Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE)
Het huidige debat over ‘goed’ onderwijs is vaak sterk gericht op meetbare resultaten en prestaties. Dat is waardevol, maar het risico is dat andere belangrijke of minder goed meetbare aspecten onderbelicht raken, zoals persoonlijke ontwikkeling, ruimte voor diversiteit en het omgaan met onzekerheid. Het onderzoeksproject Fundamentally Re-Addressing ‘Good Education’ (FRAGE) wil die dimensies van onderwijs belichten zodat het maatschappelijke debat over wat ‘goed’ onderwijs rijker, diverser en sterker wordt.
- Lectoraat: Bewegen, School en Sport
- Betrokken onderzoekers: Dr. Corina van Doodewaard (Windesheim), Biek Leissner (Windesheim), dr. Evert Bisschop Boele (lectoraat Kunsteducatie, Hanze), dr. Hester IJsseling (Thomas More Hogeschool, Rotterdam), prof. dr. Gert-Jan van der Heiden (Radboud Universiteit, Nijmegen)
- Partners: Hanze, Thomas More hogeschool, Radboud Universiteit, Nijmegen), RVKO (Rotterdam), Stichting SchOOL (Lelystad) en VRIJDAG (Groningen)
Waarom dit onderzoek?
Om die minder goed meetbare dimensies van onderwijs te belichten zodat het maatschappelijke debat over wat ‘goed’ onderwijs rijker, diverser en sterker wordt, combineren we een grondige bestudering van filosofische en pedagogische literatuur met leergemeenschappen van docenten en onderzoekers. Samen zoeken zij naar nieuwe woorden en praktijken die recht doen aan de rijkdom en complexiteit van het dagelijks onderwijs.
De leergemeenschappen zijn gericht op drie groepen professionals: groepsleerkrachten basisonderwijs, vakleerkrachten bewegingsonderwijs, en vakleerkrachten kunstonderwijs.
Doel en uitvoering
De vraagstelling van het onderzoek is: Hoe kan fenomenologie helpen om de vraag naar goed onderwijs fundamenteel opnieuw te stellen, en zo een ander geluid bieden naast het huidige, sterk op meetbaarheid gerichte discours?
Het doel is om een nieuw, aanvullend verhaal te ontwikkelen over wat goed onderwijs kan zijn. Een verhaal dat recht doet aan de dagelijkse werkelijkheid van docenten en leerlingen, en dat helpt om onderwijs te zien als meer dan alleen kennisoverdracht: als een plek waar kinderen zich ontwikkelen tot unieke mensen-in-de-wereld.
Het project wil het gesprek over goed onderwijs verbreden. Leraren worden ondersteund om in de klas ruimte te maken voor het onverwachte en het persoonlijke. Lerarenopleidingen krijgen handvatten om dit perspectief mee te nemen in hun programma’s. Zo kan het project bijdragen aan meer betekenisvol en duurzaam onderwijs, en aan meer waardering voor het leraarschap.
Resultaten en valorisatie
Het onderzoek levert wetenschappelijke publicaties en praktijkgerichte artikelen op, maar ook een symposium. Belangrijker nog: er ontstaan leergemeenschappen waarin leraren en onderzoekers samen nieuwe praktijken ontwikkelen.
De inzichten worden verspreid via partnerscholen, lerarenopleidingen, en netwerken in het onderwijsveld.
Meer weten?
Neem contact op met: Dr. Corina van Doodewaard, senior onderzoeker
E-mail: cl.van.doodewaard@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur