Wil jij meer geld in het laatje brengen van een goed doel?
Word deskundige en adviseur in de boeiende wereld van vermogensfondsen, fondsenwerving en sponsoring met deze cursus Fundraising Grantmaking and Sponsoring in Zwolle. Je leert een projectaanvraag schrijven, ontdekt meer over relatiebeheer en gaat aan de slag met een charitymarketingplan. Steeds meer organisaties zoeken fondsenwervers en er is een groeiende behoefte aan specialisten. Na afronding van deze – in Nederland unieke – cursus ligt de (goededoelen)arbeidsmarkt voor je open!
Wat ga je doen?
Circa 17 cursusdagen, namiddag en avond
Dinsdag en woensdag on campus in Zwolle
-
-
Zo zit jouw cursus in elkaar
In een wereld waarin de overheid zich verder terugtrekt, moeten organisaties vaker zelf op zoek naar financiering. Goede doelen, sportclubs en de culturele sector zijn vaker afhankelijk van giften van donateurs. Daarvoor is vertrouwen nodig. Randvoorwaarden voor vertrouwen zijn een heldere structuur, waterdichte afspraken en verantwoord financieel beleid.
Wat leer je in deze cursus?
Hoe zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke partij bent voor de gever? Hoe schrijf je een projectaanvraag, zodat potentiële co-financiers willen bijdragen aan het behalen van je doel? En wat kan sponsoring betekenen? Na deze cursus ben je een deskundig adviseur die voor elke vraag mogelijkheden ziet.
Fundraising in 6 modules
Fundraising Grantmaking and Sponsoring is opgedeeld in 6 modules:
- Filantropie
- Projectaanvraag schrijven en beoordelen
- Communicatie
- Charitymarketing
- Sponsoring
- Financiële en juridische aspecten
Alle modules zijn ook los te volgen.
Fundraising, Grantmaking and Sponsoring Lite
De modules Projectaanvraag schrijven en beoordelen, Communicatie, Sponsoring en Charitymarketing kun je ook in een combinatiepakket volgen.Sociaal Ondernemen, powered by FG&S
De cursus is, in overleg, uit te breiden met de twee modulen van de nieuwe cursus "Sociaal Ondernemen, powered by FG&S. Met de modulen "Ondernemen voor non-profits" en "Businessmodellen voor non-profits krijg je een uitstekend inzicht in de wereld van de sociale onderneming. Je leert wat je nodig hebt om succesvol te werken aan een maatschappelijk doel.
Kijk op Sociaal ondernemen of informeer naar de mogelijkheden via fgs@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
Gastcolleges
Onze vakkundige docenten behandelen realistische situaties die je straks in jouw werk tegenkomt. Daarnaast nodigen we regelmatig gastsprekers uit die hun sporen hebben verdiend in de wereld van fondsenwerving, fondsentoekenning en sponsoring. Theo Schuyt, Geert Sanders, Femke Lagaaij, Marjan Sax, Teetse Holtrop, Lucas Hendricks en Denise Go-Feij gaan in op filantropie en 'Mister Sponsortribune' Ad Maatjens verzorgt de module Sponsoring.
Lesdagen en lestijden
Gedurende drie maanden volg je circa 17 dagen les, in de namiddag (16.00 tot 18.00 uur) en begin van de avond (19.00 tot 21.00 uur) op dinsdag en woensdag. Tussen het middag- en avondcollege in krijg je een uitgebreide maaltijd.
Certificaat
Na afloop ontvang je een certificaat van Windesheim. Volg je de modules los? Dan krijg je een deelcertificaat per module.
-
Module Filantropie
De filantropische sector professionaliseert. De overheid trekt zich terug en organisaties moeten steeds meer hun eigen broek ophouden. Wat speelt er, welke (on)mogelijkheden biedt de filantropische sector en wat mag je ervan verwachten? Wij geven je tijdens deze module alle ins en outs van de filantropische sector.
Achtergrond filantropie
In 12 bijeenkomsten gaan we in op de geschiedenis en achtergrond van de filantropie. We maken je wegwijs in diverse actuele aspecten en ontwikkelingen in de sector. Tijdens de bijeenkomsten is er veel interactie tussen jou en de docent.
De volgende onderwerpen komen aan bod:- Inleiding: geschiedenis en achtergrond
- Actuele aspecten en ontwikkelingen
- Sociaal ondernemen en Social Return On Investment
- Vermogensfondsen
- Fondsenwervende instellingen
- Relatiegerichte fondsenwerving
- Major donors
- Financieel vermogensbeheer en risicospreiding
- Civil Society
- Trends
- Professionalisering van de filantropische sector
-
Module Projectaanvraag schrijven en beoordelen
Nederland kent veel goede doelen en andere instanties die voor het realiseren van projectplannen mede afhankelijk zijn van bijdragen van derden. De concurrentie is enorm. Hoe kun jij je project zo optimaal mogelijk in een projectaanvraag presenteren, zodat potentiële co-financiers hieraan willen bijdragen? Na het volgen van deze module schrijf jij een overtuigende projectaanvraag.
Leren kijken naar een succesvolle projectaanvraag
In deze module gaat het vooral om een gezonde mix tussen theorie en praktijk. Welke eisen stellen vermogensfondsen en andere fondsenverstrekkers (zoals banken) aan een projectaanvraag? Je leert wat een projectaanvraag is en hoe je een succesvolle projectaanvraag schrijft. Dit doe je samen met gastdocenten uit het werkveld.
Ook leer je, met advies van deze professionals, te kijken naar de andere kant van een aanvraag. Je krijgt een unieke kijk achter de schermen van een vermogensfonds, geeft je oordeel over een aantal reële aanvragen en je voorziet deze van advies voor de directie van de beoordelende instantie. Zo krijg je een volledig beeld van een succesvolle projectaanvraag. -
Module Communicatie
De filantropische sector professionaliseert. Ze is zich bewust van het belang van identiteit en imago, en het belang van communicatie hierin. Hoe zorg je dat jouw (online) communicatie bijdraagt aan een goed imago bij je stakeholders?
Aspecten van goede communicatie
We gaan in op aspecten die belangrijk zijn om een goede communicatie tussen jou en je relaties op gang te brengen en te houden. Hierbij staat het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie centraal. Om dat goed te kunnen doen, is inzicht in het communicatieproces van essentieel belang. We gaan onder meer in op vragen als:
- Hoe zet je verbale en non-verbale communicatie goed in?
- Wat betekenen identiteit en imago voor een organisatie?
- Hoe zet je identiteit en imago goed neer en hoe ga je hier praktisch mee om?
- Hoe werk je online aan je communicatie?
Specifiek kijken naar jouw werksituatie
Ook is er ruimte voor maatwerk: we gaan specifiek in op jouw werksituatie en organisatie. Want elke organisatie is uniek.
-
Module Charitymarketing
Bij de Belastingdienst zijn ongeveer 18.000 goede doelen geregistreerd. Ieder goed doel doet zijn best om door middel van collectes, mailings, nalatenschappen, giften, geschenken of loterijen geld van donateurs te krijgen. De concurrentie om de chari-euro wordt steeds heviger. Hoe zorg je dat je een interessante partij bent voor de gever?
Richting geven met het charitymarketingplan
Vaak is er nog het gevoel dat marketing eigenlijk niet past bij een goed doel. Ondanks het belang voor het goede doel en de grote bedragen, worden mailingacties nog te vaak ad hoc ondernomen. Maar ook op dit gebied professionaliseert de goededoelensector. Met het maken van een charitymarketingplan verduidelijk je strategische marketingkeuzes en breng je structuur en richting aan in de aanpak. Dit geeft medewerkers en vrijwilligers duidelijkheid en rust in de organisatie.
Mensen vertrouwen erop dat hun geld goed terecht komt. Met een charitymarketingplan kun je dat vertrouwen ook echt onderbouwen. Voor het imago van het fonds is een goede verantwoording van de gespendeerde gelden een must.Toepassen in je eigen organisatie
Na afloop ben je in staat belangrijke marketingconcepten voor goede doelen toe te passen in je eigen organisatie. Je brengt op een planmatige en gestructureerde manier de marketinggedachte in de organisatie tot ontwikkeling.
-
Module Sponsoring
Sportclubs, goede doelen, instellingen op het gebied van kunst en cultuur, onderwijs, zorg en andere. Ze staan allemaal te dringen om met hulp van (extra) derde geldstromen hun doelen te realiseren. De concurrentie om sponsors te binden aan een goed doel is hevig. Vanouds is de sportsector actief op sponsorgebied. Maar bezuinigingen bij centrale en lokale overheden zorgen ervoor dat ook andere instellingen de noodzaak zien om derde geldstromen aan te boren.
Succesvol sponsors werven
Hoe zorg je dat je een aantrekkelijke partij bent voor de sponsor om zich aan te verbinden? Wat bied je de potentiële sponsor? In deze module gaan we in op de volgende onderwerpen:
- Introductie: wat is sponsoring? (facts en figures)
- Verdieping: hoe kun je op een succesvolle manier sponsors werven? Wat zijn de do’s en don'ts?
- Best practices: analyse van een aantal succesvolle cases
Je hebt na afloop inzicht in de werking van sponsoring als marketingcommunicatie-instrument. Je weet wat sponsoring inhoudt, welke mechanismes er spelen, wat de succesfactoren zijn en hoe je succesvol sponsors kunt werven.
-
Module Financiële en juridische aspecten
Met een terugtrekkende overheid groeit de vraag naar private middelen in de wereld van goede doelen, sport en cultuur. Organisaties zijn voor een steeds belangrijker deel afhankelijk van private gelden, waarbij vertrouwen heel belangrijk is. Om vertrouwen te kunnen winnen zijn een heldere structuur, waterdichte afspraken en verantwoord financieel beleid randvoorwaardes. In deze module kijken we naar de financiële en juridische zaken die het goed functioneren van de organisatie mede bepalen. Je krijgt antwoord op vragen als:
- Wat is een jaarverslag en zijn we transparant?
- Wat zijn de consequenties van het feit dat we een vereniging of stichting zijn?
