Pedagogisch coachen (kinderopvang)
Met de branche-erkende scholing Pedagogisch coachen (kinderopvang) in Zwolle leer jij hoe je jouw collega’s kunt coachen als pedagogisch coach of beleidsmedewerker.
Je werkt in de kinderopvang, VVE, peuterspeelzaal of BSO en wilt aan de slag met coaching. Dankzij jouw coaching kunnen pedagogisch medewerkers straks het beste uit zichzelf én de kinderen halen. Je kunt mede vorm geven aan het pedagogisch beleid. De basiscursus Pedagogisch coachen (kinderopvang) wordt geaccepteerd door de GGD. Mits je daarnaast voldoet aan de kwalificatie-eis. De cursus vindt plaats op onze locatie in Zwolle en kan tevens incompany op locatie worden aangeboden.
Weten of deze cursus bij je past?
Studieprogramma Pedagogisch coachen (kinderopvang)
-
-
Inhoud opleiding
Door de ervaringsgerichte opzet van de cursus leer je al doende om de ander te laten groeien vanuit het talent. Je wordt opgeleid in het krachtgericht- en oplossingsgericht coachen. In de ander in staat te stellen om zelf oplossingen te bedenken. Om zelf verantwoordelijkheid te nemen én om te gaan vertrouwen op eigen kracht en talent. Dit heeft een krachtig en positief effect op het individu en op het hele team. Met als resultaat dat er positief wordt bijgedragen aan de professionele ontwikkeling van medewerkers en aan deskundigheids- en kwaliteitsbevordering.
Inhoud
We starten met het verhelderen van verwachtingen en het afstemmen van de inhoud, want jouw leerdoelen en praktijksituatie staan centraal. De scholing is gebaseerd op ervaringsleren, activerende didactiek en samenwerkend leren (leren met en van elkaar). We oefenen met de basiscompetenties van gespreksvoering en coaching. Door te oefenen tijdens de groepsbijeenkomsten en door daarna de praktijkopdrachten uit te voeren, pas je het geleerde meteen toe. Je gaat er op je eigen werk meteen concreet mee aan de slag. Door collega’s te coachen, deze gesprekken op te nemen, terug te kijken en te analyseren met behulp van kijkwijzers.
Leerdoelen
De cursus Pedagogisch coachen (kinderopvang) omvat de volgende leerdoelen:
- Je kent en beheerst verschillende gesprekstechnieken
- Je bent in staat tot het herkennen en erkennen van verschillende leerstijlen bij medewerkers
- Je hebt kennis van en hanteert feedbackregels
- Je kunt ontwikkelingsgerichte feedback geven aan medewerkers
- Je bent in staat een vertrouwensband met medewerkers op te bouwen en te onderhouden
- Je zet mogelijkheden en kwaliteiten van medewerkers zo optimaal mogelijk in
- Je kunt confronteren - een spiegel voorhouden
- Je bent in staat op transparante wijze medewerkers te coachen binnen een hiërarchische organisatie
- Je kunt knelpunten en/of hiaten in werkzaamheden, kennis en vaardigheden van pedagogisch medewerkers signaleren en kunt coachingbehoeften achterhalen
- Je kunt individueel en een groepsgericht coachingsplan opstellen
- Je weet de kwaliteit van het functioneren van medewerkers te bewaken en dit te bespreken met de leidinggevende
Thema's
Je gaat tijdens de basiscursus Pedagogisch coachen aan de slag met:
- Verhelderen van verwachtingen
- Basiscompetenties van gespreksvoering en coaching, actief luisteren
- Helderheid als instrument
- Coachen met een leeg hoofd
- Communicatiestijlen herkennen en toepassen
- Ontwikkelingsgerichte feedback geven en ontvangen
- Leerbehoefte signaleren
- Leerdoelen SMART formuleren
- Confronteren, spiegelen: het luisteren open zetten en open houden
- Oplossingsgerichte gespreksvoering
- Reflectie op leerproces als coach
- Self assessments en peer-assessments
- Formele en informele intake, coachplan, evaluatie
- De coach in een hiërarchische relatie: transparant en vertrouwensband
- Schaalvragen, oplossingsgerichte technieken
- Weerstand herkennen en ermee omgaan
- Waardengericht werken (transformationeel/triple-loop learning)
- Reflectie
- Vertaling naar de praktijk
Je hebt tijdens deze cursus 25 uur thuisstudie per bijeenkomst. Dit komt neer op ongeveer 8 uur per week voor:
- het uitvoeren van opdrachten
- het voeren van coachgesprekken
- het analyseren van gesprekken m.b.v. kijkwijzers
- en het lezen van literatuur.
