Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Je behandelt in je eerste jaar 4 vakken: scheikunde, natuurkunde, wiskunde en onderwijskunde

Roosmarijn tweedejaars, Lerarenopleiding Natuurkunde
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Ervaringen(opent in nieuw tabblad) /
  3. Roosmarijn Lerarenopleiding Natuurkunde

"Ik ben Roosmarijn en ik zit nu in mijn tweede jaar van de Lerarenopleiding Natuurkunde. Hiervoor heb ik de mbo-opleiding Onderwijsassistent gedaan, omdat ik altijd al wist dat ik docent wilde worden. Die pubers vind ik een hele leuke doelgroep. Ze gaan door een ontzettende leercurve heen en groeien ontzettend. Het is heel leuk om daar deel van uit te maken."

Bewuste studiekeuze na veel zoeken

"In mijn laatste jaar als onderwijsassistent heb ik gewerkt in het speciaal voortgezet onderwijs. Ik wist dat ik docent wilde worden, maar in welk vak wist ik niet zo goed. Op de mavo was ik heel goed in wiskunde, natuurkunde en biologie. Tijdens een meeloopdag naam ik een kijkje bij de Lerarenopleiding Biologie, maar tijdens een hoorcollege kwam ik erachter dat plantjes me helemaal niks interesseerde. Als onderwijsassistent kwam ik steeds meer in aanraking met natuurkunde en met uitleggen, en toen dacht ik: ja, dit is wat ik wil."

Een intensieve start: vier vakgebieden tegelijk

"Het eerste jaar is samen met de Lerarenopleiding Scheikunde, omdat je ook scheikundige kennis nodig hebt om later het vak NaSk te geven. Dit vak wordt gegeven in het tweede jaar van het vmbo of de havo. Je behandelt in je eerste jaar daarom vier vakken: natuurkunde en scheikunde met vakken als reductie en oxidatie, mechanica en warmte. Daarnaast krijg je ook nog wiskunde én onderwijskunde."

Unieke opbouw van de opleiding

"SNIC (Scheikunde en Natuurkunde in Concepten) vond ik een heel leuk vak; je gaat alle onderwerpen langs die je als docent NaSk tegenkomt. Onze docenten zorgen ervoor dat we tijdens een les één onderwerp behandelen en daar diep op ingaan. Bijvoorbeeld een les over beweging, geluid, krachten of scheikundige onderdelen zoals oplossingen en ontleding. Voor elk onderwerp maak je een conceptkaart op leerlingniveau, en bedenk je denkbeelden en contexten. Zo leer je tegelijkertijd over natuur-/scheikunde en onderwijskunde. Het is dus de basis waaruit je je onderwijs gaat geven."

Oriëntatie op het docentschap

"In je eerste jaar oriënteer je je op het docentschap. Dit doe je samen met studenten van alle andere lerarenopleidingen. Je bent niet bezig met je vakinhoud, maar wel met hoe het onderwijs werkt. Hoe een docent voor de klas staat, wat je wel en niet kan doen en wat er van je verwacht wordt. Je werkt aan verslagen over waarom je docent wilt worden, wat je visie op het onderwijs is en hoe het onderwijs er volgens jou uitziet. Voor veel studenten is dit echt een eyeopener en een reden om wel of niet door te gaan met de opleiding."

Stage in het eerste jaar

"In je tweede halfjaar ga je één dag in de week stage lopen. Je hoeft dan nog niet voor de klas te staan, want je bent vooral aan het observeren. In het tweede jaar wordt verwacht dat je les gaat geven. Daar hoort een hele lesvoorbereiding bij. Je moet een PowerPoint maken, een practicum schrijven, nakijken en een heel stageverslag schrijven waarin je al je keuzes verantwoordt."

Studiedruk en balans zoeken

"Ik heb een achterstand in vakinhoudelijke onderdelen, maar een voorsprong in onderwijskunde. Ik besteed dus veel tijd aan natuurkunde, scheikunde en wiskunde. Ik had een bijbaantje, maar in april werd het me teveel. Ik had per week 20 contacturen en 8 uur stage, en ruim twee uur reistijd per dag. Daarnaast ben ik nog bezig met huiswerk, verslaglegging, practicum voorbereiden en lessen voorbereiden."

Kleine klassen

"Mijn tweedejaarsklas bestaat uit vijf mensen. Het is één van de moeilijkste opleidingen van het hbo, durf ik wel te stellen. Je moet drie vakken leren, plus onderwijskunde. Natuurkunde en scheikunde trekken daarbij mensen die nogal introvert kunnen zijn. Die vinden het vak heel leuk, maar zijn niet extravert genoeg om voor de klas te staan. Maar mijn klas is heel gezellig. De een komt recht van de havo af en de ander komt van een heel andere opleiding. Het is heel leuk om die verschillen in de klas te hebben."

Advies aan studiekiezers

"Wat ik mee wil geven aan mensen, maar vooral aan mbo-studenten: als je deze opleiding echt wilt doen, dan is dat hartstikke mooi en dan zou ik het zeker doen. Maar hou er rekening mee dat je echt 100% of 110% ervoor moet gaan. Zeker als mbo’er heb je een inhaalslag te maken. Soms kan een tussenjaar VAVO helpen om je scheikunde-, natuurkunde- en wiskundekennis omhoog te krikken."

De Lerarenopleiding Natuurkunde wordt aangeboden in voltijd en via afstandsleren.

Neem contact met ons op