Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Handboek Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen: waar onderzoek en praktijk samenkomen

Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Educatie(opent in nieuw tabblad) / Handboek Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen: waar onderzoek en praktijk samenkomen

In de zoektocht naar includerend leiderschap en gelijke kansen voor alle leerlingen, vervlechten theorie en praktijk zich in het 'Handboek Bestuurlijk leiding geven aan lerende scholen'. Loes van Wessum, onderzoeker bij het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen, en Ingrid Verheggen, ervaren adviseur en voormalig bestuurder, brengen in dit boek theorie en praktijk samen.

Theorie in actie

Loes doorzocht onderzoek en literatuur om te begrijpen hoe bestuurders kunnen bijdragen aan het leren binnen onderwijsorganisaties. "Alles wat we opschrijven, doen we omdat we hopen bestuurders daarmee te helpen meer bewust de juiste keuzes te kunnen maken." Het boek, aangeduid als een handboek, dient als praktisch hulpmiddel voor bestuurders in het onderwijs.

Het duo heeft niet alleen samengewerkt aan dit boek maar ook eerder aan een boek gericht op schoolleiders. Ingrid Verheggen, met 45 jaar ervaring in het onderwijs, benadrukt haar persoonlijke missie: "Ik wil laten zien dat bestuurders er echt toe doen. En dat ze nog veel meer toe kúnnen doen." Het boek is niet alleen een verzameling theoretische ideeën, maar een instrument dat de praktijk daadwerkelijk kan verrijken.

Rechts: onderzoeker Loes van Wessum (fotografie: Martin van Rooij)

Intellectueel pingpongen

Loes ging als onderzoeker op zoek naar wetenschappelijke literatuur en betrok Ingrid, met haar uitgebreide praktijkervaring als bestuurder, om de theoretische inzichten om te zetten in toepasbare praktische kennis. De samenwerking tussen beiden was als zoals ze zelf omschrijven als "intellectueel pingpongen.”

Loes voegt hieraan toe: “Werken met Ingrid is een soort van intellectueel pingpongen. Ideeën gaan van links naar rechts, soms komt er een smash. Dat is een hele leuke manier van werken, omdat je echt met concepten aan het stoeien bent. Het leukste van het schrijfproces vind ik dat ik betaald mag studeren. In dit geval is het een literatuurstudie geweest. Het is een luxe dat ik dat voor mijn werk mag doen, al zit er ook de nodige privé tijd in. Dat vind ik het leuke aan het schrijven van zo’n boek. Je duikt echt de diepte in en begint het schrijvend steeds meer te snappen. Als het dan lukt om het op te schrijven en een ander daar iets aan heeft, dan is dat heel leuk.”

Links: Ingrid Verheggen
 

Schrijfproces

"Het opmerkelijke van ons schrijfproces is dat we altijd het meeste tijd besteden aan het bedenken van de structuur van het boek," leggen Loes en Ingrid uit. "Hoe maken we het theoretisch solide en praktisch bruikbaar? Dat was een enorme uitdaging. We hebben de opzet vijf keer veranderd, wat behoorlijk ingewikkeld was om steeds opnieuw te beginnen. Maar zodra we de structuur hadden gevonden, verliep het vlot. We verdelen dan de taken en kijken welke onderdelen bij wie het beste past. Vervolgens sturen we elkaar de stukken toe, waarop de ander uitgebreid commentaar geeft. Dan gaan we weer herschrijven. Uiteindelijk ontstaan er teksten die we beide ongeveer vijf keer hebben herzien. We beoordelen dan de toon in het boek en uiteindelijk ontstaat er iets waar we allebei tevreden over zijn.”


Duurzaamheid van onderwijs

Ingrid deelt haar persoonlijke worsteling als voormalig bestuurder, met een focus op de uitdagingen van duurzaamheid in onderwijsverbetering. Ze benadrukt het belang van onderzoek inzichten om strategische keuzes te onderbouwen en te sturen.
"In mijn tijd als bestuurder worstelde ik echt met de vraag hoe je onderwijsverbetering duurzaam maakt. Uit onderzoek blijkt dat je echt iets aan de basis moet doen, en dat elke school een andere aanpak vereist. Ook de fase waarin de organisatie zich bevindt, bepaalt de aanpak. Veel meer ruimte geven om samen te leren is essentieel. Als ik nu weer bestuurder zou zijn, zou ik het anders aanpakken. Veel meer aandacht hebben voor hoe ik ervoor kan zorgen dat mensen zelf gaan leren, zodat ze het zelf ook weer oppakken."