Dr. Joyce Lamerichs, associate lector
Associate lector Joyce Lamerichs heeft een achtergrond in de technieksociologie, techniekfilosofie en is gepromoveerd in de discursieve psychologie. In haar carrière heeft ze zich steeds beziggehouden met het perspectief van de mensen om wie het gaat en de onderwerpen of zorgen die zij relevant maken. Joyce is vooral geïnteresseerd in de manier waarop de interactie tussen professionals, cliënten en naasten verloopt in uiteenlopende settings, waaronder de GGZ.
Volg Joyce op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)
Onderzoeksfocus
Joyce richt zich binnen het lectoraat op onderzoek naar taal, interactie en representatie van mensen met onbegrepen gedrag of een psychische problematiek. Binnen de Kenniswerkplaats Onbegrepen Gedrag Flevoland zet ze zich in het bijzonder in om de kennis van naasten beter zichtbaar te maken en zowel kennis als taal (beter) te verbinden met het perspectief van professionals.
Opleiding
Ze begon in 1991 met een Engelstalige studie Arts and Culture aan de Universiteit van Maastricht, waar ze een scriptie schreef over de moeizame verhouding tussen de systeemwereld van experts en de leefwereld van omwonenden bij het realiseren van controversiële projecten.
Onderzoekservaring
De hiërarchie van kennisclaims stond ook centraal tijdens haar promotieonderzoek uit 2003, waarin ze online lotgenotengroepen onderzocht. Ze liet zien hoe deelnemers in een omgeving van ‘gelijken’, hun ervaringen met depressie uitvoerig onderbouwden en daarbij verschillende soorten kennisclaims gebruikten.
Vanaf 2003 deed ze als postdoc onderzoeker participatief actieonderzoek naar het welzijn van jongeren op middelbare scholen. Ze ontwikkelde hiervoor samen met jongeren een aantal kunstzinnige interventies. In 2007 ging ze in dienst bij de Vrije Universiteit van Amsterdam als universitair docent en onderzoeker. Daar deed ze toegepast interactieonderzoek naar verhalen van patiënten in online blogs en lotgenotengroepen. Vanaf 2018 was ze betrokken bij een grootschalig kwalitatief onderzoek naar complexe behandelgesprekken tussen artsen en ouders op de neonatale intensive care unit. Vanaf 2022 heeft ze een participatief project geleid waarbij ze samen met verpleegkundigen op een aantal neonatale afdelingen een training heeft ontwikkeld om vanuit een veranderende professionele rol beter aan te sluiten bij de zorgen van ouders.
Haar onderzoek richt zich steeds op terugkerende, actuele thema’s, zoals de manier waarop cliënten of naasten het perspectief van de leefwereld verwoorden, hoe je professionals meer bewust kunt maken van dit perspectief, en welke rol ervaringskennis, kennisclaims en inclusiviteit in gesprekken spelen.