Theorie
- Heldeweg, B., Grunsven, van B. (2009). Waarom begrijp je me niet? Van Duuren Management.
- Kat, N. (2008). Coachen met een leeg hoofd. Van Duuren Management.
Praktijkopdracht 1: coachvaardigheden
- Basiscompetenties gespreksvoering en coaching
- Knelpunten en leerbehoeften signaleren en bespreken
- Oplossingsgericht gefaseerd gesprek en andere gesprekstechnieken
- Verslagen van intake, coachplan en evaluatie
- 4 video-opnames met reflectie met behulp van kijkwijzers
- Eindopdracht: Video coachgesprek (15 minuten) als bewijsvoering van het beheersen van de leerdoelen
Praktijkopdracht 2: Houding en reflectie
- Persoonlijk ontwikkelingsplan
- Self-assessments en peer-assessments
- Systemisch feedback verzamelen
- Communicatie- en leerstijlen (h)erkennen en toepassen
- Eindopdracht: Reflectie op coaching en transparantie in de hiërarchische relatie
- Eindopdracht: Leerprocesverslag en borging in een portfolio middels bewijzen en video
Benodigdheden
Je voert in de praktijk coachgesprekken. Om deze later te kunnen bespreken, vragen we je om gesprekken op te nemen. Daarvoor dien je in het bezit zijn van een videocamera of mobiele telefoon met goede camera. Voor de theoretische onderbouwing gebruiken we literatuur, deze boeken schaf je zelf voorafgaand aan de cursus aan.
Blijf op de hoogte
Volg Professionaliseren in het Onderwijs voor het laatste nieuws en de planning van de data van ons aanbod op LinkedIn. Volg Professionaliseren in het Onderwijs op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)
-
Studieduur en lesdagen
De cursus Pedagogisch Coachen start elk najaar en bestaat uit 7 activerende en gevarieerde bijeenkomsten van 4 uur in een periode van ongeveer 7 maanden. Je krijgt les in kleine groepen (8 tot maximaal 12 personen). Je krijgt veel persoonlijke feedback tijdens de bijeenkomsten en op de ingeleverde opdrachten. We werken volgens het principe van blended leren in een elo (elektronische leeromgeving). Daarnaast krijg je twee keer 30 minuten coaching van de trainer.
Off campus werk je individueel aan praktijkopdrachten, coach je collega’s en lees je literatuur. Daarnaast analyseer je de opgenomen gesprekken m.b.v. kijkwijzers. Na bijeenkomst 3 krijg je feedback en feedforward op een opgenomen gesprek. Als eindopdracht lever je na bijeenkomst 6 ook een coachgesprek in. Hierop krijg je uitgebreid ontwikkelingsgerichte feedback. De studiebelasting bedraagt 150 uur in 7 maanden (25 uur per maand, 8 uur per week).
Voorjaar 2025 publiceren we de nieuwe startdatum van deze cursus.
-
Toelating
Je bent of wordt werkzaam als pedagogisch coach of als pedagogisch beleidsmedewerker in diverse soorten opvang. Zoals kinderdagverblijven, buiten-, tussen-, en/of naschoolse opvang, gastouderopvang en peuteropvang/peuterspeelzalen en kinderopvang.
Je hebt minimaal een mbo 4 vooropleiding en deze voldoet aan de kwalificatie-eis (PDF)(opent in nieuw tabblad). De kwalificatie-eis is helaas niet digitaal toegankelijk. Als je hierdoor een toegankelijkheidsprobleem ervaart, laat het ons dan weten via digitaletoegankelijkheid@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
We vragen verder dat je:
- Affiniteit hebt met de begeleiding van anderen en je hierin wilt professionaliseren.
- Bereid bent om kritisch en constructief te kijken naar je eigen leerproces.
