Lector Sui Lin Goei wordt boegbeeld van de Nationale Wetenschapsagenda
Hoe breng je wetenschap dichter bij de maatschappij? De Nationale Wetenschapsagenda buigt zich over dit vraagstuk. Een van de nieuwe boegbeelden is onze lector Sui Lin Goei.
Sui Lin Goei is lector Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen én boegbeeld van de NWA-route Jeugd. Met Gonneke Stevens en Bram Orobio de Castro geeft zij richting aan de koers voor de komende 2 jaar: onderzoek op het snijvlak van ontwikkeling, opvoeding en onderwijs.
Sui Lin Goei over het boegbeeldschap
“Wat hebben kinderen nodig om te gedijen in een klas? Wat hebben leraren nodig om in te spelen op de verschillende behoeften van die kinderen? En hoe kunnen ouders, zorgprofessionals en andere sociale omgevingen ondersteunend zijn daarin? In de loop van mijn carrière ben ik met deze vragen als leidraad steeds systemischer gaan kijken: van kind, naar leraar, naar omgeving. Ik werk continu aan leeromgevingen waarin zowel kinderen als professionals zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Dat doen we door met kleine teams van onderwijs- en zorgprofessionals gerichte onderwijsactiviteiten en interventies te ontwerpen en deze daadwerkelijk in de klas of onderwijsleersituaties toe te passen.”
“Waarom ik boegbeeld van de NWA-route Jeugd wil zijn? Omdat ik terug wilde naar de inhoud. Ik heb in raden van toezicht van scholen gezeten en in beoordelingscommissies van NIAS Lorentz, maar bij de route kom ik weer dicht bij het werkveld en wat professionals in onderwijs en zorg nodig hebben. Als boegbeeld wil ik het belang benadrukken van pedagogiek als onderdeel van het vakmanschap van de leraar. De verbinding tussen onderwijs en zorg, die wil ik met de route Jeugd verder versterken.”
Over Sui Lin Goei
Sui Lin Goei is opgeleid als orthopedagoog en onderwijspsycholoog en werkte lang op een Montessorischool in Rotterdam. Ze promoveerde in Twente op instructietechnologie, maar keerde terug naar de orthopedagogiek en haalde haar psychologenregistraties. Ze was universitair docent op de Vrije Universiteit Amsterdam en is nu fulltime lector Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen op Windesheim. Sinds kort is ze ook academic director van de Master Educational Needs (inclusief de leerroute Leadership in Education) en de Master Learning & Innovation.
Over de Nationale Wetenschapsagenda
We maken allemaal gebruik van wetenschap in ons dagelijks leven, al voelt dat niet altijd zo. De Nationale Wetenschapsagenda (NWA) slaat een brug tussen onderzoek en samenleving. De NWA financiert onderzoek, bestudeert maatschappelijke vragen en laat zien hoe wetenschap werkt.
Meer weten? Lees meer op de website van NWA-jeugd(opent in nieuw tabblad)
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)