Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Het Ambulatorium: Van studenten voor studenten

Banner image

Het Ambulatorium is een plek waar studenten Psychomotorische Therapie medestudenten helpen bij problemen rondom de studie. Binnen het Ambulatorium lopen 3e & 4e-jaars PMT-studenten stage en worden ze bijgestaan door een docent en mede-PMT studenten wanneer ze psychomotorische interventies aanbieden voor medestudenten. Deze interventies kunnen voor veel verschillende doelen zijn: van leren plannen of het omgaan met faalangst, tot je thuis voelen binnen een opleiding. Onderzoeker binnen het Lectoraat Bewegen, Gezondheid en Welzijn Albertine de Haan onderzocht de impact die de psychomotorische trainingen van het Ambulatorium hebben op studenten die de trainingen volgen. Tijd voor een gesprek!
 

In het kort: wat doet het Ambulatorium?

Het Ambulatorium helpt studenten die op een manier ergens tegenaan lopen in hun studie. Dit kan bijvoorbeeld faalangst zijn, maar ook moeite met plannen of het samenwerken met studiegenoten bij een opdracht. “We zien dat onder studenten leeftijdsgenoten meer invloed hebben op elkaar dan ouders,” vertelt Albertine. Binnen Windeheim worden studenten opgeleid tot Psychomotorisch Therapeut (PMT’er). Een PMT’er helpt met een ervaringsgerichte interventie een cliënt met een probleem en gebruikt daar bewegen en het lichaam voor. Binnen het Ambulatorium helpen deze studenten andere studenten met een psychomotorische training die ervaringsgericht is. “Je ziet dat studenten die voor het eerst binnenkomen, vaak ook even moeten wennen: het is een andere vorm van training dan de studenten meestal kennen,” zegt Albertine. De setting is een gymzaal en ze gaan aan de slag met een andere student en dan ook nog beweegactiviteiten of lichaamsoefeningen. Er is wel een docent bij die de PMT-studenten begeleidt en de kwaliteit borgt: de PMT-studenten zijn immers ook nog in opleiding. Maar hoe effectief is deze behandeling? “Binnen het Ambulatorium krijgen PMT-studenten vaak positieve feedback, en we hebben al verschillende evaluatieonderzoeken uitgevoerd,” vertelt Albertine. Tijd om de resultaten te delen!

Het onderzoek van Albertine

Albertine is op dit moment bezig met haar promotieonderzoek naar vragenlijsten binnen de PMT. Dat is noodzakelijk: “Psychomotorische Therapie is een relatief nieuwe tak binnen de zorg. Dat zorgt ervoor dat er onderzoek nodig is. We horen van cliënten dat PMT werkt en dit blijkt ook uit een paar onderzoeken, maar er is nog weinig gestandaardiseerde evaluatie van de PMT in de praktijk. Met de vragenlijsten die de cliënten standaard invullen, kunnen we onderzoeken wat de resultaten van de PMT zijn en waarom het werkt. Dat is namelijk nog niet in alle opzichten duidelijk. Zo was tot een paar jaar geleden het effect van peer to peer-trainingen binnen de PMT nog niet op deze manier onderzocht.” Dit leende zich perfect voor het gebruik van vragenlijsten binnen het Ambulatorium. “We kijken naar drie momenten voor deze onderzoekstudie,” vertelt Albertine. “Het eerste punt is de 0-meting: Hoe voelt de student zich bij binnenkomst en waarom heeft de student zich aangemeld?” Daarna volgt een meetmoment nadat de training is afgerond. Hierin worden de uitslagen van beide meetmomenten naast elkaar getoond en dit biedt waardevolle input over de ontwikkeling die een student heeft doorgemaakt. Vervolgens is er na zes maanden nadat de student de behandeling heeft afgerond een opvolging. “We vragen hun bevindingen op twee manieren uit: ze krijgen een vragenlijst en we interviewen een aantal van hen. Op die manier hebben we een breed beeld van hoe de studenten die een training volgen dat ervaren. De studenten bepalen natuurlijk zelf of ze mee willen doen aan het onderzoek en de meesten willen dit graag.”

“Hoewel het onderzoek nog gaande is, kunnen we al wel stellen dat de interventies die studenten binnen het Ambulatorium doen significant verbeteringen op verschillende gebieden laten zien! We zien dat studenten voorafgaand aan de interventie laag scoren op mentaal welzijn en zelfvertrouwen. Tijdens de training wordt dit beter: uit de vragenlijsten en interviews blijkt dat studenten hun psychische gezondheid hoger waarderen en minder burn-out gerelateerde klachten hebben na het volgen van een training. Ook zien we dat ze beter met emoties en stress om kunnen gaan en meer zelfvertrouwen ervaren,” vertelt Albertine. “Ook is het hoopvol om te zien dat de studenten die de meting na een half jaar invullen, hun vooruitgang na de training behouden! We hopen in de verdere gegevens dezelfde bevindingen van studenten te vinden, maar daar mogen we nog niet vanuit gaan.” Wat al wel gesteld kan worden, is dat de ervaringsgerichte interventie aanslaat bij studenten: “Studenten geven aan dat ze moeten wennen wanneer ze de eerste keer de gymzaal binnen lopen. Maar als ze eenmaal bezig zijn, zijn ze verbaasd hoe snel ze resultaat boeken! De studenten geven aan dat ze leren omgaan met zaken waar ze tegen aan lopen door de situaties te ervaren binnen de gymzaal.” Het mooiste compliment dat de cliënten of studenten gaven, betrof ook direct de kern van het Ambulatorium: “Studenten gaven aan dat ze het heel fijn vonden om de trainingen van peers te krijgen: de PMT-studenten vertelden ook over hun eigen ervaringen waardoor het als een hele veilige omgeving werd beschouwd!”

Neem contact met ons op