Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Afstuderen bij een lectoraat? Het leverde Paul (21) een baan op als jongste onderzoeker van Windesheim

  • 26 januari 2022
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Afstuderen bij een lectoraat leverde Paul een baan op als jongste onderzoeker van Windesheim

Als je gaat afstuderen, maak je in gedachten vanzelf een lijstje van bedrijven waar je jezelf wel rond ziet lopen. Zo ook Elektrotechniek-student Paul Klop (21). Windesheim stond niet op dat lijstje. Toch studeerde hij af op de hogeschool, bij het lectoraat Industriële Automatisering & Robotica. Het leverde hem zelfs een baan op: na zijn stage werd Paul er de jongste onderzoeker van Windesheim.

Stel je eens voor: je studeert af in samenwerking met een groot internationaal bedrijf in de maakindustrie. Werkt aan je eigen opdracht. Hebt alle vrijheid. En samen met andere studenten werk je bij Perron038(opent in nieuw tabblad), dé tech-hub van Zwolle. Dat was niet wat Paul Klop, toen nog student Elektrotechniek, verwachtte toen hij een mailtje stuurde aan het lectoraat Industriële Automatisering & Robotica. Paul: ‘Ik was op zoek naar een afstudeeropdracht. Maar dat was in die periode niet makkelijk. Het coronavirus was net uitgebroken en bedrijven wilden liever geen extra mensen over de vloer. Toen ik geen bedrijf kon vinden, stuurde ik het lectoraat een mailtje of zij misschien een opdracht voor mij wisten. Een sollicitatiegesprek volgde en ik kon al snel bij het lectoraat aan de slag. Ik startte met een opdracht voor (en met) een internationale speler in automatisering en robotica.’

Dacht je al eens eerder aan een lectoraat als afstudeerplek?

Paul: ‘Nee, eigenlijk niet. Sterker nog: ik wist niet eens wat een lectoraat precies deed, tot mijn minor. Tijdens die minor werkte ik aan een project. We lieten in 8 weken een camera 3D-objecten herkennen en oppakken door een robotarm, dat was een mooie opdracht voor een bedrijf. Door de coronamaatregelen werkten we vanuit huis. Daardoor ontdekte ik pas in de loop van het project dat het lectoraat óók bij die opdracht betrokken was. Zo wist ik dat het lectoraat veel met het bedrijfsleven samenwerkt. En mij misschien wel aan een opdracht kon helpen.’

Wat doet een lectoraat?

Een lectoraat is een ‘onderzoekstak’ van een hogeschool. Op Windesheim zijn er 24 lectoraten, elk met een eigen onderwerp. Bij een lectoraat gaat het over onderzoek dat op de praktijk is gericht. Daarvoor heeft een lectoraat veel contact met bedrijven en organisaties. Zo’n bedrijf kan een vraagstuk of opdracht samen met het lectoraat uitwerken. Dan gaan onderzoekers, vaak samen met studenten, ermee aan de slag. Het bedrijf krijgt zo een brede blik, als student sta je met twee voeten in de praktijk. Win-win dus. 

Hoe zag je afstudeeropdracht eruit?

‘Ons lectoraat werkt in grote projecten, soms duren die wel twee jaar. In dit geval ging het om een vraagstuk voor het automatiseren van een fabriek. Zo’n langdurig project wordt dan in stukken van een half jaar opgedeeld. Als student kun je een periode meewerken. Voor mijn ‘stukje’ onderzocht ik (kortgezegd) hoe het systeem de onderdelen automatisch door de fabriek kon laten gaan. En hoe de verschillende stations met elkaar konden communiceren. 

We werkten bij het innovatiecentrum Perron038, dat was leuk. Er zijn daar allerlei opstellingen van robotarmen en computers, dus we konden veel uitproberen. Ik werkte met studenten samen van verschillende disciplines, van technische bedrijfskunde tot industrieel productontwerp. Elke student heeft zijn eigen kijk op dingen, dat is mooi. Ieder focuste op zijn eigen opdracht, maar bij een probleem konden we samen nadenken over een oplossing. Wat het beste moment was? Toch wel het moment dat alles samenkwam. Je onderzoekt alles door kleine delen per keer uit te voeren en te experimenteren. In de laatste paar weken voeg je dat samen. Dan ben je blij dat alles werkt.’

Wat was je doel?

‘Mijn studie halen, haha, daar doe je het natuurlijk voor. Nee, ik had vooraf niets opgesteld. Er is zóveel in de automatisering wat je kunt doen. Punt is dat ik alles met elektro leuk vind. Thuis experimenteer ik met printplaten, programmeren en technisch Lego. Vooral technisch Lego is al heel lang een hobby. Ik bouw bijvoorbeeld landbouwvoertuigen na. Ik heb meerdere websites en kanalen op YouTube, maar daar had ik tijdens mijn studie niet zoveel tijd meer voor.’

Waarom klopt een bedrijf bij een lectoraat aan, denk je?

‘Om verschillende redenen. Soms hebben bedrijven wel de expertise, maar niet de tijd. Of willen ze een frisse blik. Je haalt met studenten toch nieuwe inzichten binnen. Wat je ook vaak ziet is dat bedrijven wel een globale oplossing voor hun vraagstuk hebben, maar dat ze opties graag breder willen onderzoeken. En een lectoraat benadert zo’n opdracht meer als een onderzoek. Ook is een lectoraat interessant omdat je subsidie kunt aanvragen.’

Afstuderen bij een lectoraat, de voordelen volgens Paul:

 

  • Je komt veel in contact met bedrijven
  • Je werkt zelfstandig, maar multidisciplinair met andere studenten
  • Je krijgt vanuit het lectoraat ruimte voor het maken van verslagen
  • Je wordt begeleid door (docent-) onderzoekers én het bedrijf
     

Zou je afstuderen bij een lectoraat aanraden?

‘Ja, omdat ik het fijn vond om veel vrijheid te hebben. Als dat bij je past, dan raad ik het aan. Ook zat ik veel om tafel met andere bedrijven, bijvoorbeeld leveranciers. Daar heb ik ook heel veel van geleerd. Verder is het een voordeel dat een lectoraat bij de hogeschool hoort. Daardoor werk je samen met docent-onderzoekers die ook gefocust zijn op je projectaanpak. Daar helpen ze echt bij. Soms hoor je wel eens van andere studenten dat ze van hun stagebedrijf geen tijd krijgen om verslagen te schrijven. Dan werk je dus 40 uur en moet je in de avonden nog aan je verslag werken.’

En nu werk je zelf bij het lectoraat! Hoe ging dat?

‘Vlak voor het einde liet de associate lector ‘subtiel’ vallen dat er een vacature was voor een onderzoeker. Dat zette me wel aan het denken. Eigenlijk vielen alle puzzelstukjes op hun plek. Het voelde goed om na een geslaagde minor en een succesvolle afstudeerstage, hier ook te gaan werken. Het leuke is dat ik nu ook meewerk aan het vervolg van mijn eigen opdracht.’ 

Paul: ‘Wat ik eerst kreeg, geef ik nu als begeleider terug aan andere studenten.'

Wat is er anders nu je zelf bij het lectoraat werkt?

‘Waar ik als student mijn eigen stukje had, koppel ik nu de projecten aan elkaar. Ik heb complexere taken en ik begeleid nu zelf ook studenten. Ik sta nu dus in de schoenen van mijn begeleider destijds. Wat ik eerst kreeg, geef ik nu terug. Wat ik ook mooi vind, is dat studenten hier bij het lectoraat ‘tijdelijke medewerkers’ worden genoemd. Dat geeft wel wat aan. Als student heb je iets bij te dragen. Ik wil daarom nu als begeleider ook náást iemand staan in plaats van erboven te hangen.’ 

Waar ben je over een paar jaar?

‘Ik zit nu goed op mijn plek. Ik wil wel graag nog een master volgen. Dat kan ik prima combineren met mijn baan, het wordt hier zelfs aangemoedigd. Daarna weet ik het nog niet. Het heeft me altijd leuk geleken om met een busje naar klanten te rijden. Problemen op te lossen zoals een servicemonteur. Dat lijkt heel anders hè? Maar bij problemen oplossen doe je óók eerst onderzoek. Alles begint daarmee. Ervoor zorgen dat alles weer werkt als ik vertrek, dat lijkt me leuk. En autorijden is ook wel een hobby.’

Wat is je beste tip voor een afstudeerder?

‘Dat je open minded bent. Daarmee bedoel ik dat je gewoon moet durven vragen als iemand meer ervaring heeft. Je komt bijna van de opleiding en hebt veel geleerd. Maar eigenlijk weet je nog niets. Probeer de expertise van mensen te gebruiken om ook jóuw stukje onderzoek beter te maken. Wacht niet 3 weken op reactie op een mailtje, maar pak die telefoon en bel. Wees niet te bescheiden.’

In gesprek met lector Erik Fledderus

Erik: ‘Paul is niet snel tevreden met een antwoord. Hij gaat door, vraagt door en zoekt door. Hij laat zich niet meeslepen en wil het naadje van de kous weten. Zulke eigenschappen passen hier goed.’

Werken bij het lectoraat = werken met bedrijven

Erik herkent dat studenten zoals Paul niet meteen denken aan afstuderen bij een lectoraat. ‘Studenten kennen het niet of denken dat je hier niet met een bedrijf bezig bent. Integendeel, je komt bij een lectoraat net zo snel een bedrijf tegen. Meerdere zelfs.’ Ook het voordeel van afstuderen bij een hogeschool ziet Erik. ‘Je krijgt het geduld van je begeleiders om zaken van meerdere kanten te bekijken. Op het moment dat je bij een bedrijf zit, heb je toch vaak te maken met de waan van de dag: Leuk, maar dat telt nu even niet. Dat is hier anders.’  

Het mes snijdt aan twee kanten

Werken met studenten vindt Erik erg belangrijk, voor bedrijf én student. ‘We willen studenten zo snel mogelijk de - soms harde en weerbarstige - praktijk laten ervaren. Echte situaties komen toch nooit uit een boekje. En voor een bedrijf is het een mooie manier om studenten aan het werk te zien. Dat snap ik: goede mensen zijn moeilijk te vinden, vooral in deze branche.’  

Stagiairs? Nee, tijdelijke medewerkers

‘Ja, wij noemen onze studenten hier inderdaad tijdelijke medewerkers. Met goede reden,’ vertelt Erik. ‘Je bent een volwaardig lid van ons lectoraat. Ik wil daar ruimhartig in zijn. Vroeger, tijdens mijn eigen studie, was ik zelf ook onderdeel van een onderzoeksgroep. Dat is toen heel belangrijk voor me geweest.’

Ook afstuderen bij ons lectoraat?

Opdrachten starten meestal op 1 februari en 1 september.

Mail ons op digitalbusiness-society@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Benieuwd naar onze onderzoeksprojecten? Neem dan een kijkje op onze pagina.

Goed om te weten: Industriële Automatisering & Robotica is onderdeel van het lectoraat (in oprichting) Digital Business & Society. 

Delen via: