijdens mijn stages en vrijwilligerswerk, waaronder ouderenzorg, gehandicaptenzorg, ambulante zorg, woonbegeleiding en studentencoaching op Windesheim. Iedere doelgroep is anders en vereist een eigen benadering tijdens de gespreksvoering. Voor nu is afstuderen natuurlijk het belangrijkste en daarna wil ik goed gaan onderzoeken welke doelgroep en richting in de zorg het beste bij mij past. Ik vind bijvoorbeeld jongeren, maar ook mensen met een licht verstandelijke beperking, hele interessante doelgroepen. Na het afstuderen wil ik eerst gaan reizen door Azië. Dat staat hoog op mijn bucketlist en het is een perfect moment om over mijn carrièrekeuzes na te denken. 


Wat is een associate degree?

Een associate degree, ook wel Ad genoemd, is een erkende 2-jarige hbo-opleiding die de praktijk met de theorie verbindt. Een Ad-opleiding is niveau 5 en gepositioneerd tussen de hbo-bachelor (niveau 6) en mbo (niveau 4). 

Een associate degree is dé opleiding als je praktisch ingesteld bent en meer wil dan je nu doet. Of je nou havist, vwo'er, mbo'er of zij-instromer bent.

Lees hier meer over Ad’s en hier(opent in nieuw tabblad) meer over de Ad Talent Award 2024.

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Flevoland Monitor 2024: krapte vraagt om keuzes in de regio

25 april 2024
Teaser image

‘Sterk aan het Werk’ wint Bridge of Fame Award

25 april 2024
Teaser image

14 miljard aan potentie voor mkb beschikbaar

23 april 2024
Teaser image

Ad-opleiding hielp Deborah bij switch van toerisme naar zorg

19 april 2024
Teaser image

Meer impact met onderzoek door samenwerking

18 april 2024