- In het bezit bent van een camera of telefoon waarmee je gesprekken op kunt nemen en terug kunt kijken.
Voorwaarde voor deelname is het kunnen coachen van minimaal twee collega’s. En het kunnen opnemen en afspelen van de gesprekken op video. Hierbij wordt het formulier toestemming gebruik beelden door de coachee(s) vooraf ondertekend.
Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK)
In 2017 hebben BOinK, Brancheorganisatie Kinderopvang, CNV, FNV, Sociaal Werk Nederland en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gezamenlijk een akkoord bereikt over het verbeteren van de kwaliteit in de kinderopvang. Het akkoord 'Innovatie Kwaliteit Kinderopvang' (IKK) is gebaseerd op 4 pijlers. De pijler 'Kinderopvang is een vak' is er op gericht om de professionaliteit van kinderopvang en medewerkers te verbeteren. Vanaf 1 januari 2018 geldt dat erkende scholing verplicht is om formatieve taken uit te voeren binnen een kinderdagverblijf/peuterspeelzaal. Daarnaast krijgen alle beroepskrachten in de kinderopvang recht op 'coaching on the job' door een pedagogische coach of beleidsmedewerker.
De cao-partijen hebben nieuwe functiebeschrijvingen gemaakt die zijn opgenomen in:
- het functieboek van de cao Kinderopvang en
- het functieboek van de cao Sociaal Werk.
Om tegemoet te komen aan de verschillende organisatievormen kan de functie gesplitst worden in pedagogisch beleidsmedewerker en pedagogisch coach. Ook kunnen organisaties kiezen voor één functie: een medewerker die zowel pedagogisch beleidsmedewerker als pedagogisch coach is. Het doel van de functie van pedagogisch coach is het coachen van medewerkers vanuit het pedagogisch beleid. Dit ten behoeve van het mede verbeteren van de kwaliteit van werkzaamheden. In het functieboek (PDF) op de website van Kinderopvang-werkt.nl(opent in nieuw tabblad) zijn alle functiebeschrijvingen omschreven. Het functieboek is helaas niet digitaal toegankelijk. Als je hierdoor een toegankelijkheidsprobleem ervaart, laat het ons dan weten via digitaletoegankelijkheid@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Wanneer kun je starten?
Pedagogiek bij Windesheim
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van pedagogiek. We bieden actueel onderwijs dat perfect past bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
Maatwerk
Wil je deze cursus straks incompany aanbieden als bedrijf of instelling? Dat kan vanaf 10 deelnemers! Bel of mail Jannie Lensen, accountmanager Educatie via het Windesheim Informatiecentrum.
Na je opleiding Pedagogisch coachen (kinderopvang)
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Na de cursus kun je aan het werk als pedagogisch coach of pedagogisch beleidsmedewerker. Je bent in staat om collega’s en medewerkers met behulp van verschillende gespreks- en communicatietechnieken te coachen. Dit doe je op zo'n manier dat zij vanuit helderheid naar zichzelf en hun gedrag leren kijken. Hun successen, sterke kanten en kwaliteiten gaan zien en bereid zijn om zich verder te ontwikkelen. Zo kunnen ze groeien in hun professionele kwaliteit.
-
Certificering
De opleiding is een branche-erkende scholing voor Coaching en leidt op voor de functies:
- pedagogisch coach
- pedagogisch beleidsmedewerker en,
- pedagogisch beleidsmedewerker/coach.
Bij het voldoen van alle opdrachten en 100% aanwezigheid ontvang je een Windesheim certificaat Pedagogisch Coach (basiscursus). Op dit certificaat staan de opdrachten, de studiebelasting en de behaalde doelen vermeld. Het certificaat is erkend door de Advies Commissie van de CAO Kinderopvang. Het certificaat staat vermeld als branche-erkende Scholing voor Pedagogisch beleidsmedewerker/coach op de site van kinderopvang-werkt.
-
Kosten
De cursus kost € 2.195,-.
Er bestaan meerdere opties om je studie (deels) te bekostigen.
Leslocatie
Campus 2, Zwolle
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Check de faciliteiten op deze locatie
Diploma
- Certificaat Pedagogisch Coach (basiscursus)