Hoe word je als leider wendbaar én strategisch in een snel veranderende wereld?
In een wereld die snel verandert, is het voor organisaties belangrijker dan ooit om mee te bewegen en bij te dragen aan maatschappelijke opgaven. Dat vraagt om leiderschap dat strategisch en toekomstgericht is. Anke Goedhart, programmaleider van het expertiseteam Duurzaam Leiderschap bij Windesheim, ziet in de praktijk hoe lastig dat vaak is.
Van managen naar duurzaam leidinggeven
Veel professionals zijn vooral goed in regelen en uitvoeren, maar missen het bredere perspectief. “Vaak zijn mensen vooral manager. Ze hebben wel wat coachende vaardigheden, maar zonder strategisch doel coach je soms ook de verkeerde kant op.” Goedhart pleit daarom voor leiderschap waarin drie rollen samenkomen: strateeg, manager en coach. Dat vormt ook de basis van de post-hbo Duurzaam Strategisch Veranderen, die is ontwikkeld voor professionals die duurzame verandering willen realiseren en verankeren.
Deelnemers leren hoe ze complexe opgaven grondig analyseren, vervolgens initiëren en implementeren. “Als je elke keer korte termijn acties onderneemt, loop je het risico dat je door de snel veranderende tijd wordt ingehaald. De uitdaging is om strategisch te denken en te handelen. We hebben behoefte aan leiders die in een actiestand komen, maar dat baseren op strategisch denken.”
Hoe zorg je voor verandering?
Werkgevers die duurzame verandering willen realiseren, kunnen dat doen door ruimte te geven aan strategisch denken en reflectie in plaats van alleen korte termijn handelen. Volgens Anke Goedhart vraagt dit om leiders die niet alleen managen. Maar ook als strateeg en coach opereren, kritisch durven kijken naar wat er speelt en gericht zijn op samenwerking. “Een leidinggevende die deze opleiding heeft gevolgd stelt meer vragen, onderzoekt, is positief nieuwsgierig en weet talenten te benutten”, zegt ze.
Gedrag verandert pas als je leert vertragen
De opleiding draait niet alleen om kennis, maar vooral om gedragsverandering. “Wat ik ook altijd zeg: als je kennis opdoet, dan weet je meer. Maar als je iets meer weet, zegt dat nog niet of je iets geleerd hebt. Leren is je gedrag veranderen. En dat is veel complexer.” Daarom wordt elke module gevolgd door een sessie van reflectie en bijeenkomsten gericht op betekenisgeving. “In kleine groepen blik je terug: wat heb ik geleerd, hoe draagt het bij aan mijn duurzame verandering? En wat zegt dat over mijn ethisch kompas en wie ik ben als leider?”
Ook op organisatieniveau heeft dat effect. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt met IDG’s. De IDG’s richten zich op innerlijke groei: het ontwikkelen van de menselijke kwaliteiten die nodig zijn om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te gaan. “Die inner development goals zijn een heel mooi fundament, bijvoorbeeld voor het voeren van functioneringsgesprekken. Je kunt ermee onderzoeken: welke aanwezige talenten zijn er al?”
Waarom juist nú?
De urgentie om in duurzame veranderkracht te investeren is groot. “Wil je mee kunnen bewegen, dan heb je een serie tools nodig om toekomstbestendig mee om te gaan.” Goedhart benadrukt dat professioneel ontwikkelen geen vrijblijvende luxe is. “Je doet het niet omdat het leuk is, maar omdat je je staande wilt houden in deze complexe wereld.”
De post-hbo is een verdieping van het eerste jaar van de post-hbo Duurzaam Strategisch Leiderschap.
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur