Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoeksproject FRAGE gaat van start: Hoe zorgen we ervoor dat het gesprek over wat 'goed onderwijs' is op gang blijft?

  • 8 december 2025
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Onderzoeksproject FRAGE gaat van start

Delen via:

Wat is goed onderwijs? Het is een vraag die al decennialang het onderwijsveld bezighoudt. Het dominante idee daarover legt de nadruk op het efficiënt en effectief overdragen van kennis en vaardigheden. Maar daarmee dreigen andere dimensies van onderwijs, zoals de vorming van kinderen tot unieke mensen-in-de-wereld, naar de achtergrond te verdwijnen. Hoe zorgen we ervoor dat het gesprek over wat 'goed onderwijs' is op gang blijft?

Headerfoto: Designed by Freepik

Over het project

Met het project Fundamentally Re-Addressing 'Good Education' (FRAGE) willen onderzoekers dit gesprek nieuw leven inblazen. Het vijfjarige project, dat op 1 november  2025 van start gaat, is mogelijk dankzij een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in het programma ‘EdVenturous Questions’. 

Binnen het onderzoeksproject FRAGE werkt het lectoraat Bewegen, School en Sport van Windesheim samen met de Hanze (penvoerder), Thomas More Hogeschool en de Radboud Universiteit. Daarnaast wordt samengewerkt met onder meer de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO), Stichting SchOOL Lelystad, VRIJDAG Groningen, Stichting NIVOZ Rotterdam en het Instituut Ecologische pedagogiek van de Hogeschool Utrecht.

Focus op bewegingsonderwijs

Senior onderzoeker Corina van Doodewaard van het lectoraat Bewegen, School en Sport zal de focus binnen het onderzoeksproject leggen op bewegingsonderwijs, de verbinding met docenten lichamelijke opvoeding in de regio midden Nederland. Dit wordt gedaan met een groep praktijkpartners uit Lelystad. 

Het doel is om het counternarratief voor het dominante intrumenteel-technische perspectief op onderwijs door te ontwikkelen om zo een vruchtbare dialoog over wat we verstaan onder ‘goed onderwijs’ te stimuleren.  In het onderzoek worden fundamentele inzichten uit de fenomenologie verbonden aan de praktijk van het lesgeven. Dit wordt onder andere gedaan door in leergemeenschappen met leraren en onderzoekers te reflecteren op de dagelijkse onderwijspraktijk. 

Meer weten over dit onderzoeksproject? Kijk voor meer informatie op onderzoeksprojectpagina Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE)

 

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

De kracht van natuur voor mensen met dementie

5 december 2025
Teaser image

'Studenten pakken écht moreel eigenaarschap over AI, en dat maakt ons trots'

2 december 2025
Teaser image

Almere breidt samenwerking voor startende leerkrachten fors uit

1 december 2025
Teaser image

Peter Idema nieuwe directeur dienst Bedrijfsvoering

1 december 2025
Teaser image

‘AI helpt me om problemen op te lossen’

27 november 2025

Neem contact met ons op