- Wat doen we met ons vermogen op de korte of lange termijn?
- Wat doen we met schenkingen, donaties en nalatenschappen?
-
Is deze cursus iets voor jou?
De hbo-cursus Fundraising Grantmaking and Sponsoring is er voor professionals en geïnteresseerden die in de filantropische sector werken. Deze unieke cursus is voor jou van grote toegevoegde waarde als je:
- Werkzaam bent in de filantropische sector en je kennis graag wilt verdiepen
- Wilt weten hoe je een projectaanvraag schrijft zodat je de interesse van co-financiers wekt
- Een vertrouwensband met je donateurs wilt opbouwen en je marketing- en communicatiebeleid daarop te richten
- Wilt weten wat sponsoring voor je kan betekenen
- Wilt ontdekken hoe financiële en juridische zaken het goed functioneren van je organisatie mede bepalen
Er zijn geen specifieke toelatingseisen. Al is enige ervaring in de sector een pre, zodat je theorie gemakkelijk aan de praktijk kunt koppelen.
-
Zo zit jouw cursus in elkaar
Deze opleiding biedt ook losse modules aan
Ieder goed doel doet zijn best om geld van donateurs te krijgen. Meld je aan voor deze module en leer hoe je met behulp van een charitymarketingplan het vertrouwen van mensen in jouw organisatie onderbouwt. Je leert de strategische marketingkeuzes te verduidelijken en je brengt structuur aan. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
De filantropische sector professionaliseert en is zich bewust van het belang van identiteit en imago. In deze module leer je hoe je ervoor zorgt dat jouw (online) communicatie bijdraagt aan een goed imago bij je stakeholders. Hierbij staat het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie centraal. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
De filantropische sector professionaliseert. De overheid trekt zich terug, organisaties moeten steeds meer 'de eigen broek ophouden'. Wil je weten wat er speelt in de filantropische sector, welke (on)mogelijkheden deze biedt en wat je ervan mag verwachten? Meld je dan aan voor de module Filantropie. Na afronding ontvang je een certificaat.
In deze module kijk je naar de financiële en juridische zaken waar een filantropische organisatie mee te maken heeft. Wat is een jaarverslag? Wat is het verschil tussen vereniging of stichting zijn? Wat doen we met ons vermogen? Meld je aan voor deze module en krijg antwoord op deze vragen. Na afronding ontvang je een deelcertificaat.
Wil je alles weten over marketing en communicatie van jouw imago en visie, hoe je een succesvolle projectaanvraag schrijft en hoe je donateurs en sponsoren aan je verbindt? Meld je dan aan voor Fundraising Grantmaking and Sponsoring Lite waarin je vier modules (Charitymarketing, Communicatie, Sponsoring en Projectaanvraag schrijven en beoordelen) volgt die een organisatie een stap verder kunnen helpen. Na afloop ontvang je een certificaat.
In de wereld van de fondsenwerving is de concurrentie groot. Meld je aan voor deze module en leer hoe je een succesvolle projectaanvraag schrijft. De module is een mix tussen theorie en praktijk. Je leert hoe projecten beoordeeld worden en hoe jij een betere kans maakt op fondsen. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
Meld je aan voor deze module, en krijg inzicht in de werking van sponsoring als marketingcommunicatie-instrument. Je leert wat sponsoring inhoudt, welke mechanismen er spelen, wat de succesfactoren zijn voor sponsorships en hoe je succesvol sponsors kunt werven. Na afloop ontvang je een deelcertificaat.
Opleidingsvideo bekijken?
Docent Bert legt je in deze video precies uit wat je te wachten staat bij de cursus Fundraising, Grantmaking & Sponsoring.
Dit voeg je toe op je cv
Na deze cursus ben je deskundige en adviseur in de wereld van sponsoring, vermogensfondsen en fondsenwerving. Je weet hoe je een projectaanvraag schrijft en beoordeelt. Hoe je door jouw communicatie- en marketingbeleid een vertrouwensband met je donateurs opbouwt. Hoe je op een succesvolle manier sponsors werft. En je weet hoe financiële en juridische zaken het functioneren van je organisatie mede bepalen. Verdiep jouw functie als:
- Fondsenwerver
- Marketingmedewerker
- Projectmanager sponsoring
- Adviseur goede doelen
Wanneer kun je starten?
Zwolle | 3 oktober 2023 | Aanmelden |
Wat kost de cursus?
Indien je kiest voor het FG&S totaalpakket, bestaande uit zes modules, dan krijg je een combinatiekorting en betaal je € 5.075,- voor de hele cursus. Je kunt ook losse modules volgen en deze afzonderlijk betalen.
Wist je al dat er meerdere opties bestaan om je studie (deels) te bekostigen? Denk aan subsidies, je werkgever die een bijdrage levert of het aanvragen van een beurs. Check wat er zoal mogelijk is.
Heb je nog vragen?
App, bel of mail ons.
We zijn er op werkdagen: 9.00 tot 17.00 uur.
"Ik ben de goede doelenwereld beter gaan begrijpen"
Sabine-Cécile Severein
oud-cursist, Fundraising Grantmaking & Sponsoring