De lessen zijn heel afwisselend: je zit nooit de hele dag stil
"Ik ben Wouter, 25 jaar, en kom uit Deventer. Ik volg de Lerarenopleiding Scheikunde. Die keuze voelt voor mij heel logisch, omdat meerdere paden uit mijn verleden hier samenkomen. Ik gaf zes jaar skiles in Oostenrijk, waardoor ik veel ervaring opdeed met lesgeven. In de zomers werk ik in Renesse op een jongerencamping, waar ik met jeugd werk. Na de mavo volgde ik de mbo-opleiding chemisch-fysisch analist. Als je dat allemaal bij elkaar optelt, kom je eigenlijk vanzelf uit bij de Lerarenopleiding Scheikunde."
Leren lesgeven en vakinhoud
"De opleiding bestaat uit twee delen: de BLG (brede leergemeenschap) en het vakspecifieke gedeelte. Binnen de BLG houden we ons bezig met alles over lesgeven, zoals hoe leren werkt, onderzoek en stage. In het vakspecifieke deel gaan we dieper in op scheikunde. Dat gaat soms verder dan waarover je uiteindelijk zelf gaat lesgeven, maar dat is juist omdat de docenten willen dat je boven de stof staat. Het gaat niet alleen om wát je leert, maar ook om hóé je het straks aan leerlingen overbrengt."
Vakken, proefjes en presenteren
"De lessen zijn heel afwisselend: soms traditioneel, maar wel met veel verschillende werkvormen, waardoor je niet de hele dag stilzit. Zo ben je met het vak PRNS (Practicum voor Natuur en Scheikunde) de hele dag bezig met proefjes. Aan het eind van de dag presenteer je een proef aan de klas. De vakken die vaak als lastig worden ervaren, zijn warmte en mechanica. Dat is ook meteen het eerste wat wordt getoetst in jaar 1. Maar de afsluitingen zijn divers: toetsen, een CGI, een spel of een presentatie. Dat inspireert me weer om mijn eigen lessen op stage aan te passen."
Leren door te doen
"Een waardevolle opdracht voor mij was het opnemen van een demo voor het vak FYS1 (fysische chemie deel 1). Je kunt dan meteen toepassen wat je op Windesheim hebt geleerd en dat vervolgens weer terug laten zien. Ook neem je meteen je klassenmanagement mee."
Stage: ruimte om te groeien
"Ik heb inmiddels op twee scholen stage gelopen: het Meander College in Zwolle en Muurhuizen in Amersfoort. Op beide plekken kreeg ik de ruimte om mijn eigen keuzes te maken en verschillende werkvormen uit te proberen. Je mag alles doen in je eigen tempo. Fouten maken is niet erg, want je bent er om te leren. Ik merk dat de opleiding me zo goed voorbereidt op de praktijk."
Studielast
"De actieve lesuren vallen mee: gemiddeld tussen de vier en zes uur per dag. Er zit wel veel zelfstudie in, waardoor ik uiteindelijk toch op zo’n veertig uur per week uitkom."
Kleinschalig en betrokken
"Over de opleiding ben ik erg positief. De docenten zijn duidelijk bekwaam, weten waar ze het over hebben en helpen je waar nodig. Doordat de studie kleinschalig is, kennen de meeste studenten elkaar. Dat komt ook door activiteiten zoals de kerstborrel en de afsluiting van het schooljaar. We helpen elkaar veel en dat werkt heel prettig."
Een hechte groep
"In leerjaar drie zitten we in een kleine klas van zeven studenten, waarvan twee dames. Dat is volgens de docenten niet representatief, want in leerjaar twee zijn de dames juist in de meerderheid! Zelf ben ik gemiddeld wat ouder dan de voltijdstudenten; ik denk dat de gemiddelde leeftijd rond de twintig ligt. Het contact met mijn medestudenten vind ik heel leuk. We spreken elkaar ook buiten school en met een groepje hebben we een minor gevolgd."
Werken naast de opleiding
"Ik heb een flexibele werkgever die blij is als ik kan komen werken en het ook goed vindt als het eens niet uitkomt. In de zomer probeer ik veel uren te maken in Renesse, zodat ik de rest van het jaar minder hoef te werken."
De Lerarenopleiding Scheikunde kun je volgen in voltijd of via afstandsleren.
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur