Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Flex-studeren geeft rust

    23 januari 2023
Home(opent in nieuw tabblad) / Flex-studeren geeft rust

Studenten en docenten in gesprek met Tweede kamerlid Hatte van der Woude.


Vrijdag 20 januari bezocht Tweede kamerlid Hatte van der Woude (VVD) hogeschool Windesheim in Zwolle om van dichtbij te horen hoe flexibilisering van het onderwijs werkt bij het HBO. Zij sprak over flexibele opleidingsroutes en flexstuderen met Erika Diender, lid van College van Bestuur, de docenten Harm Jan Sietsma , Projectleider OCW experiment flexstuderen en docent Lerarenopleiding Economie, Carine Aalbers, Projectleider Learning Lab en Mirriam Jansen, Programmaleider Leven Lang Ontwikkelen. En met de studenten Charlotte Sander, Ricardo Peralta Stuurop en Britt Meijberg over hun ervaringen. In een geanimeerd gesprek kwamen voorbeelden, successen, kansen, persoonlijk uitdagingen en flexibel studeren voorbij.

Leren en ontwikkelen staat centraal in de samenleving en dat een leven lang. Met  flexstuderen, Ad- opleidingen en het werken met leeruitkomsten wordt dat mogelijk gemaakt. Harm-Jan: “Het gaat om het erkennen dat mensen verschillend zijn en je studenten uitdaagt op hun eigen niveau en tempo. Juist door individueel af te stemmen op behoeften, verhoog je de slagingskans. Carine: “Met de Associated Degrees, voor zowel deeltijd- als voltijdstudenten) , bieden we zowel havisten, MBO ers en werkende professionals,  onderwijs dat aansluit op de praktijk en biedt dit HBO- diploma een doorstroommogelijkheid naar een bachelor opleiding.”

Voor studenten kunnen er allerlei vertragende omstandigheden zijn, zoals herstellende van een burn-out, het bieden van mantelzorg of meer moeite hebben met de studiestof. De student kan het niveau wel aan, maar wil het dan graag doen in eigen tempo en spreidt daarvoor de studietijd. Dat geeft rust en focus, zodat de beoogde resultaten ook behaald kunnen worden. 

Mirriam: ”Dankzij leeruitkomsten lukt het ons om samen met de praktijk leerroutes samen te stellen in leergemeenschappen”. In de praktijkgestuurde deeltijdroute kan op basis van eigen regie en zelfsturing een student een leertraject op maat vormgeven. Het programma ligt niet vast en de vraagstukken uit de praktijk zijn leidend. De opleidingsdocent volgt de leervraag van de student en de werkgever verzorgt expert-colleges. Er is sprake van gedeelde verantwoordelijkheid en co-creatie met het werkveld. 

Delen via:

Laatste nieuws

Universiteit Twente

Matchmaking onderzoek: Windesheim en Universiteit Twente intensiveren samenwerking

2 februari 2023

Transities op de arbeidsmarkt: iedereen moet meebewegen

26 januari 2023

Onderzoekers storten zich op zorgafval: Weggooien? Ons een zorg!

24 januari 2023

Een jaar na de ondertekening van het Diversiteitscharter

23 januari 2023
banner VVD flexstuderen

Flex-studeren geeft rust

23 januari 2023

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.

Uitleg over cookie niveaus