Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

De opleiding heeft veel praktische onderdelen, zoals microscopie en buitenopdrachten

Anne tweedejaars, Lerarenopleiding Biologie
Banner image

“Ik ben Anne en zit nu in het tweede jaar van de Lerarenopleiding Biologie. In eerste instantie heb ik voor deze opleiding gekozen omdat ik biologie (vooral ecologie) heel interessant vind en dat graag met anderen wil delen.”

De vakken: van ecologie tot het menselijk lichaam

“Ik krijg vakken die gaan over zowel het menselijk lichaam als de natuur. De ecologische vakken vind ik zelf het leukst. In het eerste jaar had ik bijvoorbeeld biodiversiteit en duurzaamheid, een vak dat ik superinteressant vond. Daarnaast krijg ik anatomie & fysiologie en genetica. Deze vond ik soms best lastig, maar als je goed meedoet in de lessen en er buitenom aandacht aan besteedt, is het goed te doen. Ongeveer de helft van de opleiding bestaat uit biologievakken en de andere helft uit vakken over hoe je moet lesgeven.”

Praktijkgericht leren

“De lessen zijn een mix van hoorcolleges, praktijklessen en opdrachten waarbij ik echt praktisch aan de slag kan. We hebben regelmatig practica in het practicumlokaal. Vooral microscopie vind ik heel leuk. Het blijft interessant om cellen en micro-organismen te kunnen zien.”

Veldwerk

“In het eerste jaar deden we ook veldwerk. Vooraf kregen we lessen over hoe je planten en dieren kunt herkennen en hoe je hiermee informatie uit een gebied haalt. Het is leuk om op die manier praktisch bezig te zijn met biologie.”

Vakweken

“Aan het eind van elke periode hebben we een vakweek. Tijdens die week maken we bijvoorbeeld posters die we presenteren of gaan we op uitjes naar musea om te kijken of die interessant en leerzaam zijn voor toekomstige leerlingen. Omdat alle toetsen en opdrachten dan al ingeleverd zijn, kan ik me zonder stress volledig op deze week richten.”

Stage: ontdekken wat voor leraar je wilt zijn

“Tijdens de stage kun je ontdekken of het leraarschap bij je past. Je wordt aangemoedigd om zoveel mogelijk verschillende dingen uit te proberen: werkvormen, manieren van uitleg geven, en hoe je een klas begeleidt en aanstuurt. In het begin is dat spannend, maar superleerzaam. Je ontdekt echt wat voor leraar je wilt zijn.”

Een fulltime studie

“Het is wel echt een fulltime studie. Ook al heb ik niet elke dag tot laat les, ik ben meestal tot een uur of vijf à zes bezig met huiswerk. Als ik doordeweeks goed bijblijf, heb ik ’s avonds en in het weekend meestal vrij, waardoor de studie goed te doen is.”

Waarom de opleiding leuk blijft

“Wat ik het leukst vind aan de opleiding, is dat er veel praktische onderdelen zijn, zoals microscopie en buitenopdrachten. Zelfs tijdens hoorcolleges zorgen docenten voor kleine praktische opdrachten tussendoor, individueel of in groepjes. Dat maakt de lessen interessant en houdt iedereen erbij. Je merkt dat docenten lesgeven in onderwerpen die ze zelf boeiend vinden, en dat werkt motiverend.”

De klas

“We hebben een klas van ongeveer 20 studenten waarvan de helft meiden zijn en de andere helft jongens. De gemiddelde leeftijd is rond de twintig jaar, maar er zitten zowel jongere als oudere studenten bij, en sommigen hebben eerder een andere opleiding gedaan. Iedereen heeft wel onderwerpen die hij of zij het meest interessant vindt. De een vindt het bijvoorbeeld interessant hoe het menselijk lichaam werkt en de andere vindt ecologie juist interessant.”

Toekomstplannen

“Als ik klaar ben, wil ik graag meteen les gaan geven en dat sowieso een paar jaar doen. Misschien wil ik later nog verder studeren voor mijn eerstegraadsbevoegdheid, zodat ik alle niveaus mag lesgeven.”

De Lerarenopleiding Biologie kun je volgen in voltijd of via afstandsleren.

Neem contact met ons op