Taal uit het isolement en in context
De kerndoelen voor alle vakken worden in de komende tijd vastgesteld en getest. Zo ook die voor de moderne vreemde talen. Onder moderne vreemde talen vallen bijvoorbeeld Duits, Engels en Frans. Met de druk die op taalonderwijs ligt, is vernieuwing hard nodig. “We zien dat de talen niet populair zijn en daar hopen we met deze nieuwe kerndoelen iets tegen te doen. Je ziet bijvoorbeeld dat taalvakken vaak context missen en dat is jammer: een taal staat nooit op zichzelf,” vertelt Simone Groeneveld, docent binnen de lerarenopleiding Engels en voorzitter van de Advieskring voor de Kerndoelen van de Moderne Vreemde Talen. Hoe gaan ze dat doen en wat zijn de plannen? Simone neemt je in vogelvlucht mee door de nieuwe kerndoelen voor de Moderne Vreemde Talen.
Even terugspoelen: kerndoelen?
Binnen het onderwijs gelden per vak kerndoelen. Deze kerndoelen vormen de basis voor het onderwijs: iedere leerling zou tot op zekere hoogte aan het eind van de schoolcarrière dezelfde vaardigheden moeten hebben. De opgestelde kerndoelen lopen van primair onderwijs tot onderbouw secundair onderwijs. “Deze kerndoelen hebben we sinds 2006, maar inmiddels is er veel veranderd binnen het onderwijs,” vertelt Simone. Simone is voorzitter van de Advieskring voor de kerndoelen van de Moderne Vreemde Talen. Dit houdt in dat zij samen met andere vertegenwoordigers uit het moderne vreemde talen onderwijs de nieuwe kerndoelen voorziet van feedback. Dit ging volgens een gedegen aanpak: “Op het moment dat wij de voorstellen voor de kerndoelen ontvingen, hebben we deze met het werkveld gedeeld. Vervolgens verzamelden wij de feedback, bundelden we dat en gaven we het terug aan de commissie die de kerndoelen opstelt zodat zij de feedback konden verwerken. Op deze manier zorgden we ervoor dat de kerndoelen breed gedragen worden.” Na drie rondes van feedback en herschrijven zijn de conceptdoelen klaar en worden ze getest in de fase van beproeving.
Communiceren in een andere taal als hoofddoel
“Als ik kijk naar mijn vak Engels, vind ik dat we nu een uitgeholde versie van wat Engels zou kunnen zijn geven,” vertelt Simone. “We kijken vooral naar de grammatica, maar laten de context die bij een taal hoort achterwege. Dat is jammer, want taal bestaat niet in een isolement, maar is onderdeel van een cultuur.” Deze cultuur moet terugkomen in het onderwijs. Daarnaast moet meer de nadruk komen te liggen op het communiceren in de moderne vreemde taal. “Alleen maar grammaticaregels en woordjes stampen zorgt er niet voor dat je de taal kunt spreken. We willen de context terugbrengen in de taal en dus taalvaardigheden en inhoud in samenhang gebruiken. Jezelf verstaanbaar maken zou de basis moeten zijn van een taal in plaats van de grammaticaregels en woordjes uit je hoofd kennen. Een onderdeel hiervan, is taalbewustzijn. Oftewel: hoe kijken leerlingen naar deze taal, hoe kun je een taal leren en hoe werkt deze taal?” Met dit uitgangspunt, zijn de nieuwe kerndoelen opgesteld.
Concretisering van de kerndoelen
“We zien dat de vorige kerndoelen te vaag waren en het niveau van de leerlingen daardoor ver uiteen kon liggen. Dat willen we met de nieuwe kerndoelen ook ondervangen. Zo hebben we nu voor deze kerndoelen een koppeling gemaakt met het Europese Referentiekader voor talen.” Met het Europees Referentiekader worden de taalniveaus variërend van A1 tot C2 bedoeld. Zo wordt er een Europese standaard gehandhaafd wat het makkelijker maakt om niveaus met elkaar te vergelijken. “We willen ook cultuuronderwijs en taalbewustzijn integreren bij de taalvakken. Zoals ik al eerder noemde, staat een taal niet op zichzelf. We hopen dat wanneer we meer inhoud geven aan een taal, talen ook populairder zullen worden. Dit betekent dat hiervoor ook nieuwe doelen zijn opgesteld die voorheen niet aan de orde waren.” Het is hierbij goed om te vermelden dat meer kerndoelen niet per se betekent dat de leerlingen meer moeten weten. “De nieuwe kerndoelen betekenen duidelijkere richtlijnen voor ons onderwijs en maken ons vak rijker voor de leerling. Wanneer we de verschillende doelen met elkaar integreren, zal dit een gestroomlijnd geheel vormen.”
De conceptkerndoelen (opent in nieuw tabblad)bevinden zich nu in de fase van beproeving. Binnen nu en twee jaar zullen de definitieve nieuwe kerndoelen worden geïntegreerd in het onderwijs.
Dag van het Duits: Fortbildungstag
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur