Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoek ECIO 2025: studenten ervaren begrip en ondersteuning bij Windesheim

  • 29 oktober 2025
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Onderzoek ECIO 2025: studenten ervaren begrip en ondersteuning bij Windesheim

Ruim één op de vijf studenten in het hbo en wo ervaart belemmeringen tijdens de studie als gevolg van een bijzondere omstandigheid. Dat blijkt uit het Jaarrapport Studeren met een ondersteuningsbehoefte 2025 van het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO), gebaseerd op de Nationale Studenten Enquête 2025 (NSE).

Het rapport laat zien dat studenten belemmeringen ervaren en bevestigt tegelijk dat juist duidelijke routes, maatwerkvoorzieningen en een cultuur van begrip het verschil maken, precies waar Windesheim met inclusief onderwijs op inzet.

Nieuwe opzet

De insteek van het rapport is aangepast. Waar in eerdere jaren vooral de omstandigheden centraal stonden, richt het onderzoek zich dit jaar vooral op de belemmeringen die studenten ervaren en hoe onderwijsinstellingen daarmee omgaan. De nieuwe cijfers geven voor het eerst inzicht in de tevredenheid van studenten over verschillende zaken zoals: het melden van hun ondersteuningsbehoefte, het begrip dat ze ervaren, de toegankelijkheid van het gebouw, de website, de digitale leeromgevingen en het lesmateriaal. De resultaten benadrukken de urgentie van inclusief onderwijs en laten zien hoe belangrijk het is dat studenten zich gezien, gehoord en ondersteund voelen.

Begrip en toegankelijkheid

Het percentage studenten dat begrip ervaart voor hun bijzondere omstandigheid is bij Windesheim het hoogst, blijkt uit de lijst met grote hogescholen van ECIO. Studenten waarderen de geboden voorzieningen, ervaren begrip en een goede omgang met hun bijzondere omstandigheden en zijn over het algemeen tevreden over de toegankelijkheid.

De toegankelijkheid van Windesheim wordt op verschillende terreinen positief beoordeeld: de toegankelijkheid van de gebouwen (90%), de website (87%), de digitale leeromgeving (86%) en het lesmateriaal (84%). Hoewel de studenten van Windesheim, in vergelijking met andere grote hogescholen, het meest tevreden zijn, blijft de hogeschool alert op verdere verbetering.

Een hogeschool waar iedereen zich thuis voelt

Bij Windesheim is het belangrijk dat iedereen zich thuis voelt, studenten én medewerkers vanuit het idee dat als je lekker in je vel zit, je het beste uit jezelf kunt halen. Het is van belang dat iedere student zich kan ontwikkelen tot een betekenisvolle professional, met ruimte voor eigen talenten en uitdagingen.

Dat begint bij een inclusieve leeromgeving waarin samen wordt gekeken naar wat iemand nodig heeft om goed te kunnen studeren.’ Of zoals een van de studenten het verwoordde: ‘Thuis voelen gaat voor mij niet alleen over faciliteiten, maar vooral over houding en aandacht. En dat voelde ik bij Windesheim: ik hoor erbij.’

Aandacht en maatwerk in de praktijk

Het uitgangspunt dat studenten zich moeten thuis voelen is ook terug te vinden bij de opleidingen waar allerlei mogelijkheden zijn voor flexibele studieprogramma’s, extra begeleiding en praktische voorzieningen. Een van de initiatieven die hierop aansluit is het project Sterk aan het Werk dat (bijna) afgestudeerde studenten met een functiebeperking begeleidt naar een passende baan. Dit tweejarige traject start in het jaar van afstuderen en betreft begeleiding naar werk én begeleiding in de eerste werkperiode.

Survi, tweedejaarsstudent van de Associate degree Sport: ‘Ik ben slechthorend en volg de colleges met een tolk die vertaalt naar gebarentaal. Dat kost minder energie en helpt me om alles goed te volgen. Toen ik aangaf dat ik met een tolk wilde werken, reageerden docenten en klasgenoten heel positief. Ze vroegen juist wat ze konden doen om me te helpen. Dat gaf me meteen het gevoel: ik hoor erbij.’

Lees het hele interview met Survi.

Ook Gwendolynn, oud-HRM-student, ervoer hoe flexibel studeren bij Windesheim kan zijn: ‘De overgang van havo naar hbo was pittig. Dankzij de begeleiding en de mogelijkheid om mijn studie aan te passen, kon ik mijn diploma halen op mijn eigen tempo. Die ruimte maakt echt het verschil.’

Lees het hele interview met Gwendolynn.

Blijven ontwikkelen

Windesheim presteert sinds 2016 van alle grote hogescholen het beste in het begeleiden van studenten met een ondersteuningsbehoefte. Dat resultaat laat zien dat de keuze voor een inclusieve hogeschool werkt en dat studenten dat ook echt zo ervaren.

De vernieuwde insteek van het Rapport Studeren met een ondersteuningsbehoefte 2025 biedt waardevolle inzichten in hoe de hogeschool zich verder kan ontwikkelen. Het gaat dan om de verschillende onderwerpen die ECIO onderzoekt zoals: de mogelijkheid voor studenten om een melding te doen, de ervaren toegankelijk van het gebouw, de website, de digitale leeromgeving en het lesmateriaal. Windesheim probeert op die manier studenten met een bijzondere omstandigheid vanaf het eerste contact een passende ondersteuning te bieden.

Over het onderzoek

Het Jaarrapport Studeren met een ondersteuningsbehoefte 2025 van ECIO is gebaseerd op de antwoorden van 55.475 voltijdstudenten in het hbo en wo, uit de Nationale Studenten Enquête (NSE): zij hebben aangegeven belemmeringen te ervaren door een bijzondere omstandigheid. Daarmee verschuift de focus van het onderzoek dit jaar van de omstandigheden zelf naar de belemmeringen die studenten ervaren en hoe onderwijsinstellingen daarop inspelen. Deze benadering sluit aan bij het VN-Verdrag Handicap en het sociale inclusiemodel, waarin niet de beperking maar de omgeving centraal staat.

Bekijk het rapport hier: Analyse NSE - Analyse NSE 2025 - studeren met een ondersteuningsbehoefte(opent in nieuw tabblad)

 

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Marnix, Benjamin en Joris winnen Business4Students-pitchwedstrijd!

18 november 2025
Teaser image

Van 200 kapotte ramen naar twee dankzij positief schoolklimaat

10 november 2025
Teaser image

Sociale Innovatie in Regio Zwolle: gewoon beginnen, leren en volhouden

3 november 2025
Teaser image

Onderzoek ECIO 2025: studenten ervaren begrip en ondersteuning bij Windesheim

29 oktober 2025
Teaser image

Mandy en Damian werken samen aan nieuwe lesmethode Fibby+

28 oktober 2025

Neem contact met ons op